Pääkirjoitus: Piilotteleeko valta Varhassa?

0

Hyvinvointialue Varhan ensimmäinen toimintavuosi on vaatinut varmasti paljon muutosten sietokykyä, uuden omaksumista ja joustavuutta niin työntekijöiltä kuin päättäjiltä. Sitä samaa se on vaatinut meiltä Varhan asiakkailta, kun toimintaa on varjostanut palveluiden heikko saatavuus, jonot ja henkilöstöpula.

Uuden organisaation rakentaminen, toimintojen käynnistäminen, uudistaminen ja yhdistäminen on työlästä ja vie aikansa. Samaan aikaan talous tiukkenee sellaista tahtia, jota ei etukäteen ilmeisesti osattu ajatella. Myös valtiovalta painostaa linjauksillaan alueita säästämisen tielle. Ei ole helppoa ei.

Kyllä me asiakkaat ymmärrämme, että tulevaisuus sanelee paljon. Väestö vähenee ja ikääntyy. Työntekijäpula pahenee. Kasvavaan palvelutarpeeseen pitäisi vastata pienemmillä resursseilla, mikä lisää tarvetta tehostaa palveluja. Uudet sukupolvet eivät jonota vuoroaan missään terveysasemalla, vaan laittavat viestin chatissa. Vastaanotto voi olla digipalvelu. Hoitaja arvioi yhä useammin, tarvitaanko lääkäriä. Seiniin ei voi ripustautua, vaan kaikin keinoin pitää pyrkiä yhdistämään palvelut, tekijät ja asiakkaat toimivaksi kokonaisuudeksi.

Kun hyteuudistusta tehtiin, valtiovalta edellytti, että hallinto pohjaa kansanvaltaan. Niinpä käytiin vaalit ja synnytettiin demokraattinen hallintomalli.

Mutta viime kuukausina yhä näkyvämmäksi on käynyt, että Varhasta on tullut organisaatio, jossa pikemmin kuin avoimuutta, vaalitaan salailua. ”Ei pidä puhua keskeneräisistä asioista.” ”Viestintä antaa virallisia vastauksia.” ”Puhutaanhan off the record?”

Näin ei pitäisi olla. Muutoksista pitää keskustella avoimesti. Vain hyvä valmistelu takaa sen, että päätökset ovat pohdittuja, perusteltuja ja ne pystytään toteuttamaan johdonmukaisesti. Päätöksenteon avoimuus on demokratian ydintä.