
Tosin maanantaina ja tiistaina monet autoilijat vielä pujottelivat työmaan aitojen sisäpuolelle ja jättivät autonsa tutulle parkkipaikalle. Pian tähän ei enää ole houkutusta, sillä maa kaivetaan auki. Toivoa voi, että kenenkään autoa ei jouduta yllättäen siirtämään kaivinkoneiden aloittaessa työnsä.
Ensimmäiseksi laitetaan kuntoon putket maan alla. Anssi Valtonen Kaarinan teknisistä palveluista kuvaa torialueen vesihuollon saneerausta vaativaksi.
– Työskennellään keskusta-alueella, ja putket ovat suuria. Viemärit menevät eri suuntaan kuin hulevesiputket ja kaadot ovat pieniä, eli kaltevuutta saadaan vain vähän mutta vesi pitäisi saada juoksemaan oikeaan suuntaan.
Valtonen arvioi, että torialueen vesihuollon saneeraukseen menee kaksi kuukautta. Niiden jälkeen nykyinen kivetty tori remontoidaan pysäköintialueeksi. Valtonen arvelee, että se valmistuu loppukesällä.
Kulkureitit muuttuvat
Uuden torin rakentaminen nykyiselle hiekkaparkkikentälle jää syksyyn tai ensi vuoteen. Sen suunnitelmat ovat vielä auki.
Parhaillaan käynnissä oleva Kaarinan ydinkeskustan arkkitehtikilpailu todennäköisesti sanoo uudesta torista sanansa. Kilpailu päättyy huhtikuussa, ja voittoratkaisut julkistetaan syyskesällä.
Toriremontin aikana Kaarinan ydinkeskustassa kannattaa olla varuillaan. Työn edetessä jalankulkijoiden kulkureitit vaihtelevat. Tulevalla ja entisellä torilla liikkuu työkoneita ja raskasta liikennettä. Keskustan kiinteistöt joutuvat varautumaan vedenjakelun keskeytyksiin ja kiertoreitteihin.
Myös pysäköintipaikat Kaarinan keskustassa vähenevät.
– Isot pysäköintialueet Kaarinan keskustassa alkavat olla keskipäivällä aika täynnä, ja nyt pysäköintipaikkojen määrä vähenee. Koetamme pian järjestää muutaman kymmenen parkkipaikkaa lisää vanhan virastotalon eteläpuolelle, Anssi Valtonen toteaa.
Torimyyjiä voi rakennustöiden aikana etsiä Kaarina-talon edustalta, jonne on järjestetty heille paikka.
En ole ainakaan jättänyt, mutta moni muu kyllä oli. Huomasin, kun ohi lenkkeilin.
Kommenttien lisääminen on estetty.