Mitä yhteistä on Verkakaarella, Littoistentiellä, Pyhän Katariinan tiellä ja Kaarinantiellä? Paitsi että ne ovat merkittäviä kaarinalaisia kulkuväyliä, ovat ne myös lukijoidemme mielestä huonossa kunnossa. Ainakin paikoitellen.
Verkakaari kuin kraatterikenttä.
Verkakaari Kaarinantien ja Littoistentien välisellä osuudella on hirveässä kunnossa.
Pyhän Katariinan tie Piispanristin koulujen läheisyydessä sekä Herrasniitynkatu ovat huonossa kunnossa.

Muun muassa tällaisia vastauksia Kaarina-lehti sai teiden kunnossapitoon liittyvään nettikyselyyn, joka julkaistiin 28. helmikuuta.
Vain harvalta ymmärrystä
Niin Verkakaari, Littoistentie, Pyhän Katariinan tie kuin Kaarinantiekin saivat useita mainintoja huonokuntoisuudestaan. Edellä mainittujen lisäksi vanha ykköstie, eli 110-tie, sai enemmän kuin yhden moitteen.
110-tie on ihan järkky ja monet pienemmät tiet myös.
Esimerkiksi ramppi 110-tieltä, joka menee alas Kilosportin kohdalle. Kamalat reiät tiessä.
Kaarina-lehti toteutti kyselyn yhdessä Kunnallislehden kanssa. Monivalintakysymyksessä tiedusteltiin Kaarinan, Paimion ja Sauvon tiestön kuntoa yleisellä tasolla. Vastausvaihtoehtoja oli kolme: Kaarinan, Paimion ja Sauvon tiet ovat hyvässä kunnossa ; Tiet ovat kohtalaisessa kunnossa, ongelmapaikkojakin löytyy ja Tiestö on huonossa kunnossa.
Kysymykseen tuli maanantai-iltapäivään (4.3.) mennessä yhteensä 226 vastausta. Vain viidessä oltiin sitä mieltä, että alueen tiet ovat hyvässä kunnossa. 65 vastaajaa kuvailee kuntoa kohtalaiseksi ja 156 puolestaan huonoksi.
Avoimeen kysymykseen jätettiin yhteensä 45 vastausta. Siinä pyysimme lukijoitamme kertomaan, mikä tai mitkä tieosuudet ovat erityisen huonossa kunnossa.
16 avointa vastausta koski puhtaasti Kaarinaa. Kolmen voidaan katsoa kommentoineen kuntoa yleisellä tasolla ja lopuissa käsiteltiin Paimion tai Sauvon tiestöä.
Kysymys kuuluu mikä tienpätkä on hyvässä kunnossa? Sellaista pätkää ei ole kun ovat kaikki täysin surkeassa kunnossa, eräässä vastauksessa sivalletaan.
Ely-keskuksen hallinnoimat tiet pääsääntöisesti huonommassa kunnossa kuin kaupungin tiet, toisessa mainitaan.
Tiet ovat riittävän hyvässä kunnossa. Suomella ei ole varaa pitää kaikkia teitä lentokenttätasoisina, kuuluu toisenlainen näkemys.

Syy poismuutolle
Kuten eräässä vastauksessakin todetaan, tiestöä hoitavat sekä Kaarinan kaupunki että Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ely). Ely-keskuksen vastuulla ovat suurimmat päätiet, kuten Kaarinantie, Saaristotie, 110-tie, Littoistentie ja Verkakaari. Elyn hallinnoimista teistä moitteita sai kyselyn vastauksissa myös Lemuntie.
Erityisen useasti vastauksissa nousi esiin Piispanristin koulualue.
Piispanlähteen päiväkodin ympäristö kuoppainen. Liikennevaloista aina yläkoululle saakka.
Pyhän Katariinan tiellä koulujen tienoolla isot montut, erityisesti Piispanlähteen ala-asteella.
Näkemyksiä jätettiin jonkin verran myös kyselyn yhteydessä olleeseen nettijuttuun. Kaarinan sydämessä sijaitseva Pyhän Katariinan tie sai sielläkin oman osansa kommentoinnista.
Pyhän Katariinan tie aivan järkyttävä! Kenen kontolle jää vaurioiden kustantaminen kun tiet ovat reikiä täynnä? Ehkä Kaarinan pitänee joistain menoista tinkiä ja laittaa tiestö kuntoon. Unohdetaan kukka-istutukset ym. viherpiiperrys nyt toistaiseksi ja keskitytään tärkeämpiin asioihin, eräs mielipide kuuluu.
Ainoa syy muuttaa pois Kaarinasta olisi teiden kunto. Täällä ”kylän laitamilla” käy aura korkeintaan neljä kertaa talvessa, lumen määrästä riippumatta. Vielä on kaksi käyntiä niistä ajamatta. Tiet urittuvat syville ja teräväreunaisille urille, jotka rikkovat renkaat ja pyörän ripustukset, toinen kommentoija sanoo.
Tällaisiakin kommentteja jätettiin
”Kalakylän tiet ovat surkeassa kunnossa, samoin Pyhän Katariinan tie Piispanristiltä Koivulaan päin.”
”Huonossa kunnossa ovat ainakin Kaarinan tiet olleet. Auraus todella huonoa.”
”Tiet ovat tosi huonossa kunnossa. Ei kunnolla aurata eikä hiekoiteta. Pyörätuolilla tai rollaattorin kanssa ei asiaa teille.”
”Harvaluodontie täynnä yllätyskuoppia.”
”Kesämäentie on ollut huonokuntoinen Kaarinassa jo viime kesästä asti. Hirveitä kuoppia ja kaivettu auki monesta kohtaa ja ajettu sepeliä vain hätäavuksi. Auto hajoaa käsiin kun ajaa joka päivä töihin. Piispanlähteen ja keskustan väli on perunapeltoa ja vaarallista uraa täynnä. Kaarinantiellä joka vuosi asfaltissa reikiä. Viime vuonna jo hajosi rengas siinä Krossin liikekeskuksen kohdalla. Tuli kallis lasku. Ei valitettavasti kovin hyvää ylläpitoa.”