Pahimus törmäsi viikko sitten Maikkarin kymppiuutisissa mielenkiintoiseen inserttiin. Siinä kerrottiin, että tekoälyn käyttämisestä on tullut jo arkipäivää helsinkiläisessä Meilahden koulussa. Ja nyt ei puhuta ainoastaan tekoälysovellusten luvattomasta käytöstä. Yläkoululaiset saavat käyttää ChatGPT:tä äidinkielen tunneilla nimittäin ihan luvan kanssa.
Juttuun haastateltu opettaja toteaa, että teknologiaa vastaan on turha taistella. Enää ei kannata antaa arvioitavaa esseetehtävää kotiläksyksi. On nimittäin vähintäänkin mahdollista, että kirjoitusprosessin apuna käytetään tekoälyä.
Opettajan sanat ovat eittämättä totta. Kehitys kehittyy, ja siinä pitää pysyä mukana.
Insertissä mainitaan, että tekoälyä voidaan hyödyntää kriittisen ajattelun välineenä. Tämän väitteen voi allekirjoittaneen mielestä helposti kyseenalaistaa. On tietty niin, että ChatGPT antaa eväitä ja vaihtoehtoja, kun oma ideapankki on ehtymässä. Mutta onko tekoäly kuitenkin vain oikotie onneen? Varsinkin, kun on kyse nuorista, yläasteikäisistä opiskelijoista.
Toivottavasti emme päädy tilanteeseen, jossa lääkärit ovat saaneet tutkintonsa tekoälyn avustuksella. Ehkä pitäisi varmuuden vuoksi palata malliin, jossa kaikki kokeet ja arvioitavat tehtävät tehdään suljetussa luokkatilassa kynää ja paperia käyttäen.