
Matias Tallgren lähtee rankalle matkalle kesäkuun lopussa. Kuusistolainen aikoo nimittäin pyöräillä Turusta Pariisiin hyväntekeväisyyden nimissä.
Tallgren on osa vuosituhannen alussa perustettua Team Rynkeby -pyöräilyjoukkuetta. Monikansallisen tiimin tarkoituksena on kerätä varoja sairaiden lasten auttamiseksi. Samalla pyöräilijät koettelevat omaa kestävyyttään ja saavat nauttia eurooppalaisista luontoelämyksistä.
Kaarina-lehti tapasi Tallgrenin toukokuun loppupuolella. Starttiin oli tuolloin aikaa hieman reilu kuukausi.
– 27. kesäkuuta lähdetään liikkeelle, ja Pariisiin olisi tarkoitus saapua 6. heinäkuuta, Tallgren kertoo.
Rupeama alkaa niin sanotulla prologilla Turusta Helsinkiin. Kaikki kahdeksan suomalaista Rynkeby-joukkuetta kokoontuvat pääkaupunkiin ja polkevat poliisisaattueessa 20 kilometrin matkan satamaan.
– Saksassa lähdetään sitten eri teille, Tallgren tietää.
Reissu kestää kymmenen päivää, mutta kaksi niistä menee siis laivaolosuhteissa. Ajopäiviä on kaikkiaan kahdeksan.
– Pyöräiltävää on noin 1 600 kilometriä, Tallgren laskeskelee.
Keskimäärin se tekee 200 kilometriä päivässä.

Yhteinen tavoite
Matias Tallgren nauttii liikunnasta ja erilaisista haasteista. Maantiepyöräilystä hänellä ei kuitenkaan ollut entuudestaan juurikaan kokemusta.
– Ihan erilaisia kilsamääriä on tullut poljettua kuin koskaan aikaisemmin. Jännittähän se, miten paikat kestävät, Tallgren miettii.
Team Rynkebyhyn ei noin vain liitytä, vaan joukkueeseen pitää hakea.
– Yksi Turun joukkueen kapteeneista on vanha tuttuni. Totta kai hyväntekeväisyys on myös keskeinen motivaattori. Olen nähnyt itsekin syöpätaisteluja läheltä, Tallgren kertoo.
Suomalaisten keräämät varat lahjoitetaan lyhentämättömänä Aamusäätiölle ja Sylva ry:lle. Molemmat toimijat tekevät työtä syöpää sairastavien lasten ja nuorten sekä heidän läheistensä eteen.
Turun joukkueessa on noin 40 pyöräilijää. Kolmannes heistä on ollut mukana aiemminkin. Loput, muiden muassa Tallgren, ovat ensikertalaisia.
– Tulemme erilaisista taustoista, olemme eri-ikäisiä ja -kuntoisia, mutta meillä on yhteinen tavoite. Haluamme tehdä hyvää, Tallgren kiteyttää.
– Onhan se erikoista, kun yhtäkkiä heitetään nelisenkymmentä aikuista ihmistä yhteen sakkiin. Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset, hän jatkaa.
Mitään suurta eripuraisuutta joukkion keskuudessa ei ole Tallgrenin mukaan syntynyt.
– Kommunikointi ryhmäajossa on erittäin tärkeää, jotta vältytään äkillisiltä pysähtymisiltä ja peräänajoilta. Pyöräilyn on oltava hauskaa, mutta ennen kaikkea turvallista, hän täsmentää.

