
Kun TikTokissa harmiteltiin, miksi Turun seudulla ei saa mistään rommirusina-laskiaispullia, joka olivat pääkaupunkiseudulla hitti, saman tien Littoisista lähti pakettiauto Helsinkiin. Samana päivänä rommirusina-laskiaispullia oli myynnissä K-Market Littoisissa ja K-Market Vyyryläisenmäessä.
– Kaukaisimmat ajoivat neljän tunnin matkan päästä hakemaan niitä meiltä! nauravat Littoisten kauppiaspari Mikko ja Jonna Holopainen.
– Meille siitä ei tietenkään jäänyt käteen muuta kuin hyvä mieli, mutta oli hauska tuottaa ihmisille iloa.
Litsan kauppojen omalla TikTok-kanavalla kauppias huristelee pikkumopolla käytävillä. Nämä kaupat ovat mielellään aktiivisia somessa, varsinkin TikTokissa.
– Kerran varastossa laitoin someen, että nyt erästä tuotetta tuli saataville, ja kun kävelin varastosta myymälän puolelle, tuli joku jo päivityksen vuoksi kysymään, mistä tuote löytyy, Jonna hämmästelee.
Lööpit jäivät piiloon
Litsan kauppiaat tempaisevat usein spontaanisti jonkin iloisen asian puolesta, oli sitten kyseessä Litsan oma sinappi, lemmikkiseinä tai jokin kiva hyväntekeväisyyskampanja, mutta vakavaakin asiaa on ollut joukossa. Kauppiaspari oli esimerkiksi mukana Kotimäen koulun ja Lindström Oy:n kiusaamisen vastaisessa työssä. Asiakkaat saivat kaupassa äänestää, mikä oppilaiden piirtämistä kiusaamisen vastaisista matoista toteutettaisiin. Litsan kaupat ovat myös ilmoittaneet olevansa kiusaamisvapaa vyöhyke, jossa aikuiset puuttuvat näkemiinsä kiusaamistapauksiin.
– Emme voi ratkaista kiusaamista, mutta voimme avata silmiä sille, että kaupassakin voidaan tarttua ongelmiin, Mikko kuvaa.
Valtakunnan otsikoihin Littoisten K-Market pääsi, kun kauppa käänsi Ukrainan sodan sytyttyä iltapäivälehtien sotalööpit pois lasten näkyvistä.
– Emme ihan tulleet ajatelleeksi, että se laajenisi valtakunnalliseksi kampanjaksi. Littoisten K-Marketissa sattuu vain olemaan päiväkoti ja koulu vieressä, ja siellä käy paljon polvenkorkuista väkeä, kommentoi Mikko.
– Pienten lasten vanhempina lööpit tuntuivat meistä todella rajuilta. Halusimme, että lapset pystyvät yöllä nukkumaan ja vanhemmat saavat kertoa heille sodasta rauhassa.
Lööppejä ei ole sittemmin palautettu. Lehdet ovat myynnissä kuten ennenkin.
Nelikymppisellä pariskunnalla itsellään on kolme lasta, jotka ovat iältään 3–8-vuotiaita.
”Huippujengiä töissä”
Mikko ja Jonna Holopainen ovat olleet Litsan kauppiaita kuusi vuotta. Kauppiasura on heille elämäntapa, ja he löysivät toisensakin kaupan piiristä.
Mikko vastaa ensisijaisesti Vyyryläisenmäen marketista, jossa sijaitsee myös Postin toimipiste, ja Jonna hoitaa Littoisten K-markettia.
– Ihan hyvä, että emme ole ihan koko päivää yhdessä! pariskunta heittää.
Työntekijöitä on yhteensä 15 heidän lisäkseen.
K-Market Vyyryläisenmäki sai viimeisessä asiakastyytyväisyystutkimuksessa korkeimmat pistemäärät Turun alueen K-Marketeista.
– Tykkäämme olla täällä töissä, ja kyllähän se ilmapiiri näkyy asiakkaille. ”Teillä on huippujengiä töissä”, luki eräässä palautteessa, Mikko kertoo.
– Koetamme tuoda hyvää mieltä asiakkaille. Monelle voimme olla päivän ainoa sosiaalinen kontakti – ja on etuoikeus olla Littoisissa kauppiaana. Ihmiset tulevat mielellään juttelemaan.
Kerran Mikko sai nuoret asiakkaat vaihtamaan energiajuomansa muihin limuihin. Keskustelua sivusta seurannut nainen toi yllättäen seuraavana päivänä Mikolle pullan kiitokseksi siitä, miten hyvin tämä oli hoitanut tilanteen.
Litsan kaupoissa ideoitiin myös lapsiasiakkaille tarkoitetut lainakeppihevoset ja -potkumopot sekä överidonitsit. Ideat otettiin lopulta käyttöön kaikissa K-Marketeissa.
Seuraava tempaus on varmaan jo tuloillaan. Saadaankohan nyt laskiaisena taas rommirusinapullia?
– Ei, mutta on meillä seuraavasta tempauksesta ajatus. Vielä emme sitä paljasta, hymyilee Jonna.