
Kaarinan kaupunki pitää välttämättömänä, että Kaarinan ohikulkutie, kutsumanimeltään Paraisten väylä, nostetaan valtion väyläverkon investointiohjelmaan. Asia ilmenee lausunnosta, jonka Kaarina on antanut Väylävirastolle koskien valtion väyläverkon investointiohjelman luonnosta vuosille 2025–2032.
Paraisten väylä on jäänyt investointiohjelman ulkopuolelle ja kuuluu tärkeimpien investointiohjelman ulkopuolelle jääneiden maantiehankkeiden kuvauksiin. Kaarinan kaupungin mielestä investointiohjelmassa ei ole kokonaisuutena onnistuttu sille asetettuihin tavoitteisiin, koska Kurkelan ja Kuusiston välinen tiehanke puuttuu sen sisällöstä.
Seudullinen liikenne tulee saada siirrettyä pitkään suunnitellulle pääväylälle. Tällöin päätieverkoston pitkänmatkaisen liikenteen matka-ajat lyhenevät ja suoritteet vähenevät.
Liikenne kulkee osin väärässä paikassa
Kaupunki muistuttaa lausunnossaan Kaarinan ohikulkutien olevan merkittävä seututie, joka on ollut kymmeniä vuosia maakunnallisissa suunnitelmissa ja on edelleen keskeiseltä osaltaan rakentamatta. Maantie 180 (Saaristotie) palvelee seutujen välistä liikennettä sekä koko Suomen elinkeinokuljetuksia ja rakentamista.
Nykyisellään seudullinen liikenne kulkee lausunnon mukaan sijainnillisesti väärässä paikassa, ja Saaristotien ruuhkautuva liikenne haittaa myös Kaarinan sisäistä liikkumista, kun etenkin Kuusiston lyhytmatkainen liikenne joutuu liittymään seututielle.
Seudullinen liikenne tulee saada siirrettyä pitkään suunnitellulle pääväylälle. Tällöin päätieverkoston pitkänmatkaisen liikenteen matka-ajat lyhenevät ja suoritteet vähenevät.
Seututien valmistuttua pitkän matkan seudullinen liikenne siirtyy ja sen estevaikutus poistuu. Täten Saaristotie jää palvelemaan Kaarinan sisäistä liikennettä, lausunnossa huomautetaan.
Paraisten väylä aikataulutettiin Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (2020) kärkitehtäväluokkiin I–II. Lausunnossa huomautetaan, että samaan kategoriaan asetettiin myös Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillat, joiden uusimistyöt ovat jo käynnissä.
Luokan II hankkeiden rakentamisen on kaavailtu alkavan viimeistään vuonna 2027, ja Kaarinan kaupunki toivoo, että aikataulusta pidetään Paraisten väylänkin kohdalla kiinni.

Kolmen miljardin potti
Valtion väyläverkon 8-vuotinen investointiohjelma sisältää lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet. Väylävirasto päivittää investointiohjelman vuosittain.
Ohjelman uusiin kehittämisinvestointeihin on käytettävissä yhteensä noin kolme miljardia euroa. Rahoituksesta yli puolet (1,6 miljardia euroa) kohdistuu rautateille ja liki puolet (1,2 mrd. euroa) maanteille.
Eduskunta päättää investointiohjelman kehittämishankkeiden toteuttamisesta talousarviopäätösten yhteydessä. Pienemmistä parantamishankkeista päättävät Väylävirasto ja alueelliset ely-keskukset.
Paraisten väylä on investointiohjelman ulkopuolella, koska sen rahoituksesta ei ole selviä linjauksia. Lisävalaistusta asiaan odotetaan saatavan kuluvan vuoden aikana.
Suunnitelmana on rakentaa uutta kaksikaistaista tietä noin kolmen kilometrin matkalle välillä Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Lisäksi nykyinen Kurkelantie (maantie 2221) nelikaistaistetaan maantien 110 (vanha ykköstie) ja Kartanontien välillä. Hankkeeseen liittyy myös Kuusistonsalmen ylittäväksi kaavaillun Auvaisbergin sillan rakentaminen.