Seuraavalla tunnilla keskittymiseni harhailee, eivätkä aivot tahdo toimia ollenkaan.
Monet koululaiset eivät jaksa kahdeksan tunnin tai yli kahdeksan tunnin päiviä vain 15 minuutin välitunneilla.
Kun saisit purkaa energiaa johonkin mielekkääseen tekemiseen ennen oppituntia, keskittyminen pysyisi paremmin opiskelussa eikä vain juttelussa.
Osa oppitunneista voitaisiin pitää ulkona, tai ne voisivat olla toiminnallisia oppitunteja. Liikkuminen, eikä vain istuminen ja opettajan monologin kuunteleminen kuulostaa jo paljon paremmalta. Mielenkiinto aiheeseen myös kasvaisi ja asioita voisi oppia tehokkaammin.
Liikunta on tärkeä osa terveyttä ja jaksamista. Liikkuminen koulussa ja koulun ohella kehittää motorisia taitoja, edistää muistia, tarkkaavaisuutta ja tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisutaitoja. Kun ajatukset siirtyisivät välillä muualle ja saisit raitista ilmaa enemmän kuin 15 minuuttia, aivot toimisivat paremmin ja suorituskyky kasvaisi huomattavasti. Kokeiden ja testien numerot voisivat nousta ja monella koulu voisi sujua paremmin.
Sanni Stenfors
Piispanlähteen koulu