Turun Osuuskauppa rakentaa automatisoidun keräilykeskuksen, joka tuo töitä 50 ihmiselle ja 50 robotille – ruoan verkkokauppa on kasvanut hitaasti, mutta TOK uskoo sen tuplaantuvan

0
Havainnekuva osoittaa, että keräilyvarasto on selvästi S-marketia massiivisempi.

Kaarina, Turku

Teksti: Jenni Honkanen/TS

Turun Osuuskauppa suunnittelee merkittävää investointia ruoan verkkokauppaan Kaarinassa.

TOK aikoo investoida noin 15 miljoonaa euroa Auranlaakson S-marketin yhteyteen tulevaan automaatioavusteiseen verkkokaupan keräilykeskukseen, joka on ensimmäinen laatuaan Turun seudulla.

Tavoitteena on aloittaa keskuksen rakentaminen ensi vuonna, jolloin se valmistuisi vuonna 2025.

Suunnitelmien taustalla on koronapandemian aikana nousuun kääntynyt ruoan tilaaminen verkosta, mikä jäi TOK:n marketkaupasta vastaavan toimialajohtaja Mikko Eskelisen mukaan pysyväksi ilmiöksi.

Vaikka verkkokauppa muodostaa yhä vain 3–4 prosentin osuuden TOK:n päivittäistavaramyynnistä, sen arvioidaan tulevaisuudessa kasvavan.

– Tällä hetkellä näkemys on, että Turun seudullakin verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä nousee 2030 mennessä jonnekin viiden ja kymmenen prosentin välille, Eskelinen arvioi.

10 prosentin osuus on kansainvälisestikin iso osuus.

Esimerkiksi Britanniassa, jossa yritykset ovat pitkään kehittäneet online-ruokakauppaa, ruoan verkkokaupan osuus oli tilastosivusto Statistan mukaan viime vuonna 11,6 prosenttia päivittäistavarakaupasta.

Turun Osuuskaupan vuosittainen päivittäistavaramyynti on noin 556 miljoonan euron luokkaa, jolloin 5–10 prosentin osuus tästä tarkoittaisi noin 30–50 miljoonan euron pottia.

Auranlaakson S-market avautui viime vuoden alussa. Tontilla toimi aiemmin muun muassa Sale-myymälä sekä ABC-asema.​

3 000 neliön keräilykeskus

Auranlaakson S-marketin tontille suunniteltu keräilykeskus tulee olemaan kooltaan noin 3 000 neliömetriä. Siihen on TOK:n mukaan saatu Kaarinan kaupungilta poikkeuslupa. Rakennuslupahakemus on määrä jättää lähiaikoina.

S-marketin tontilla oleva autopesuhalli puretaan, ja uusi keskus tulee S-marketin jatkoksi. Korkeutta sillä tulee olemaan jopa 14 metriä, sillä rakennukseen tulee norjalaisen Swisslogin Autostore-keräilyjärjestelmä robotteineen.

Suomen ensimmäisiin Autostore-keräilyvarastoihin lukeutuu turkulaisen Finnish Design Shopin toissa vuonna käyttöön ottama järjestelmä.

– Autostorella on yli kymmenen vuoden kokemus ja varma toimintamalli. Keräilyssä on nyt paljon manuaalista työtä, mutta jatkossa ihminen on enemmän paikallaan ja robotti tuo tavarat. Automatisaation myötä keräilytehokkuus kolminkertaistuu, Eskelinen laskee.

Ilman ihmisvoimaa varasto ei tule toimimaan, vaan Eskelisen mukaan se työllistää heti alkuun viitisenkymmentä uutta työntekijää.

Töitä tehdään alkuun kahdessa vuorossa, mutta jos kysyntä kasvaa, voidaan keräilyä hoitaa kolmessa vuorossa, ja väkimäärä kasvaa vielä entisestään.

– Jo nyt ruoan verkkokauppa työllistää TOK:ssa satoja. Moni työpaikanhakija haluaa nimenomaan verkkokauppaan, Eskelinen kertoo.

Yli 10 000 tuotetta

Automaattivarastossa tulee olemaan yli 10 000 tuotetta, joiden lisäksi esimerkiksi tuoretuotteita voidaan noutaa viereisestä S-marketista.

Noin 90 prosenttia valikoimasta on automaation piirissä ja loput täydennetään kaupan puolelta.

Käytännössä verkkokaupan asiakas saa jatkossa tuotteensa uudesta varastosta, jos hän tilaa ruoan kotiinkuljetuksen tai noudon sellaiselta noutopisteeltä, joka ei ole kaupan yhteydessä.

Noudon valitsevat asiakkaat saavat jatkossakin tilauksensa sen kaupan valikoimista, josta noutavat ostokset. Tällä hetkellä noin 70 prosenttia asiakkaista valitsee noudon ja 30 prosenttia kotiinkuljetuksen. Esimerkiksi Helsingissä tilanne on tasaisempi, ja myös TOK uskoo kotiinkuljetuksen lisääntyvän.

Suomessa kotiinkuljetuksen osuus ruoan verkkokaupasta on matalampi kuin monissa muissa maissa.

Kilpailua on ollut vähän, ja hinnat pysyneet pitkään korkeina. Esimerkiksi norjalainen Oda yritti kääntää tilanteen tarjoamalla halpoja kotiinkuljetuksia, mutta kokeilu päättyi lyhyeen ja yritys vetäytyi Suomesta.

– Meillä on käytössä jo nyt dynaaminen hinnoittelu, jolla tasataan kysynnän vaihtelua. Kun volyymi kasvaa, niin se laskee yksikkökustannuksia ja mahdollistaa kilpailukykyisemmät hinnat. Joillekin nouto on kuitenkin paras vaihtoehto, Eskelinen sanoo.

Keskolla aiempaa kokemusta

Automatisoitua keräilyä on jo aiemmin ryhtynyt kehittämään Kesko, jolla on automatisoitu robottivarasto Ruoholahden Citymarketin alla.

Varaston valikoimissa on noin 8 000 tuotetta, joiden lisäksi täydennyksiä haetaan hypermarketin valikoimista. Robotteja varastossa on 45.

Toimintamalli on siis samankaltainen molemmissa kaupparyhmissä.

Kesko on suunnitellut avaavansa pienempiä robottivarastoja paitsi Helsingin alueelle ja lisäksi suurimpiin kaupunkeihin.

Turussa Kupittaan Citymarketin yhteyteen suunniteltu laajennus voisi sisältää myös automatisoidun varaston, mutta päätöksiä asiasta ei ole tehty.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän