
Kurkelantien ja Kirjalansalmen sillan välille suunniteltu Kaarinan läntinen ohikulkutie, toiselta kutsumanimeltään Paraisten väylä, herättää tunteita puolesta ja vastaan. Kaarina-lehti julkaisi marraskuun alussa nettikyselyn, jossa tiedusteltiin lukijoiden ja lähialueen asukkaiden mielipiteitä tienhankkeesta. Vastauksia tuli itse kyselyn, Facebook-julkaisun ja kyselyn yhteydessä olleen nettijutun kommenttikentän välityksellä peräti noin 1 200.
Nettikyselyssä oli kaksi vastausvaihtoehtoa: Kyllä, Paraisten väylä on saatava toteutukseen ja Ei, Paraisten väylää ei tarvita. Vastauksia jätettiin yhteensä 1 088 kappaletta, joista 662:ssa (61 prosentissa) hanketta vastustettiin. 39 prosenttia vastaajista (426) olisi väylähankkeen toteuttamisen kannalla.
Kyselyyn oli mahdollista vastata useaan kertaan, eikä Kaarina-lehti täten voi antaa takeita siitä, että osallistujia olisi todellisuudessa liki 1 100.

Krossi tukossa, rekat jumissa Kuusistonsalmen mäessä
Monivalintakysymyksen jälkeen kyselyssä pyydettiin vielä avointa tekstivastausta perusteluineen. Mikä hankkeessa on erityisen hyvää tai huonoa? Miksi se on toteuttamiskelpoinen tai -kelvoton? Avoimeen kysymykseen sai vastata niin halutessaan, eli monivalintakysymyksen vastaukset rekisteröityivät, vaikka kyselyn olisi sulkenut sen jälkeen.
Valtaosa jätti avoimen kysymyksen väliin, sillä siihen vastattiin vain 75 kertaa. Vaikka monivalintakysymyksen perusteella Paraisten väylän vastustajia on enemmän kuin hankkeen puoltajia, sama suhde ei näkynyt avoimissa vastauksissa. Puoltajista useampi jätti näkemyksensä kuin vastustajista.
Väylähankkeen hyötyjä perustellaan esimerkiksi liikennehaittojen vähentymisellä ja turvallisuustekijöiden parantumisella.
Keskustan liikenne rauhoittuisi ja mahdollisten uusien tielinjausten takia vapautuisi tonttimaata rakentamiseen, eräässä vastauksessa perusteellaan.
Talvisin Kuusistonsalmen mäkeen jää isoja rekkoja jumiin, ja ne pysäyttävät liikenteen pitkäksi aikaa. Kuusistossa asuvien ihmisten on vaikea päästä kääntymään vasemmalle kaikista valottomista liittymistä, toisessa todetaan.
Vaikka suoranaisesti Paraisten suuntaan ei niin monella olekaan asiaa, nykyisen Paraistentien ruuhkautuminen vaikuttaa aina Krossin rampille ykköstielle asti. Se ei ole siis ainoastaan paraislaisten eduksi tehtävä hanke, vaan myös lähialueiden, kuuluu kolmas.

Eikö nykyisen tielinjauksen parantaminen riitä?
Uusi tieyhteys muuttaa toteutuessaan Koristonrannan maisemakuvaa ja laskee tiettyjen kiinteistöjen arvoa ja viihtyisyyttä merkittävästi. Ohikulkutie katkaisee Kuusiston länsiosan metsäalueen heikentäen ekologisia yhteyksiä. Lisäksi väylä heikentää Auvaisten kartanon ja sen lähiympäristön kulttuurihistoriallista arvoa. Muun muassa näihin asioihin on tartuttu vastauksissa, joissa tiehanketta vastustetaan.
Miksi siirtää melu ja muut liikenteen haitat muualle ja samalla tuhota luontoa kun olemassa olevaa väylää on mahdollista parantaa? eräässä vastauksessa kysytään.
Tie toisi hirveästi melusaastetta, eikä meluaidat poista ongelmaa kuin osittain. Sen sijaan nykyistä Saaristotien linjausta voisi kehittää, toisessa alleviivataan.
Useissa avoimissa vastauksissa hanketta pidetään vain rahan tuhlaamisena. On huomattavasti akuutimpiakin rahareikiä, jonne nuo miljoonat voisi upottaa, esimerkiksi terveydenhuolto, eräässä vastauksessa teroitetaan. Turhaa rahanmenoa, kuuluu toinen.
Paraisten väylän kokonaiskustannusarvioksi määriteltiin vuonna 2021 noin 66 miljoonaa euroa. Arvioon on kuitenkin syytä suhtautua varauksellisesti nykyisen taloustilanteen vuoksi.

