Kaarinalaiskartano muuttui heinäkuussa kuolevan miehen hääpaikaksi – näyttelijät laittoivat ruokaa, kun kuvauksiin ei saatu kokkia

0
Susan El-Gendy on aikaisemmin nähty pienrooleissa muun muassa Salatuissa elämissä ja Rantabaarissa. Kuva: TS/Eero Saarikoski

Teksti: TS/Iines Toivonen

Ala-Lemun kartanossa kuvattiin heinäkuussa elokuvan hääkohtauksia tiiviissä tunnelmissa, sillä työryhmään kuuluu vain 24 henkeä.

Tuottaja, ohjaaja ja käsikirjoittaja Eetu Heikan mukaan fiktiivisen draamaelokuvan, Kuoleman sydämen, on määrä valmistua ensi vuoden aikana.

Näyttelijäkaartista löytyy paljon tuoreita kasvoja. Toisen päärooleista napannut Susan El-Gendy kertoo näyttelevänsä ensimmäistä kertaa elokuvassa. Hän on aikaisemmin tehnyt lukuisia pienrooleja tv-sarjoissa, kuten Salatuissa elämissä ja Rantabaarissa.

El-Gendy löysi tuotantoon Facebookin kautta. Nytkin hän haki alustavasti pienroolia, mutta ohjaaja tarjosi lähes suoralta kädeltä pääroolia.

– Eveliina (roolihahmon nimi) on itse ammatiltaan näyttelijä. Hän on lämmin ja empaattinen. Läheiset ihmiset ovat hänelle kaikki kaikessa, Susan El-Gendy kuvailee.

Koska Eveliina on elokuvassa saanut juuri tietää kihlattunsa sairastavan syöpää, hän elää tunnemyrskyssä.

– Hahmoon syventyminen on vaatinut minulta paljon henkistä valmistelua. Peilaan oman elämäni asioita Eveliinan elämään ymmärtääkseni häntä paremmin, selittää El-Gendy.

Kuvassa näyttelijä Andrea Piccolo (vas.), tuottaja, käsikirjoittaja ja ohjaaja Eetu Heikka sekä näyttelijä Pinja Viinikainen. Kuva: TS/Eero Saarikoski

Tunteet ulos

Valmistelun keskiössä ovat olleet Eveliinan elämän kipukohdat. El-Gendy on esimerkiksi ajatellut läheisiään ja omia tunteitaan päästäkseen hahmonsa mielenmaisemaan.

– Isoin haaste on ollut antaa Eveliinan tunteiden tulla ulos voimakkaissa kohtauksissa. On vaatinut rohkeutta hypätä hänen elämäänsä ja tuntea kaikki hänen tunteensa kumppanin syöpään liittyen, El-Gendy kertoo.

Hän sanoo oppineensa aikaisemmista projekteista ja opiskelustaan kansainvälisen näyttelijäntyön akatemiassa, Actors Academy Finlandissa, toimivia työkaluja tunteiden käsittelyyn ja niistä irtautumiseen sen jälkeen, kun kuvattava otto saadaan purkkiin.

Vaikeiden kohtausten jälkeen on tärkeää ottaa aikaa itselleen ja keskittyä hengittämiseen ennen kuin siirtyy muiden luokse.

– Koulussa opetettiin päästämään tunteista irti. Sitä olen harjoittanut näissä kuvauksissa paljon.

Topi Kanerva näyttelee elokuvassa Christiania, joka kuulee sairastavansa syöpää. Kuva: TS/Eero Saarikoski

Raskaita aiheita

El-Gendyn vastanäyttelijä Topi Kanerva näyttelee Christiania eli syöpään sairastunutta päähenkilöä. Elokuvassa Christian ja Eveliina suunnittelevat häitä kuukauden päähän, kun Christianilla todetaan parantumaton syöpä. Pian hän alkaa nähdä ympärillään ”kuolemia”.

– Hahmoni on rento ja rauhallinen ihminen. Elokuvassa seurataan hänen kamppailuaan sairauden kanssa, Kanerva kertoo.

Susan El-Gendyn tavoin myös hän on harjoitellut tunteiden kanavoimista kohtauksiin. Samalla Kanerva on sukeltanut syövästä kärsivän ihmisen mieleen esimerkiksi lukemalla artikkeleita aiheen tiimoilta.

– Olen näyttelemisen ohella kokenut tärkeäksi myös etäännyttää itseäni hahmosta. En halua liian syvälle rooliin, koska käsittelemme todella raskaita aiheita, Kanerva huomauttaa.

Elokuvassa nähdään myös ainakin näyttelijät Andrea Piccolo, Pinja Viinikainen ja Salatuista elämistä tuttu Miia Räikkönen-Jatkola.

Ala-Lemun kartano toimi kuvauspaikkana.

Kaarinaan ei saatu kokkia

Kuoleman sydän on Heikka Filmin ensimmäinen yli tunnin mittainen tuotanto. Eetu Heikka vastaa elokuvan tuottamisesta, ohjauksesta ja on myös käsikirjoittanut sen yhdessä kuvaaja Justus Anttilan kanssa. Ohjaaja ei kuitenkaan koe useaa työrooliaan taakaksi.

– Käsikirjoittaminen tapahtuu ennen kuvauksia, joten sitä roolia ei tarvitse enää kuvauksissa käyttää. Tuottaminen tapahtuu ennen ja jälkeen kuvauspäivien, ohjaaminen kuvausten aikana, Heikka kertoo.

Tuottajan hommissa on hänen mukaansa ollut kuitenkin paljon työtä. Eteen on tullut myös haasteita. Esimerkiksi Kaarinassa pidettäville kuvauspäiville ei saatu kokkia.

– Ihmiset ovat laittaneet ruokaa kuvausten välillä. Olemme vuorotelleet sen mukaan, kuka milloinkin on ollut vapaalla, Heikka kertoo.

Kuvaukset ovat myös venyneet, ja aikataulut eläneet. Työryhmästä kuitenkin vakuutellaan, että joustava aikataulu on ollut eduksi.

– Se on hienoa, että voimme tarvittaessa ottaa ottoja uusiksi välittämättä liikaa aikataulusta. Isoissa tuotannoissa on paljon tiukempaa, Susan El-Gendy pohtii.

– Kuvaukset ovat kaiken kaikkiaan menneet hyvin. Meillä on tiivis porukka ja lämminhenkinen meininki, hän lisää.