
Kaarinan läntisen ohikulkutien, eli Paraisten väylän, toteutuminen otti askeleen eteenpäin, kun Suomen hallitus lisäsi hankkeen kiireellisesti edistettävien suunnittelukohteiden listalle. Paljon on kuitenkin vielä epävarmaa: tuleeko tarvittavaa rahoitusta vai jäävätkö suunnitelmat pölyyntymään pöytälaatikkoon. Asiaan saataneen lisävalaistusta ensi vuoden aikana.
Kaarina-lehti taustoitti hanketta laajasti syyskuisessa jutussa. Käytännössä hanke kiteytyy maantiehen 180, eli Saaristotiehen, välillä Kurkela–Kuusisto. Kurkelan moottoritieliittymän ja Paraisten Kirjalan välisellä osuudella on havaittu useita ongelmia, kuten liikenteen ruuhkautumista, liittymien huonoa toimivuutta, liikenneturvallisuuden heikkenemistä ja meluhaittoja. Paraisten väylän parantamisella uskotaankin olevan myönteisiä vaikutuksia niin valtakunnallisesti kuin maakunta- ja seututasollakin.
Suunnitelmana on rakentaa uutta kaksikaistaista tietä noin kolmen kilometrin matkalle välillä Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Lisäksi nykyinen Kurkelantie (maantie 2221) nelikaistaistetaan maantien 110 (vanha ykköstie) ja Kartanontien välillä.
Uudesta tieyhteydestä olisi arvioiden mukaan suurta hyötyä niin suurteollisuuden kuljetuksille kuten yksittäisille henkilöautoilijoillekin.
Kaarina-lehti julkaisi lokakuun lopussa mielipidekirjoituksen, joka herätti sosiaalisessa mediassa tunteita puolesta ja vastaan. Tie muuttaisi toteutuessaan Koristonrannan maisemakuvaa ja laskisi tiettyjen kiinteistöjen arvoa ja viihtyisyyttä merkittävästi. Se katkaisisi Kuusiston länsiosan metsäalueen heikentäen ekologisia yhteyksiä. Lisäksi väylä heikentäisi Auvaisten kartanon ja sen lähiympäristön kulttuurihistoriallista arvoa.
Mitä mieltä sinä olet? Vastaa alla olevaan kyselyyn ja kerro mielipiteesi.
Pitääkö Kaarinan läntinen ohikulkutie, eli Paraisten väylä, rakentaa?
<p>Kaarinan läntinen ohikulkutie, jota Paraisten väyläksikin kutsutaan, saattaa toteutua lähivuosien aikana. Hanke on mukana valtioneuvoston kiireellisesti edistettävien suunnittelukohteiden listalla, joskaan sille ei vielä ole myönnetty rahoitusta.</p><p>Käytännössä hanke kiteytyy maantiehen 180, eli Saaristotiehen, välillä Kurkela–Kuusisto. Suunnitelmana on rakentaa uutta kaksikaistaista tietä noin kolmen kilometrin matkalle välillä Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Lisäksi nykyinen Kurkelantie (maantie 2221) nelikaistaistetaan maantien 110 (vanha ykköstie) ja Kartanontien välillä.</p><p>Mikäli hanke toteutuu, rakennettaneen Kuusistonsalmen yli kokonaan uusi Auvaisbergin silta.</p><p>Valitse haluamasi vastausvaihtoehto ja paina “Choose”. </p>
- Kyllä, Paraisten väylä on saatava toteutukseen.
- Ei, Paraisten väylää ei tarvita.
Perustele vastauksesi
<p>Miksi hanke pitäisi toteuttaa, miksi ei? Voit halutessasi jättää kohdan tyhjäksi painamalla “Skip”. </p>
Uusi tie on aivan turha. Koska vanhaa tietä voi parantaa ja uudet sillat on jo tekeillä. Turhaan siirtää liikenne vain muualle
Nykyinen tie riittää siltaremonttien jälkeen.
Näitä turhia juttuja
KYLLÄ
Hyvä ehdotus. Ei tarvitse mennä Kaarinan keskustan läpi. Rauhoittaa keskustaa. Nopeuttaa ja sujuvuuttaa liikkumista.
Tie on välttämätön auto määrä ovat niin suuria kuin kehä III Helsingissä ja jos olisi Helsingissä vastaavan lasinen tilanne niin sinne oltaisiin jo tehty 4 kaistainen tie lisää mutta täällä meillä vaan jahkataan.
Kyllä
Tottakai tarvitaan. Väestön määrä kasvaa ja se lisää myös turvallisuutta.
Sujuvaa saaristoon siirtymistä. Yksi reitti eli Kuusiston salmen silta (remontoituna tai ei) ei turvaa huoltovarmuutta tai kotiinpääsyä tai mökille menoa, jos sattuukin jotain.
Uusi tieyhteys sujuvoittaisi huomattavasti liikennettä Turun suuntaan. Asuin 5 vuotta Kärjen alueella ja seurasin liikenteen ruuhkaisuutta sen ohi ja läpi Kuusiston sillan väylää.
Rakennetaan tunneli salmen alitse niin ei tarvitse korjata siltaa vähän väliä eron mielestäni oiva ajatus.