Paraisten lukio on Suomessa kokoluokkansa paras – ”Opiskelijoiden menestyminen on henkilökunnallemme tärkeintä”

0
Rehtori Ari Rintanen ja vararehtori Mira Ruponen-Kuutti ovat iloisia Paraisten lukion menestyksestä STT:n lukiovertailussa. "Tuntuuhan se hyvältä, ja samalla henkilökuntamme saa tärkeää palautetta siitä, että teemme oikeita asioita", he toteavat. Kuva: Julian Rauhaniemi

Suomen Tietotoimisto (STT) julkaisee vuotuisesti kesä- ja joulukuussa vertailun, jossa maamme lukiot laitetaan paremmuusjärjestykseen. Kategorioita on kaksi: suuret lukiot (51 ylioppilaaksi kirjoittavaa tai enemmän) ja pienet lukiot (1–50 kirjoittajaa). Viime vuonna pienten lukioiden valtakunnan ykkössijan vei sekä kesällä että loppuvuodesta noin 70 opiskelijan Paraisten lukio.

– Tuntuuhan se hyvältä, ja samalla henkilökuntamme saa tärkeää palautetta siitä, että teemme oikeita asioita, Paraisten lukion rehtori Ari Rintanen ja vararehtori Mira Ruponen-Kuutti kiteyttävät.

Paraisten lukio muutti viime syksynä uuteen oppimiskeskus Bravaan usean muun oppilaitoksen kanssa. Lukiossa on opiskelijoita Paraisten lisäksi esimerkiksi Kaarinasta, Turusta ja Raisiosta. Kuva: Julian Rauhaniemi

Polun alusta loppuun saakka

STT:n lukiovertailussa verrataan lukioiden ylioppilaskirjoitusten tuloksia opiskelijoiden lähtötasoon, eli kolme vuotta aikaisemmin lukionsa aloittaneiden peruskoulun päättötodistusten keskiarvoihin. Vertailuun poimitaan arvosanat äidinkielestä, parhaasta pitkästä aineesta sekä kahdesta muusta parhaasta aineesta, ja niille lasketaan vertailtava keskiarvo.

On huomionarvoista, että suurtenkin lukioiden ykkössija tuli viime vuonna Varsinais-Suomeen, kun Nousiaisten lukio voitti vertailun sekä kevään että syksyn kirjoitusten jälkeen.

Mutta miksi juuri Paraisten lukio menestyi viime vuonna niin hyvin?

Pienellä lukiolla on Rintasen ja Ruponen-Kuutin mukaan kiistattomat vahvuutensa.

– Tunnemme opiskelijoidemme vahvuudet ja kehityskohdat. Samat opettajat ovat mukana polun alusta loppuun saakka, rehtorit kertovat.

Mira Ruponen-Kuutti on vararehtorin pestinsä lisäksi kieltenopettaja. Kun lukiolaiset opiskelevat englantia, on Ruponen-Kuutti heidän opettajansa niin perus- kuin abikursseillakin.

– Se on aina ihan eri asia, jos opettaja hyppää matkaan vaikkapa tietyn oppiaineen viidennellä kurssilla. Silloin on edessä uusi tutustuminen, Ruponen-Kuutti ja Rintanen alleviivaavat.

Ainakin ensiksi mainittu saattaa olla lukiolaisille tuttu jo yläasteajoilta. Ruponen-Kuutti nimittäin opettaa peruskoululaisille ranskaa.

Paraisten lukiossa opiskelevat Wenla Joronen (vas.), Lea Clayhills ja Cecilia Sandell ovat olleet tyytyväisiä uuden oppimiskeskus Bravan tiloihin. Kuva: Julian Rauhaniemi

Paraisten keskustan liepeillä sijaitseva oppimiskeskus Brava otettiin käyttöön viime elokuussa. Kyseessä on kaksikielinen kampus, johon kuuluvat suomenkielisen lukion lisäksi Pargas svenska gymnasium (ruotsinkielinen lukio), Paraistenseudun koulu (suomenkielinen yläkoulu), Sarlinska skolan (ruotsinkielinen yläkoulu) sekä Axxellin (ruotsinkielinen ammattioppilaitos) toimipiste.