Puoltajat Facebookissa
Kaarina-lehden Facebook-julkaisuun, jossa toimitus pyysi ihmisiä vastaamaan kyselyyn, tuli yli sata kommenttia. Suurimmassa osassa vastattiin joko ”kyllä” tai ”ei”, vaihtelevin muotoiluin toki. Kommenttikentässä käytiin jonkin verran muutakin keskustelua.
Suhde hankkeen puoltajien ja vastustajien välillä oli hyvin erilainen kuin varsinaisessa kyselyssä. Facebook-kommenteista noin 60:ssä puollettiin Paraisten väylää, kun vastustajiksi ilmoittautui vain reilu kymmenen.
Kyselyn yhteydessä olevaan nettiartikkeliin jätettiin 12 kommenttia. Niistä seitsemässä tiehanketta pidetään toivottavana ja viidessä tarpeettomana.
Sujuvaa saaristoon siirtymistä. Yksi reitti eli Kuusistonsalmen silta (remontoituna tai ei) ei turvaa huoltovarmuutta tai kotiinpääsyä tai mökille menoa, jos sattuukin jotain, todetaan hanketta puoltavassa kommentissa.
Uusi tie on aivan turha, koska vanhaa tietä voi parantaa ja uudet sillat on jo tekeillä, kuuluu toisenlainen näkemys.

MIKÄ?
Paraisten väylä
- Kaarinan Kurkelantien ja Kirjalansalmen sillan välille suunniteltu tieyhteys. Hanke on mukana valtioneuvoston kiireellisesti edistettävien suunnittelukohteiden listalla.
- Suunnitelmana on rakentaa uutta kaksikaistaista tietä noin kolmen kilometrin matkalle välillä Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Lisäksi nykyinen Kurkelantie (maantie 2221) nelikaistaistetaan maantien 110 (vanha ykköstie) ja Kartanontien välillä.
- Hankkeeseen liittyy Kuusistonsalmen ylittäväksi kaavaillun Auvaisbergin sillan rakentaminen.
- Hankkeen vuonna 2021 laadittu hinta-arvio on 66 miljoonaa euroa. Rahoituspäätöstä odotetaan ensi vuonna.
- Uumoiltuja hyötyjä esimerkiksi Paraisten suurteollisuuskuljetuksille ja Saaristotien yleiselle ruuhkatilanteelle. Haittoja esimerkiksi Koristonrannan maisemakuvalle sekä alueen ekologisille yhteyksille.
Näin Paraisten väylää puolletaan
”Aamut ja iltapäivät aivan täyttä tuskaa ihmisten liikkua Kuusistossa. Tien ylitykset nyt hengenvaarallisia. Aivan liian ruuhkautunut tie.”
”Kehitys kehittyy, niin myös kaupunki ja sen väylät. Miksi pitäisi elää vielä siellä 1990-luvulla kun oikeasti elämme 2020-lukua.”
”Kaarina kasvaa myös saarien suuntaan, samoin Parainen. Vanha tie on jo nyt pullonkaula, ja tien Kaarinan päässä asuvat kärsivät ruuhkista!”
”Suunnitelma ei ole uusi, joten linjauksen varrella olevilla on ollut jo aikaa varautua tien tuloon. Useimmille kaarinalaisille uusi tie on vain positiivinen asia.”
”On totta, että hanke on kallis ja vaikuttaa moneen, mutta maailma menee eteenpäin ja Suomen on pysyttävä mukana. Niin myös tässä. Kulttuurihistoriaa olisi varjeltava tietysti mahdollisimman paljon ja siihen liittyvää luontoa myös, mutta luontoa Suomessa riittää. Se ei voi tätä hanketta estää.”
”Liikennemäärä Kaarinan ja Paraisten välillä sama kuin Kemin ja Tornion, jossa moottoritie. Paraisten väylä pitää siis toteuttaa moottoritienä!”
Näin Paraisten väylää vastustetaan
”Ei, koska idyllinen maalaismaisema kärsii.”
”Kunhan vanhan Paraistentien sillat ja tiet saadaan kuntoon, ei uudelle Paraisten väylälle ole tarvetta.”
”Hanke katkaisee luontoyhteyden läheiseen metsään ja luontoalueeseen ja laskee nykyisten lähellä olevien asuntojen arvoa.”
”Jokin kolmen minuutin säästö matka-aikaan on aivan naurettava! Liikennevalojen ajastamisella moottoritieliittymästä alkaen saadaan vähennettyä ruuhkautumista. Ennen kaikkea maksaa paljon vähemmän!”
”Nykyistä tietä parantamalla luulisi pärjättävän pitkälle tulevaisuuteen.”
”Uuden tien myötä Kaarinan keskusta olisi kokonaan suurten tieväylien ympäröimä, eikä enää voisi ulkoilla mihinkään suuntaan ilman että törmää vilkkaisiin tieväyliin.”