
Auranlaakson koulun 4.-luokkalaiset osallistuivat Lounais-Suomen STEAM junior -haasteeseen ja veivät 3–6-luokkalaisten sarjasta voiton. Teemana oli’ ’kohti korkeuksia!’’
Tavoitteena kilpailussa oli rakentaa nosturi mysteerilaatikon materiaalin mukaisesti tai keksiä omia tapoja. Palkintona luokka pääsee kierrokselle Väisälän avaruuspuistoon.
’’ Voiko tämä olla totta’’, ajatteli 11-vuotias Sofia Vaino, kun kuuli voiton napsahtaneen heidän luokallensa.
– En uskonut, että voittaisimme, kun rakentelussa oli hieman ongelmia. Odotan kovasti, että pääsemme avaruuspuistoon. En tiedä yhtään, mitä siellä voisi olla, Vainio mietiskelee.
Rakennusmateriaaleina käytettiin erilaisia materiaaleja, joista luokka pääsi rakentamaan haluamansa näköisen nosturin. Toteutuksessa uusiokäytettiin pahvipakkauksia, ruiskuja, jäätelötikkuja sekä puuta.
Ainoana kaarinalaisena finaaliin
Opettaja Vilma Yli-Kauhaluoma kertoo olevansa myös yllättynyt kilpailun voitosta ja myöntää jännittäneensä lopputulosta. Hän on ylpeä luokkansa saavutuksesta, ja palkinnon lisäksi luokassa on tarkoitus järjestää omat voitonjuhlat ja herkutella yhdessä. Finaaliin he ylsivät ainoana kaarinalaisena luokkana.
– Kilpailu oli tiukka, sillä kaikki nosturit täyttivät arviointikriteerit. Meidän nosturimme ansioksi tuomarit mainitsivat viimeistellyn ja huolitellun kokonaisuuden, joka hyödynsi kahta eri mekanismia. Lisäksi nosturi kääntyi, opettaja Yli-Kauhaluoma kertoo.
Voiton juhlistaminen sai luokassa aikaan riemunkiljahduksia, ja palkintoa lähdettiin yhdessä noutamaan jännittyneinä.
– Voitto tuntuu tosi hyvältä, meidän nosturimme oli paljon pienempi muihin verrattuna, sekä värikäs. Oli kivaa tehdä se yhdessä koko luokan kanssa, 11-vuotias Anni Markkanen riemuitsee.
Yhteistyö opetti tiimityöskentelyä
Yliluoma kertoo, että luokka oli innoissaan jo heti suunnitteluvaiheessa. Finaaliin nelosluokka lähti motivoituneena ja itsevarmoina.
– Tuli myös erimielisyyksiä, joita ratkottiin, ja samalla opittiin myös kompromissien tekemistä. Opettajana oli hienoa seurata vierestä, kuinka hyvin he toimivat tiiminä, Osa rakensi esimerkiksi pohjaa ja jotkut ohjauskoppia, Yli-Kauhaluoma iloitsee.
Luokalla oli viisi suunnitelmaa, joista äänestettiin luokan kesken suosikki.
Yli-Kauhaluoma kertoo, että lapset osallistuivat ideointiin ja vastasivat yhdessä toteutuksesta, rakennuksesta ja lopputuloksesta. Rakennusprojektin myötä luokan ryhmähenki kasvoi.
Koulun videolla näkyy, miten rakentelun vaiheet etenivät.
Teksti ja kuva: Niko Kettunen