Kaarina-lehti kertoi viime viikolla siitä, miten ehdotus Hovirinnan pysäköintialueiden vuokraamisesta Maininki Kiinteistöpalvelut Oy:lle on harmistuttanut joitakin taloyhtiöitä. Taloyhtiöiden mielestä kaupunki on aikeissa vuokrata eteenpäin omaisuutta, joka vanhojen sopimusten perusteella kuuluu taloyhtiöille itselleen.
Kaarina-lehti kysyi tarkentavia kysymyksiä asiasta Kaarinan kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpäältä ja maankäyttöinsinööri Henna Correia Nocalta.
Kuka oikein omistaa tällä hetkellä Hovirinnan pysäköintialueet?
– Kaupunki omistaa pysäköintialueiden maapohjan. Maapohjaa ei ole koskaan luovutettu rakennusyhtiöille, toisin kuin joissakin taloyhtiöissä on oletettu. Vanhoissa sopimuksissa puhutaan ainoastaan talojen rakennuspaikoista, jotka on luovutettu rakentajille. Asemakaavassakin pysäköintialueet ovat yhteisiä alueita.
Asunto-osakeyhtiöt kyllä hallitsevat näitä pysäköintipaikkoja sekä omistavat katoksensa. Taloyhtiöt ovat tästä syystä voineet esimerkiksi vuokrata parkkiruutuja asukkaille tai myydä autopaikkaosakkeita.
Miksi viranhaltijat haluavat pysäköintialueet nyt Maininginvastuulle? Miksi ei voida jatkaa siten kuin ennenkin?
– Maa-alueen hallinnasta ei ole voimassaolevia sopimuksia, minkä vuoksi lupia ei saada muutostöille, kuten sähköpaikoille ja uusille katoksille.
Ongelma nousi esille eräässä taloyhtiössä, joka on nyt pitkään joutunut odottamaan remontin aloittamista, koska ei saa lupaa epäselvyyksien vuoksi. Viranhaltijat haluavat edistää taloyhtiöiden toivetta parantaa pysäköintialueita.
Miten aiemmin on sitten pystytty rakentamaan lataustolppia ja katoksia?
– Tähän emme osaa vastata. Rakentamisesta on aikaa, ja lainsäädäntökin on muuttunut välissä. Esimerkiksi rakennusyhtiö on voinut rakentaa parkkialueen osana kaupungin kanssa tehtyä muuta sopimuskokonaisuutta.
Miksi Maininkia tarvitaan kolmanneksi osapuoleksi? Eikökaupunki voisi laatia maapohjan vuokrasopimukset suoraantaloyhtiöiden kanssa, jolloin taloyhtiöt hakisivat lupia itse?
– On yksinkertaisinta ja selkeintä, että yksi taho hallinnoi kaikkia Hovirinnan pysäköintialueita ja hoitaisi niiden lupa-asiat. Lupien hakeminen yhteisille alueille olisi selvästi nopeampaa. Muutoin asiat sujuisivat kuten ennenkin.
Hovirinnassa ei ole yhtäkään pysäköintialuetta vain yhden taloyhtiön käytössä, vaan kaikilla on useita käyttäjiä. Yksittäisten palasten vuokraaminen olisi hyvin monimutkaista, sillä silloin pitäisi tehdä rasite- ja hallinnonjakosopimuksia sekä lohkomisia.
Halutessaan yksittäiset taloyhtiöt voivat jättäytyä Mainingin kanssa tehtävästä sopimuksesta pois.
Mitä niiden taloyhtiöiden parkkipaikoille käy, jotka jättäytyvät pois Mainingin vuokrasopimuksesta?
– Ne jäävät toistaiseksi sopimuksettomaan tilaan. Millekään yksittäiselle asunto-osakeyhtiölle kaupunki ei lähde myymään tai vuokraamaan pysäköintialuetta.
Kumpi jatkossa tekisi päätöksen, jos Maininki haluaisi vaikkapa sähköpistokkeita parkkialueelle mutta sitä hallinnoivaasunto-osakeyhtiö on eri mieltä?
– Asunto-osakeyhtiö.
Taloyhtiöt ovat pelänneet joutuvansa maksumiehiksi esimerkiksi Kaarinan Vuokratalojen parkkipaikkaremonteille. Miten kustannukset jakautuvat uudessa mallissa?
– Kuten ennenkin. Kukin taloyhtiö vastaa oman pysäköintialueensa muutostöiden kustannuksista. Yhteishankkeessa kustannukset jaetaan suhteessa esimerkiksi taloyhtiön hallinnassa olevien pysäköintiruutujen määrään.
Kaarinan kaupunginhallitus tekee lähiaikoina lopullisen päätöksen Hovirinnan pysäköintialueiden vuokraamisesta Mainingille.