– Kun kasvot ovat entuudestaan tuttuja, on helpompi lähestyä, Rintanen näkee.

”Opettajilla ja opiskelijoilla on vahva keskinäinen luottamussuhde.”

Ryhmäkoot kaiken a ja o

Kun on helppo lähestyä, on yhtäältä helpompaa kysyä apua.

– Ja opiskelijamme uskaltavat niin tehdä. Opettajilla ja opiskelijoilla on vahva keskinäinen luottamussuhde, Rintanen teroittaa.

Rehtori kuvailee Paraista kaikkinensa hyväksi koulukaupungiksi.

– Resurssit ovat kunnossa, ja täten ryhmäkootkin ovat kohdillaan, hän sanoo ja painottaa sopivien ryhmäkokojen olevan kaiken ”a ja o”.

Oppimiskeskus Bravan katsomoportaikko. Kaksikielisellä kampuksella pyritään kieli- ja oppilaitosrajat ylittävään yhteistyöhön. Kuva: TS-arkisto/Milla Kangasjärvi

Yksilöllistä tukiopetusta

Lukiossakin voidaan antaa tukiopetusta. Niin tehdään esimerkiksi Paraisilla.

– Monessa oppiaineessa on parhaillaankin aktiivisia tukiryhmiä. Annettava apu on yksilökohtaista, koska ryhmäkoot ovat pieniä, Ruponen-Kuutti kertoo.

Tukiopetusta annetaan myös iltaisin.

– Lukiolaisten päivät ovat usein niin täynnä, että se on ainut vaihtoehto. Ensin harrastuksiin ja sitten etätukiopetukseen, Ruponen-Kuutti havainnollistaa.

Ja tämäkin on rehtorille ok?

– Tullaan taas resursseihin. Kun minulla on niitä annettavaksi, niin tietysti, Rintanen viittaa.

Oppimiskeskus Brava valjastettiin käyttöön viime elokuussa. Rehtorien mukaan arki uudella kampuksella sujuu hyvin. Kuva: TS-arkisto/Milla Kangasjärvi

Vapaus valita

Digilaitteet ovat nykyään olennainen osa opetusta, on kyse sitten peruskoulu-, toisen asteen- tai korkeakouluopinnoista.

– Meillä opiskelijat saavat läppärit ja perehdytyksen niiden käyttöön, Rintanen alustaa.

Opettajilla on vapaus valita, ovatko tietyn opintojakson oppimateriaalit digi- vai perinteistä muotoa.

– Jos opintojakson materiaalit ovat sähköisenä, olemme silti voineet yksilöllisesti tarjota tietylle opiskelijalle perinteisen oppikirjan, mikäli niin on nähty parhaaksi, Rintanen mainitsee.

Koulumaailmassa puhutaan oppimaan oppimisen taidoista.

– Eli opiskelija pohtii itselleen sopivia oppimismenetelmiä. Miten koen oppivani parhaiten? Ruponen-Kuutti havainnollistaa.

Sekä yläkoulussa että lukiossa on linjattu niin, että puhelimet pysyvät oppitunneilla laukussa tai lepäävät kännykkäparkissa.

– Opettajan ohjeiden mukaan niitä voidaan toki käyttää, Rintanen täsmentää.

– Nykyaika on nuorille raakaa. Pitää olla jatkuvasti tavoitettavissa, sosiaalinen paine on kova, Ruponen-Kuutti lisää.

”Täällä on vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.”

Suurella sydämellä

Paraisten lukio saanee lakkiaispäivänä 17 uutta ylioppilasta. Kirjoitukset käynnistyvät tiistaina 12. maaliskuuta ja päättyvät maalis-huhtikuun taitteessa.

Arki uudella Brava-kampuksella rullaa. Opiskelussa pyritään kielirajat ja oppilaitokset ylittävään yhteistyöhön.

Rehtori Ari Rintanen haluaa korostaa ammattitaitoisen opettajakunnan merkitystä.

– Opiskelijoiden menestyminen on henkilökunnallemme tärkeintä. Työtä tehdään suurella sydämellä, hän ja Ruponen-Kuutti vakuuttavat.

– Ilmapiiri on hyvä niin henkilökunnan kuin kaikkien muidenkin keskuudessa. Täällä on vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.