Kaarinan sisäistä joukkoliikennettä keskitetään sinne, missä on suurin tarve – K-linjojen määrä vähenee kuudesta neljään

0
Teknisen lautakunnan hyväksymä aihio Kaarinan sisäisen joukkoliikenteen uusista K-linjoista. Soraääniä ei kokouksessa kuultu, mutta oheiseen taulukkoon tehtiin yksi tekninen korjaus: toisin kuin taulukossa lukee, K2-linjakin liikennöi lauantaisin kello 9–16.​ Kuva: Kaarinan kaupunki

Kaarinan sisäinen joukkoliikenne uudistuu elokuussa. K-bussilinjojen määrää karsitaan kuudesta neljään, ja reititkin uudistuvat.

Kaarinan joukkoliikennetyöryhmän ja teknisen lautakunnan kaavailuissa linjoja K1 ja K2 ajettaisiin jatkossa myös lauantaisin. K1:n reitti kulkisi välillä Auranlaakso–Krossi–Littoinen ja K2:n Kaarinan keskusta-alueella.

Lukuisissa valtuustoaloitteissa ja kuntalaispalautteissa on perätty parempia bussiyhteyksiä esimerkiksi Krossin yritysalueelle. Suoraa yhteyttä Turunkin puolelle on toivottu, ja se on nyt toteutumassa: Linjan K3 reitti kulkee jatkossa suunnitelmien mukaan Piikkiön ja Littoisten kautta Varissuolle.

Linja K4 tullee kulkemaan Hepojoen ja Piikkiön välillä. Linja kiertänee Hepojoelta tullessaan Kirismäen, Moskalan, Hadvalan ja mahdollisesti Rungon kautta ennen Piikkiöön saapumistaan. Liikennöintiä hoidetaan koululaisten lukuvuoden aikana, eli 190 päivänä vuodessa.

Harvaluoto–Piikkiö- ja Kuusisto–keskusta-väleillä käytetään jatkossa koulutakseja.

Käytännön linjakohtainen suunnittelu on alkanut. Suunnittelussa huomioidaan katujen ja liittymien soveltuvuus kaavaillulle bussikalustolle, mahdollisuudet uusille pysäkeille sekä vaihtoyhteyksille, keskeiset matkojen lähtö- ja määränpäät, liikennöitsijän tarpeet sekä toteutuksen kokonaisedullisuus.

Linjat K1 ja K2 kulkevat elokuusta alkaen myös lauantaisin, mikäli uudistus etenee suunnitellusti. Kuva: KaLe-arkisto/Maria Kesti

Säästäminen ei ole uudistusten ensisijainen syy

Turun seudun joukkoliikenne Föli perustettiin vuonna 2014, ja Kaarinan sisäiset K-linjat ovat olleet siitä lähtien käytännössä nykyisellään. Linjaston kriittinen tarkastelu on ollut Kaarinan joukkoliikennetyöryhmän ja teknisen lautakunnan mukaan tarpeen, koska kaupungin asukasmäärä on kasvanut kymmenessä vuodessa huomattavasti ja joukkoliikenteeseenkin on kohdistunut merkittäviä säästöpaineita.

Sisäistä joukkoliikennettä keskitetään kysytyimmille ja käytetyimmille alueille. Tavoitteena on myös työpaikka-, harrastus- ja asiointipaikkaliikkumisen palveleminen. Säästäminen ei ole kaupungin mukaan suoranainen tavoite, vaan pikemminkin käyttäjämäärien kasvattaminen palvelun parantamisen avulla.

Linjasuunnittelussa on huomioitu Fölin seudulliset linjat 110-tietä Turusta Paimioon niin, että näiden linjojen on katsottu palvelevan riittävällä tavalla Kaarinan keskustan ja Piikkiön taajaman välistä liikennettä. Turusta Paraisille menevät linjat palvelevat puolestaan Kuusiston asukkaita melko kattavasti.

Kun Kaarinan tekninen lautakunta käsitteli joukkoliikenneasiaa viime kesäkuussa, pöydällä oli vielä kuudella K-linjalla jatkamisen mahdollisuus. Sittemmin toisesta Piikkiön sisäisestä linjasta on luovuttu, samoin Kuusiston ja keskustan välisestä yhteydestä. Kuva: Kaarinan kaupunki

Lopullinen päätös muiden käsissä

Uudet K-linjat aloittavat liikennöintinsä elokuun toisella viikolla, mikäli suunnitelmat etenevät odotetusti. Uutta ajanjaksoa edeltää kesätauko.

Linjat K1 ja K2 kulkevat arkisin kello 6–21 ja lauantaisin kello 9–16. Vuoroväli on puoli tuntia. Linjat K3 ja K4 liikennöivät siis vain arkisin, ja niiden kulkemisessa saattaa olla muutaman tunnin tauko aamupäivisin. Tällöin auto voi palvella kutsuliikennekäytössä tai olla kokonaan huilissa.

Linjauudistusta käsiteltiin Kaarinan teknisen lautakunnan kokouksessa 9. tammikuuta. Lautakunta hyväksyi liikennöintimuutokset vailla soraääniä. Lopullista päätöstä ei tekninen lautakunta asiassa kuitenkaan tee: toimivaltainen viranomainen on Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta.