
Teksti: TS/Jukka Vehmanen
Saaristotielle on tarkoitus rakentaa uusi alku Kaarinan Kurkelasta Kuusistonsalmelle ja Kuusiston saaren halki niin, että tie liittyy rakenteilla olevaan uuteen Kirjalansalmen siltaan. Tähän Paraisten väyläksi kutsuttuun osuuteen kuuluvan Auvaisbergin sillan tekeminen on tarkoitus aloittaa ensi vuonna, joskin rahoitus puuttuu. Uuden tien päätavoitteena on vähentää ruuhkia Kaarinan keskustassa ohjaamalla osa liikenteestä uudelle ohikulkutielle.
Vuonna 2017 valmistuneessa yleissuunnitelmassa tien hinnaksi arvioitiin 33 miljoonaa euroa. Siitä hinta nousi ensin 44 miljoonaan, sitten 55 miljoonaan euroon. Edellisvuoden lopussa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely) projektipäällikkö Matti Kiljunen arvioi, että hinta olisi lähes 60 miljoonaa euroa.
Viime vuoden lopulla päivitetyssä ely-keskuksen hankekortissa hinnaksi on kirjattu 112 miljoonaa euroa. Kiljunen arvioi, että Auvaisbergin sillan osuus potista on noin 40 miljoonaa euroa.
Kiljusen mukaan hinnat ovat nousseet Venäjän hyökkäyssodan alun jälkeen todella paljon. Esimerkiksi huomattavasti kallistunutta rautaa kuluu hankkeessa runsaasti. Hintaa on nostanut myös Kuusiston liittymien vaihtuminen eritasoliittymiksi.
FAKTA
Uusi Paraisten väylä
- Kartanontien ja Kirjalansalmen sillan välille rakennetaan noin kolme kilometriä uutta kaksikaistaista tietä Kartanontien ja Kirjalansalmen sillan välille sekä nelikaistaistetaan nykyistä Kurkelantietä 1,3 kilometrin matkalla.
- Yli Kuusistonsalmen rakennetaan Auvaisbergin silta, jonka kokonaispituus on 385 metriä ja leveys noin 16 metriä. Sillan vapaa korkeus on vähintään 17 metriä ja alikulkukorkeus venereitillä vähintään 16 metriä.
- Sillan rakennusaikana sillan ali kulkeva Airisto-Harvaluoto-Lemlahti-venereitti suljetaan muilta kuin soutu- ja moottoriveneiltä 1.11.-14.4. väliseksi ajaksi. Hankkeella on vaikutuksia myös alueen maisemaan.
- Väylälle rakennetaan seitsemän uutta alikulkukäytävää ja yksi risteyssilta. Kuusiston saareen tehdä kaksi uutta eritasoliittymää.
- Kiljunen huomauttaa, että 112 miljoonan euron hinta on laskennallinen.
– Toivomme, että rakentaminen päästäisiin tekemään rakennusalan laskusuhdanteen aikana, jolloin julkisia hankkeita kannattaa panna liikkeelle. Laskusuhdanteessa voisimme saada urakkakilpailutuksessa kohtuullisia hintoja. Esimerkiksi rakenteilla olevan Kuusistonsalmen sillan hinta pysyi kurissa. Se on toki paljon pienempi hanke.
”Jos rahoituspäätös saadaan, siitä kuluu vielä vuosi rakennesuunnitteluun ennen kuin kuokka voidaan lyödä maahan.”
Tiesuunnitelma viittä vaille valmis
Paraisten väylä löytyy hallituksen viime syksynä tekemästä hallitusohjelmasta kiireellisesti edistettävien hankkeiden joukosta. Hankkeelle ei ole ohjelmassa kuitenkaan selvää rahoituspäätöstä, jota on lupailtu täksi vuodeksi.
Tiesuunnitelman pitää olla valmis ennen kuin rahoituspäätös voidaan tehdä. Esimerkiksi puoli miljardia maksava E18-tien remontti Raision ja Naantalin välillä on jo suunniteltu valmiiksi ja odottaa periaatteessa siksi rahoitusta ennen Paraisten väylää.
Kiljusen mukaan Paraisten väylän tiesuunnitelma on viittä vaille valmis. Tiesuunnitelma esitellään kansalaisille maaliskuussa, minkä jälkeen se pyritään samaan julkisesti nähtäville ennen kesää. Sen jälkeen tiesuunnitelma lähtee Traficomin hyväksyttäväksi.
– Jos rahoituspäätös saadaan, siitä kuluu vielä vuosi rakennesuunnitteluun ennen kuin kuokka voidaan lyödä maahan. Rakennustyöt kestävät pari vuotta.

Pakollisia korvausinvestointeja
Tällä hetkellä ely-keskuksella on vetämässä aluehallintovirastossa vesilupahakemus, joka koskee Auvaisbergin sillan, siihen liittyvän työsillan ja sen penkereiden rakentamista. Hakemus on julkisesti nähtävillä 19. helmikuuta asti.
Kiljusen mukaan Auvaisbergin silta on mittaluokaltaan lähes samaa kokoa kuin rakenteilla oleva Paraisten Hessundinsalmen silta.
Saaristotielle tehdään nyt kolmea siltaa, kun mukaan lasketaan myös niistä suurin, Kirjalansalmen silta. Kiljunen huomauttaa, että ne ovat korvausinvestointeja, jotka on ollut pakko tehdä.
– Vanhoja, rämiä siltoja korvataan. Uutta saariston yhteyksiin toisi vain Auvaisbergin silta. Se palvelee myös muun muassa Kaarinan maankäyttöä purkaessaan ruuhkia, Kiljunen muistuttaa.
Kuusistonsalmen silta valmistuu ensimmäisenä, ensi syksynä.