Kaarinalaiskoululaiset kaipaavat selkeämpiä ohjeistuksia tekoälyn käyttöön: ”Meidän työelämässämme se tulee olemaan tärkeä työkalu”

0
Jaakko Nurmi (vasemmalla) ja Alex Lahervuori ovat kokeilleet tekoälyn toimintaa. Heidän mielestään olisi tärkeää, että tekoäly integroitaisiin jollain tavalla osaksi opetusta. Kuva: Roope Tuomola

Teksti: Roope Tuomola

Byrokratian hitaat rattaat eivät ole pysyneet ryminällä oppilaiden käyttöön päätyneen tekoälyn perässä. Tämän seurauksena sekä opettajat että oppilaat on Kaarinassa jätetty vellomaan harmaalle sektorille asian suhteen – virallisista linjauksista sekä ohjeistuksista on puutetta, jolloin säännöt vaihtelevat opettajasta toiseen.

Opettajan vaikutus tekoälyn käyttöön näkyy Valkeavuoren yläasteella, selviää yhdeksäsluokkalaisten Alex Lahervuoren ja Jaakko Nurmen kuvauksesta. Heidän mukaansa lähes kaikilla tunneilla tekoälyn käyttö on kielletty eikä sitä käytetä vielä osana opetusta.

– Äidinkielen tunneilla on välillä opettajan johdolla katsottu, miten tekoäly vastaisi tehtävänantoon, kertoo Lahervuori poikkeuksesta.

Kaarinan lukiossa terveystietoa ja liikuntaa opettava Juuso Rantanen ei myöskään ole ottanut tekoälyä osaksi opetustaan.

– En ole tekoälyä vastaan, mutta en myöskään ole ehkä sellainen pioneeri siinä, Rantanen toteaa.

Ensimmäistä vuottaan Kaarinan lukiossa opiskelevan Milla Nuoringon mukaan muidenkin opettajien suhtautuminen tekoälyyn on samansuuntaista kuin Rantasella. Nuorinko ei nimittäin ainakaan vielä ole lukiossa törmännyt tekoälyn käyttöön osana opetusta.

Nuorinko toivoo tulevaisuudessa myös opiskelijoille selkeämpiä ohjeita siitä, miten tekoälyä saa opiskelussa hyödyntää.

Milla Nuorinko ei ole käyttänyt tekoälyä vielä juurikaan, mutta hän olisi valmis ainakin kokeilemaan. Nuorinko toivoo kuitenkin, että tekoälyn käyttöön tulisi ensin tarkemmat ohjeet. Kuva: Roope Tuomola

Kaverilta kopioiminen on jäämässä historiaan

Vielä muutama vuosi sitten unohtuneet läksyt oli tapana kopioida kaverilta edeltävällä välitunnilla. Tämä tapa taitaa kuitenkin olla jäämässä historiaan tekoälymullistuksen takia – olkoon se sitten hyvä tai huono asia.

Nuorinko kertoo, että tekoälyn käyttäminen läksyjen tekoon on yleisempää kuin sen käyttäminen suurempien palautettavien töiden tekemiseen. Läksytehtävät ovat usein lyhyitä ja niiden tarkistaminen pintapuolista, jolloin tekoälyn tuottamalla vastauksella pääsee helpolla. Myös Lahervuori ja Nurmi ovat havainneet saman ilmiön.

Kokeet sähköistyvät hiljalleen myös yläkoulussa, jolloin tekoälyn tuottaman tekstin kopioiminen vastaukseen saattaa helpottua. Opettajien keinot havaita tekoälyn avulla tuotettua tekstiä ovat kuitenkin vähäiset.

– Suurimmassa osassa tehtävänannoista tekoälyn käyttö yleensä on erikseen kielletty, Lahervuori kertoo.

Nurmi jatkaa kuitenkin, että opettajat harvoin huomaavat tekoälyn käyttöä tehtävissä. Kaksikolle ei tulekaan mieleen yhtään tapausta, jossa tietäisivät jonkun jääneen kiinni tekoälyn käytöstä.

Lukiossa tilanne on kurssikokeiden osalta ehkä opettajien kannalta hieman helpompi. Lähes kaikki kokeet tehdään ylioppilaskirjoituksissakin käytettävällä Abitti-ohjelmistolla, jonka sisällä tekoälyn käyttäminen ei ole mahdollista. Toki joku saattaa katsoa puhelimelta apua kokeen aikana.

Nuoringon mukaan joitakin arvioitavia töitä tehdään kurssin aikana kuitenkin myös niin, että tekoälyn käyttäminen teoriassa olisi mahdollista.

Vaikka Juuso Rantanen itse ei ole vielä törmännyt tekoälyn käyttöön omissa oppiaineissaan, on hän muilta opettajilta kuullut, että tekoälyn käyttöä on ainakin jossain määrin havaittu myös lukiossa. Nuorinko kertoo, että lukiossa havaittu tekoälyn luvaton käyttö arvioitavassa työssä johtaa kurssin hylkäämiseen.

”Ei tekoälyn käyttö yleistä vielä ole.”

Vastaus tekoälyn käyttöön ei saisi aina olla ”ei”

Tekoälyn tuoma apu on tullut pysyäkseen, eikä sen tarpeellisuutta tulevaisuuden työmarkkinoilla voida vähätellä koulujärjestelmässäkään.

– Meidän työelämässämme se tulee olemaan tärkeä työkalu, Lahervuori pohtii tulevaisuutta.

Lahervuoren mielestä tekoälyä voisi käyttää koulun projekteissa esimerkiksi aiheiden ideointiin sekä pienempiin kokonaisuuksiin.

– Projekteissa voisi myös olla joku pieni osa, jonka tekemiseen saisi käyttää tekoälyn apua, Lahervuori antaa esimerkiksi.

Hänen mielestään tekoälyn käyttöä opiskelussa ei pitäisi missään nimessä kieltää kokonaan.

Nurmi toivoo, että koulussa järjestettäisiin esimerkiksi oppitunti, jonka aikana nuorille kerrottaisiin tekoälyn mahdollisuuksista ja käyttötavoista. Myös opastusta tekoälyn käyttöön ja syötteiden antamiseen kaivattaisiin.

Idea tekoälyn opettamisesta nuorille työkaluna oppimisvälineen sijaan saa myös Rantasen kannatuksen. Hän suosii mieluummin opetuksessaan tekoälyttömiä tapoja, mutta on myös sitä mieltä, että nuorille täytyy antaa eväät tekoälyn käyttöön tulevassa työelämässä.

– Ei tekoälyn käyttö yleistä vielä ole, arvioi Nurmi.

– Mutta yleistymässä, Lahervuori jatkaa.