Hylätty puisto palaa kukoistukseensa – Piikkiön asemapuiston peruskorjaus aloitetaan kesällä

0
Piikkiön asemapuiston kunnostus aloitetaan tulevan kesän aikana. Kuva: Julian Rauhaniemi

Piikkiön umpeenkasvanut asemapuisto peruskorjataan. Vuosikymmeniä hoitamattomana olleen puiston kunnostus aloitetaan tulevan kesän aikana. Kaarinan tekninen lautakunta hyväksyi puiston peruskorjaussuunnitelman kokouksessaan tiistaina 23. tammikuuta.

Puistoon on tarkoitus rakentaa esteetön käytäväverkosto penkkeineen ja valaistuksineen sekä hakepolkuja, joiden linjaus noudattaa entisaikojen puistokäytäviä. Alueelle on suunniteltu lisäksi kaksi toiminnallista aukiota. Puiston historiasta laaditaan opastaulujen sarja, ja taulut sijoitetaan puiston kulttuuripolulle.

1900-luvun alussa rakennettu asemapuisto palveli alun perin junaa odottavien matkustajien virkistysalueena. Puiston ylläpito ja hoito lakkautettiin useita vuosikymmeniä sitten. Piikkiön rautatieaseman henkilöliikenne lopetettiin vuonna 1979, joskin erinäisiä liikennekokeiluja tehtiin vielä seuraavan vuosikymmenen aikana. Asemapaikka muuttui miehittämättömäksi vuonna 1995.

Kaarinan liikunta- ja viherpalvelut tilasi konsulttityönä asemapuiston peruskorjaussuunnitelman VSU Maisema-arkkitehdit Oy:ltä syksyllä 2023. Puistoalueen puusto on sittemmin kartoitettu ja huonokuntoista puustoa on poistettu. Puistossa on paljon villiintyneitä pensaita ja lahopuuta, eikä sinne ole nykyisellään lainkaan kulkuväylää.

Hylättyä puistoa on käytetty roskapaikkana. Paikalta löytyi selvityksen aikana esimerkiksi kodinkoneita.

Asemapuistoa on käytetty epävirallisena roskatunkiona. Paikalta löydettiin esimerkiksi kodinkoneita. Kuva: Julian Rauhaniemi

Puistoalueelle uusi tie

Kaarinan infrapalvelut on suunnitellut Asemapuistontien katualueen, jota jatkamalla puistoon saadaan kulkuyhteys. Asemapuistontie on noin 55 metriä pitkä uusi tie, joka johtaa huoltotienä puistoalueelle sekä yhteytenä rakentamattomalle asuin- ja liikerakennuksen tontille. Samassa yhteydessä rakennetaan myös uutta hulevesiviemäriä noin sadan metrin verran.

Kadunrakentamisen kustannusarvio on 49 300 euroa. Hankkeelle ei ole varattu budjetissa erikseen varoja, vaan ne esitetään otettavaksi muista mahdollisesti toteutumatta jäävistä kohteista sitten kun hanke kilpailutetaan.

Tekninen lautakunta hyväksyi kokouksessaan peruskorjaussuunnitelman lisäksi myös Asemapuistontien kunnallistekniset suunnitelmat.

Asemapuisto sijaitsee nimensä mukaisesti Piikkiön entisessä rautatieasemamiljöössä. Nykyisin yksityisomistuksessa oleva asemarakennus näkyy pöheikön keskeltä. Kuva: Julian Rauhaniemi

Massiivipuisia ulkokalusteita

Puistoon ei ole mahdollista saada läpikulkua, vaan kulku ohjataan käytävälenkkinä, jonka varrelle tulee mielenkiintoista nähtävää ja luettavaa. Ympäristöä muokataan lähtökohtaisesti vain reittien välittömässä läheisyydessä. Esteettömiä reittejä täydennetään metsässä risteilevillä hakepoluilla, jotka noudattavat historiallisia, jo maatuneiden lehtien alle peittyneitä puistokäytäviä.

Alueen pohjoisreunan avo-ojaa laajennetaan itäosasta ja hyödynnetään kosteikkoalueena. Sen reunat kylvetään ja sekaan istutetaan ruohovartista kasvillisuutta monipuolistamaan luontoa.

Historiaa palautetaan myös asentamalla vanhan rilliradan kiskot käytäväreunuksiksi. Puretun radan ojarumpukivillä viimeistellään käytävän alla kulkevan kuivatusputken pää, joka päättyy kosteikkoalueeseen. Alueen kalustus toteutetaan massiivipuisilla ulkokalusteilla, joiden muotokieli viestii ratapölkyistä.

Piikkiön entinen asemarakennus on nykyään yksityisomistuksessa. Asematontin vieressä oleva puistokaistale jätetään käsittelemättä kotirauhan turvaamiseksi.