
Lounais-Suomessa väännetään kymmenen vuoden kiistelyn jälkeen taas kättä siitä, miten hoidetaan polttokelpoisen jätteen kuljetus: voivatko asukkaat tilata roskien kuljetuksen suoraan jätteidenkuljetusyrityksiltä, kuten Kaarinassa on tehty, vai hoitaako seudun jätehuoltoviranomainen kilpailutuksen keskitetysti.
Kaarinan kaupungilla on nyt tarjolla seudun kiistaan kompromissiehdotus. Sitä ehdotti maanantaina Mikko Aaltonen kokoomuksesta kaupunginhallituksessa. Kiinteistön haltijoiden omin päin kilpailuttamat kuljetukset ovat tähän mennessä noudattaneet jätelakia joissakin kunnissa mutta eivät kaikissa, joten voisivatko ensin mainitut kunnat jatkaa vanhalla mallilla? Ainoastaan ne kunnat tai kuntien osat, joissa ongelmia on ollut, siirtyisivät keskitettyyn malliin.
”Kuljetusyritysten valvonta on viranomaisen tehtävä riippumatta siitä, kumpi järjestämistapa jätteenkuljetuksille valitaan”, Aaltosen esityksessä perusteltiin. ”Oikeuden ratkaisusta on selvästi luettavissa, että lainvastaisuus perustuu nimenomaan siihen, että yhdentoista kunnan alueella on joitain yksittäisiä alueita, joilla järjestely ei täytä jätelain vaatimuksia. Lautakunta hakkaa päätään seinään toistuvasti ja todennäköisesti tarkoituksellisesti, koska esitys koskee aina koko aluetta.”
Aaltonen painottaa, että jopa KHO on todennut kilpailun ja jätehuollon toimivan hyvin esimerkiksi Kaarinassa.
Päätös olisi pitänyt tehdä jo vuonna 2013
Mikko Aaltosen ehdotuksesta äänestettiin, ja se tuli Kaarinan kaupunginhallituksen kannaksi lukemin 11–0. Vihreät äänestivät tyhjää ja jättivät eriävän mielipiteen.
Vihreät yrittivät saada Kaarinan suosimaan keskitettyä jätteiden kuljettamisen kilpailutusta mutta eivät saaneet muita taakseen.
Lopullisen päätöksen jätteenkuljetuksista tekee Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta – ellei sen päätöstä vedetä taas uudelle kierrokselle oikeusasteisiin.
Seudun jätehuoltolautakunta on kolmesti päättänyt pysyä kiinteistökohtaisessa mallissa, ja jokainen niistä on kumottu oikeudessa jätelain vastaisina, korkeinta hallinto-oikeutta myöten. Asia olisi pitänyt Lounais-Suomessa ratkaista viimeistään 2013. Jätelaki tuli voimaan vuonna 2012.
Kaarinan lisäksi kiinteistökohtainen malli on käytössä Liedossa, Kanta-Paraisilla, Paimiossa, Salossa, Aurassa, Marttilassa, Pöytyällä, Kanta-Ruskossa ja Sauvossa sekä osassa Turkua.
Viranomaiset eri mieltä keskenään
Aiemmilla kerroilla, kun asiaa on vatvottu, ympäristöviranomaiset ovat vaatineet kuntia siirtymään viranomaisten hoitamaan, keskitettyyn malliin. He eivät ole saaneet kunnan johtavia viranomaisia tai kuntapoliitikkoja riittävästi taakseen. Näin myös tänä keväänä Kaarinassa.
Ympäristölautakunnassa Kaarinan ympäristöinsinööri Pasi Saario esitti, että nykyinen järjestelmä on tehottomampi ja ympäristövaikutusten kannalta huonompi vaihtoehto ja Kaarinan pitäisi tukea keskitettyä mallia. Hän sai lautakunnan poliitikot hyväksymään ehdotuksen yksimielisesti, mutta Kaarinan kaupunginjohtaja Harri Virta teki kaupunginhallitukselle täysin päinvastaisen esityksen.
Keskitetyn mallin etuna on esimerkiksi pienempi jäteautojen kilometrikertymä ja siten pienemmät päästöt, helpompi viranomaisvalvonta ja asukkaiden tasa-arvoisuus. Kiinteistön itsensä tilaamien kuljetusten etuna on, että asiakas voi valita mieleisensä kuljetuksen, pienillä ja aloittavilla kuljetusyrityksillä on paremmat mahdollisuudet ja verotulot säilyvät alueella.