Paraistenväylän tiesuunnitelma valmistuu: ”Ne hankkeet, jotka ovat toteutusvalmiita, ovat paremmassa asemassa”

0
Tiesuunnitelman pullonkauloja käytiin läpi kartalla. Kuva: Julian Rauhaniemi

Kurkelan eritasoliittymän ja Kirjalansalmen sillan välille kaavaillun uuden maantieyhteyden, tuttavallisemmin Paraistenväylän, tiesuunnitelma valmistuu ja asetetaan nähtäville kuluvan kuun lopussa.

Hankkeen tiimoilta pidettiin järjestyksessään jo neljäs yleisötilaisuus keskiviikkona 3. huhtikuuta. Kaarina-saliin saapuikin mukavasti väkeä, kaikkiaan noin 40 henkilöä.

Konsulttiyhtiö Sitowise Oy:n projektipäällikkö Martti Kokoi kertoi tilaisuuden aikana hankkeen etenemisestä, nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Keskustelua käytiin osin kärkkäästikin, eivätkä kaikki läsnäolijat selvästi olleetkaan yksinomaan hankkeen toteuttamisen kannalla.

Paraistenväylän tiesuunnitelma on vedetty karttaan vihreällä viivalla. Kuvakaappaus Sitowisen karttapalvelusta

Muutoksia kustannussyistä

Martti Kokoin mukaan hankkeen lähtökohtia on selvitelty ja tavoitteita tarkenneltu. Täsmennyksiä tehdään vielä määrä- ja kustannuslaskentaan. Paraistenväylän hintalapuksi on nykyisellään arvioitu 112 miljoonaa euroa.

Luontoselvityksissä on otettu huomioon esimerkiksi liito-oravat ja lepakot. Kalatalousvaikutusarviokin on tehty, samoin useita maaperätutkimuksia. Maastomallia on täydennetty.

Kuusistossa on tehty tarkennuksia suunnitelmaratkaisuihin osin pakon sanelemana: taustalla ovat kustannussyyt. Olkikaupungintien yhteys uuden maantielinjauksen ali on päätetty poistaa, ja Vuolahden eritasoliittymä on muutettu pääsuunnassa kanavoiduksi tasoliittymäksi.

Mikäli Paraistenväylä toteutuu, rakennetaan Kuusistonsalmen yli uusi Auvaisbergin silta. Siltaan liittyen on tehty meriarkeologinen selvitys, ja sen rakentamiselle on haettu vesilain edellyttämä lupa.

Sillasta kaavaillaan teräksistä jatkuvaa palkkisiltaa, joka on betonikantinen ja liittorakenteinen. Pituutta sille tulisi noin 385 metriä. Kevyen liikenteen väylää suunnitellaan sillan itäreunaan.

Toteutuessaan Paraistenväylä muuttaisi tieluokituksia useissa paikoissa: esimerkiksi Kurkelantien toiminnallinen luokka muuttuisi yhdystiestä seututieksi.

Kaarinan kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpää avasi yleisötilaisuuden. Etualalla Varsinais-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Matti Kiljunen ja taustalla Sitowise Oy:n projektipäällikkö Martti Kokoi. Takana Sitowisen Laura Liimatainen. Kuva: Julian Rauhaniemi

Palautteita pitkästi toistasataa

Palautteita hankkeesta ja sen toteutuksesta on annettu useita kanavia pitkin reilusti yli sata. Saadut palautteet kohdentuvat lähinnä Kurkelantien ja Kartanontien liittymäalueeseen, Kuusistonkaaren eritasoliittymään sekä Vuolahden liittymään.

Palautteet koskevat esimerkiksi melusuojausta ja sen mahdollisia puutteita, huolta ajonopeuksien noususta sekä liittymien näkemä- ja turvallisuuspuutteita. Kuusistonsaaren palautteissa on esitetty Kuusistonkaaren yhteyden jatkamista Kuuslahdentielle.

Kokoin mukaan meluntorjunta toteutetaan pääosin erikorkuisin meluseinin. Kohdealueen alikulkuja parannetaan ja kokonaan uusiakin on tulossa. Kiinteistövaikutusten arviointiselvityksessä on kartoitettu, että jokaiselle tontille on jatkossakin vaivaton pääsy.

Kun tiesuunnitelma asetetaan nähtäville, voi siitä antaa muistutuksia. Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely) projektipäällikkö Matti Kiljunen vakuuttaa, että kaikki muistutukset käsitellään.

Karttapalautejärjestelmä löytyy verkosta osoitteesta www.mt180kaarina.sitowise.com. Palautteita voi antaa huhtikuun ajan.

Yleisötilaisuuteen saapui noin 40 henkilöä. Kuva: Julian Rauhaniemi

Toteutusvalmius painaa vaakakupissa

Asiantuntijoiden ja asukkaiden välillä käytiin keskustelua osin samoista aiheista kuin ennenkin: framille nousivat esimerkiksi Vuolahden liittymä ja Kuusistonkaaren liikenneyhteydet.

Kaarinan kaupunkia tilaisuudessa edustanut kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpää korostaa, että tiesuunnitelman on noudatettava voimassaolevia kaavoja.

– Kuusistossa on yleiskaava, jossa on tiettyjä uusimistarpeita, onhan se 1990-luvulta peräisin. Mutta kaavamuutokset vievät vuosia, ja varsinkin silloin, kun ilmenee erimielisyyksiä. Kaavan päivittäminen on suunnitelmissamme, se etenee sitten omassa aikataulussaan.

– Kyseessä on mahdollisuuksien uusi tie, ja tiesuunnitelma halutaan nyt saada maaliin.

Eräässä yleisökysymyksessä tivattiin, miksi suunnitelman valmistelussa on niin kova kiire. Rahoituspäätöstähän ei Paraistenväylälle ole tehty.

– Tiesuunnitelmaa on tehty neljän vuoden ajan, enkä koe, että olisimme erityisemmin kiirehtineet. Tästä tieyhteydestähän on puhuttu ensi kertaa jo vuonna 1966, Matti Kiljunen muistuttaa.

Paraistenväylä ei päässyt Väyläviraston vuosien 2025–2032 investointiohjelmaan. Liuska-Kankaanpää huomauttaa, että ohjelmaa tarkastellaan vuosittain.

– Mukaan voi siis päästä ennen vuotta 2032. Tiesuunnitelmavalmiudella on kuitenkin suuri merkitys. Ne hankkeet, jotka ovat toteutusvalmiita, ovat paremmassa asemassa.

Lisäksi kaupunkikehitysjohtaja toteaa, että eduskunnan on tarkoitus käsitellä Paraistenväylän toteuttamista tulevana syksynä.

Tiesuunnitelma on tarkoitus saattaa liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksyttäväksi kuluvan vuoden loppuun mennessä.