
Se, että Kaarinan Littoisista tai Piikkiöstä pääsisi lähijunalla Turun tai Salon suuntaan lähivuosina, otti ison harppauksen eteenpäin viime viikolla. Torstaina uutisoitu Suomen Lähijunat Oy:n junahankinta, joka sisälsi kaikkiaan 11 VR:n aiemmin omistamaa SM2-paikallisjunaa oli ensimmäinen iso konkreettinen askel sitä kohti, että paikallisjunien liikennöinti yleistyisi pääkaupunkiseudun ohella myös muualla Suomessa.
Yksi keskeisimmistä Suomen Lähijunat Oy:n tavoitteista onkin yhdistää Varsinais-Suomi lähijunaliikenteen piiriin. Maakunnassa asuu kaikkiaan noin 400 000 ihmistä radan varrella tai sen välittömässä läheisyydessä.
– Pallo on nyt kunnilla, ja esimerkiksi Kaarinassa Paimion ensi vuoden liittyminen Föliin luo hyvät mahdollisuudet viritellä yhteishanketta muiden Föli-kuntien kanssa. Yhteishankkeena se olisi varmasti tehokkainta viedä läpi, eikä se silloin vaatisi kuin muutaman sadan tuhannen euron vuosittaisen satsauksen per kunta, laskee Suomen Lähijunat Oy:n varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio.
”Mitään kaksoisraidetta ei vaadita.”
Fölin värit myös raiteille?
Tuossa mallissa lähijunaliikenne toteutuisi niin Turku–Salo-välillä kuin muillakin Varsinais-Suomen reittiväleillä Fölin keltaisissa väreissä. Suomen Lähijunat Oy vastaisi junien liikennöinnistä, kun taas kunnille jäisi matkalipuista kertyvä tulo.
– Periaatteessa liikennöinti esimerkiksi Turku–Salo-välillä voisi toteutua jo vuoden 2025 aikana, jos päätöksiä saadaan kunnissa tehtyä nopeasti asian puolesta. Siitä hetkestä kun meille näytetään vihreää valoa, menee 18–24 kuukautta, että junat ovat valmiina liikennöintiin, Mustakallio lupaa.
Tuo aika menisi käytännässä SM2-junien kunnostamiseen ja modernisointiin. Vuosina 1975–1981 Valmetin valmistamat junat vaativat huomattavia päivityksiä, jotta ne ovat valmiita 2020-luvun paikallisjunaliikenteeseen.
– Vastaavia paikallisjunia on edelleen käytössä, mutta toki ne modernisoitaisiin tulevaa liikennöintiä varten aivan täydellisesti. Ainoastaan vanha alumiinirunko jää jäljelle, sisustus uusitaan aivan täysin tekniikkaa, ilmastointia ja muun muassa latauspisteitä myöden.

Vähäisillä raidetöillä liikenteeseen
Se mikä Suomen Lähijunat Oy:n suunnitelmasta tekee erityisen toteutuskelpoisen, liittyy varatoimitusjohtaja Mustakallion mukaan raidetöiden vähyyteen. Suunnitelma sisältää toki tukun uusia pysäkkejä ja seisakkeita, mutta muilta osin vanhaa ja olemassa olevaa ratapohjaa ja asemarakennuksia sekä pysähdyspaikkoja pystyttäisiin hyödyntämään hyvin ilman mitään muutoksia.
– Vaikkapa Turku–Salo-välillä voitaisiin aloittaa liikennöinti tunnin vuoroväleillä hyvin pienillä muutoksilla. Eli esimerkiksi mitään kaksoisraidetta ei vaadita, ja jo nyt olemassa olevilla ohituspaikoilla pärjättäisiin sellaisella vuorovälillä. Toki kaksoisraide mahdollistaisi sen, että vuoroväli saataisiin pudotettua myöhemmin jopa 10–15 minuuttiin, Mustakallio kertaa.
Hänen mukaansa paperilla on tällä hetkellä siis liikennöinnin aloittaminen jopa jo vuonna 2025 tunnin vuoroväleillä Turku–Salo-välillä. Se sisältäisi pysähdyspaikat Kupittaan jälkeen niin Varissuolla, Kaarinan Littoisissa, Piikkiössä, Paimiossa, Hajalassa kuin Halikossakin ennen Salon päätepysäkkiä.
– Maanantaista lauantaihin kello 6–24 välillä. Eteenpäin päästäisiin asiassa hyvinkin nopeasti ja hyvinkin pienillä muutostöillä, jos kunnilta vain löytyy riittävästi halua lähteä tähän mukaan.
FAKTA
Mikä SM2-paikallisjuna?
- Valmet valmisti vuosina 1975–1981 paikallisjunaliikenteeseen tarkoitettua SM2-sähkömoottorijunaa. Junat valmistettiin yhtiön Lentokonetehtaalla Tampereella.
- Junassa on kaikkiaan 200 istumapaikkaa, ja sen huippunopeus on 120km/h.
- Tänä päivänä SM2-junia on liikenteessä kaikkiaan 36. Ne liikennöivät niin pääkaupunkiseudulta Lahteen, Kouvolaan, Riihimäelle ja Kotkaan kuin myös Tampereen seudun lähijunaliikenteessä Nokian ja Toijalan välillä.
- Junien lempinimeksi on vuosien saatossa muovautunut Sami, tai toisena vaihtoehtona Sakari-Matti.