Tahti tiivistyy
Turun joukkue on treenannut kimpassa viime syksystä lähtien.
– Spinningiä pari kolme kertaa viikossa ja päälle noin parituntisia peruskestävyyskävelyjä, Tallgren muistelee.
– Lisäksi rappusjuoksua ja lihaskuntotreeniä crossfit-salilla, hän lisää.
Kun kelit ovat sen sallineet, on siirrytty maantiepyörän selkään.
– Tiistaisin ja torstaisin on viikkolenkit, ne ovat pituudeltaan noin 50–70 kilometriä. Joka toinen lauantai on taitettu pidempi matka, noin sata kilometriä, Tallgren valottaa.
Matkat pidentyvät, mitä lähemmäs h-hetkeä edetään. 25. toukokuuta joukkue pyöräili Kemiönsaaren Kasnäsiin ja takaisin. Reissusta kertyi kilometrejä melko lailla tasan kaksisataa.
Sunnuntaina 9. kesäkuuta järjestettävä Pirkan Pyöräily on yhtäältä joukkueen ohjelmassa. Näsijärven ympäristössä kulkeva reitti on pituudeltaan 217 kilometriä.
– Tavoitteena on, että kaikille tulisi vähintään 2 500 kilometriä ajoa maantiepyörällä ennen varsinaista koettelemusta, Tallgren mainitsee.
”Jos vaikka kumi puhkeaa, on varaosia saatavilla.”
Kellon ympäri
Turun joukkueen kanssa matkaa taittaa yhdeksän hengen huoltojoukko.
– Huoltoautoista tarjoillaan välipalaa ja ruokaa. Jos vaikka kumi puhkeaa, on varaosia saatavilla, Tallgren toteaa.
Reissun päiväaikataulu on jo laadittu. Kuudelta herätään aamupalalle, ja pyörän selkään hypätään tuntia myöhemmin.
– Ja urakka on ohi sitten iltaseitsemältä, Tallgren sanoo.
Matka on pyöräilijöille omakustanteinen. Kuten todettua, lahjoitusvarat annetaan eteenpäin lyhentämättömänä.
Tallgren tietää Turun joukkueen onnistuneen varainkeruussa hyvin.
– Lopulliset summat julkistetaan vuotuisessa gaalassa, joka on tänä vuonna Turun Logomossa 5. lokakuuta, Tallgren viittaa.
Yritykset voivat hankkia itselleen eriarvoisia sponsoridiilejä.
– Halutessaan yritys saa logonsa ajoasuihin ja huoltoautoihin, Tallgren kertoo.
Joukkue on pitänyt erilaisia varainkeruutapahtumia. Lisäksi jäsenillä on henkilökohtaisia lahjoitustilejä.

Vuoden projekti
Matias Tallgren on odottavaisin mielin tulevasta kokemuksesta.
– Pyörän säädöt on katsottu kuntoon ammattilaisen kanssa. Talkit ja rasvat pakataan mukaan, hän naurahtaa.
Team Rynkebyllä on joukkueita yhdeksässä maassa. Tarkoituksena on, että kaikki joukkueet kokoontuvat Pariisissa yhteen.
– Eiffel-tornin kautta mennään tietenkin, Tallgren painottaa.
Kuusistolainen ajattelee, että kyseessä on hänelle vain yhden vuoden projekti.
– Onhan tämä vienyt valtavasti aikaa, keväällä vapaita viikonloppuja ei ole juurikaan ollut. Maantiepyöräily kyllä jäänee arkeen, vaikken uudelleen osallistuisikaan.
Team Rynkeby
- Tanskassa vuonna 2002 muodostettu hyväntekeväisyyspyöräilyjoukkue
- Tempauksella ja siihen liittyvällä varainkeruulla tuetaan vakavasti sairaita lapsia ja heidän läheisiään
- Suomessa varat ohjataan lyhentämättömänä Aamusäätiölle ja Sylva ry:lle
- Team Rynkebyllä on joukkueita kaikkiaan yhdeksässä maassa. Mukana on yli 2 000 pyöräilijää ja reilut 500 huoltotiimiläistä. Suomessa joukkueita on kahdeksan.
- Viime vuonna lahjoitusvaroja kertyi Euroopan laajuisesti runsaan 9 miljoonan euron edestä
- Hakemus vuoden 2025 Team Rynkebyhyn tulee jättää 31. elokuuta mennessä