Kaarinan bussipysäkkiverkkoa päivitetään kesällä – karkea kustannusarvio noin 110 000 euroa

0
Kaarinan kaupunki laati suunnitelmia yhdessä Fölin kanssa, ja uusien pysäkkien koordinaatit on jo toimitettu Fölille. Kaikkiaan kaupungin listalla on 57 kohdetta. Kuva: TS-arkisto/Ari-Matti Ruuska

Kaarinassa toteutetaan kesän aikana pysäkkijärjestelyjä uusia K-linjoja varten. Kaikkiaan kaupungin listalla on yhteensä 57 kohdetta.

Kaarinan sisäisten bussilinjojen uudet reitit vahvistettiin Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa maaliskuussa. Liikennöinti alkaa 5. elokuuta.

Pysäkkiratkaisujen suunnitteleminen käynnistyi linjojen vahvistamisen jälkeen kiireellä. Nyt suunnittelutyö on saatu pääosin maaliin.

Useilla reiteillä käytetään jo olemassa olevaa pysäkkiverkostoa. Esimerkiksi linjojen K1 (Oskarinaukio–Littoinen–Auranlaakso) ja K6 (Toivonlinna–Piikkiö–Littoinen–Varissuo) varrella uusimistarpeet ovat hyvin vähäisiä.

Keskusta-alueen tuntumassa kiertävien K2:n ja K3:n liikenteen sujuvuuden takaamiseksi tarvitaan sen sijaan runsaasti uusia pysäkkiratkaisuja, eritoten reittien itäosassa.

Kaarinan kaupunki laati suunnitelmia yhdessä Fölin kanssa, ja uusien pysäkkien koordinaatit on jo toimitettu Fölille.

Fölin asiantuntijat perustavat toimitettujen tietojen perusteella uudet pysäkit järjestelmiinsä ja tilaavat tarvittavat merkit. Kaupunki toteuttaa kesän aikana maastoon kaikki uudet pysäkkirakenteet eli mahdolliset levennykset, odotustilat, kulkuyhteydet, jalustat ja liikennemerkkitolpat.

Useilla reiteillä käytetään jo olemassa olevaa pysäkkiverkostoa. Kuvituskuva: TS-arkisto/Ari-Matti Ruuska

Pikkubusseille

Pysäkkien toteutussuunnittelussa on otettu huomioon muun muassa käytössä oleva katutila, kiinteistörajat, nopeusrajoitukset, näkemät, liittymät sekä nykyiset suojatiet ja muut mahdolliset kadunylityspaikat. Noudatettavan yleisen ohjeistuksen vuoksi uusia suojateitä ei pysäkkien yhteyteen tehdä.

Suunnittelussa on huomioitu myös se, että linjoja ajetaan pikkubusseilla. Uusia pysäkkejä ei siis pääsääntöisesti ole mitoitettu isoille telibusseille.

Useimmat uusista pysäkeistä ovat ajoratapysäkkejä, joissa maastoon toteutetaan matkustajille 1–1,5 metrin levyinen odotustila ja kulkuyhteys viherkaistan yli kevyen liikenteen väylälle. Fölin merkkejä varten pystytetään uusi liikennemerkkitolppa kullekin pysäkille.

Vilkkaimmissa liikenteen solmukohdissa uudet pysäkit toteutetaan pysäkkilevennyksinä ajoradan reunaan. Levennyksiä tulee muun muassa Krossinkadulle Kaarinantien liittymän läheisyyteen, Voivalantielle, Hulkkiontielle, Loimitielle ja Littoistentielle Rungontien liittymän kohdalle.

K5- ja K6-linjoilla käytetään osittain nykyisiä pysäkkejä ja paikoin kyytiin pääsee kättä heilauttamalla mistä kohtaa tahansa. Kyseessä on tuttu toimintatapa, jota ei muuteta, koska kaupunki ei toteuta uusia pysäkkiratkaisuja ely-keskuksen hallinnoimien teiden varsille.

Kuvituskuva: TS-arkisto/Jari Laurikko

110 000 euroa

Pysäkkien vaatimat toimenpiteet suoritetaan pääosin kesä-heinäkuun aikana. Toteutuksien yhteydessä tehdään kaivu- ja kiveystöitä, kuivatusjärjestelyjä, asfaltointia sekä jalustojen ja tolppien asentamista.

Tavoitteena on, että pysäkkirakenteet ovat kunnossa ennen liikennöinnin alkamista. Myös Föli-merkkien toivotaan olevan ajoissa paikallaan.

Pysäkkien toimivuutta seurataan liikennöinnin alettua, ja parannuksia tai muutoksia voidaan tehdä saadun palautteen perusteella.

Pysäkkien toteutuksesta on laskettu karkea kustannusarvio, yhteensä noin 110 000 euroa. Kaarinan tekninen lautakunta käsittelee pysäkkiohjelmaa tiistaisessa (14.5.) kokouksessaan.