Kelan Kaarinan toimipistettä kaavaillaan lakkautettavaksi – palvelua voisi saada jatkossa uudessa elinvoima- ja työllisyyspalvelukeskuksessa

0
Kelan Kaarinan palvelupiste sijaitsee Pyhän Katariinan tiellä niin kutsutussa vanhassa poliisitalossa. Palvelua on tarjolla ajanvarauksella kolmena päivänä viikossa. Kuvituskuva: TS-arkisto/Riitta Salmi

Kansaneläkelaitos suunnittelee sulkevansa Kaarinan toimipisteensä vuodenvaihteessa. Palvelua saisi jatkossa puhelimitse, verkossa tai kasvotusten naapurikaupungeissa.

Pyhän Katariinan tiellä sijaitseva toimipiste on avoinna kolmena päivänä viikossa. Palvelua tarjotaan ajanvarauksella, ja asiakaskäyntejä on ollut viime vuosina keskimäärin 30 kuukaudessa.

Noin 84 prosenttia kuntalaisten asioinneista toteutuu jo nykyisellään puhelimitse. Hakemuksista noin 86 prosenttia jätetään sähköisesti.

Henkilökohtaista palvelua on tarjolla arkisin puhelin- ja puhelinajanvarauksella, ja internetin OmaKela-palvelut ovat aina käytettävissä, Kelasta huomautetaan. Lähimmät korvaavat palvelupisteet ovat Turussa ja Paraisilla.

Kelasta väläytellään kumppanuusyhteistyön mahdollisuutta. Myös tilapäisiä pop up -palveluja voitaneen tarjota. Etäpalvelupisteen perustaminen Kaarinaan on yhtäältä mahdollista.

Uusi elinvoima- ja työllisyyspalvelukeskus avautuu Oskarintalon ensimmäiseen kerrokseen. Kuva: TS-arkisto/Timo Jakonen

Keskus avautuu syksyllä

Oskarintalon, eli kaupungin virastotalon, ensimmäisessä kerroksessa aloittaa syksyllä toimintansa uusi elinvoima- ja työllisyyspalvelukeskus. Keskus perustetaan, koska julkiset työvoima- ja yrityspalvelut siirtyvät pääosin kuntien vastuulle vuoden 2025 alusta lähtien.

Elinvoima- ja työllisyyspalvelukeskukseen sijoitetaan Kaarinan Kehitys Oy:n palvelut sekä työllisyys- ja kotoutumispalveluja tarjoava kaupungin henkilöstö. Kaarinan kaupungilta muistutetaan, että työllisyyspalvelujen asiakkailla on toisinaan tarvetta myös Kelan palveluille, ja tarve kasvaa entisestään TE-uudistuksen yhteydessä.

Haasteena on, että Kelan avustavaa asiakaspalvelua tarjoavan kaupungin henkilöstön osaaminen ei voi yltää samalle tasolle Kelan omien työntekijöiden asiantuntemuksen kanssa. Täten asiakkaita joudutaan ohjaamaan Kelan omiin palvelupisteisiin.

Mikäli toimipiste todella lakkautetaan, on kaupunki valmis neuvottelemaan yhteistyösopimuksesta.

Kela pyysi Kaarinalta lausuntoa palvelupisteen lakkauttamista koskien, ja kaupunginhallitus antaa vastauksensa 9. syyskuuta.

Päätösehdotuksessa olevassa lausunnossa todetaan olevan valitettavaa, että Kelan palvelut heikkenevät samalla kun palvelujen tarve oletettavasti kasvaa.

Mikäli toimipiste todella lakkautetaan, on kaupunki valmis neuvottelemaan yhteistyösopimuksesta, jossa sovitaan neuvontapalveluista yhteistyössä työllisyys- ja kotoutumispalveluiden kanssa. Lausunnon mukaan pelkkä ajanvarauksella tai sähköisenä toimiva palvelu ei ole asiakaslähtöistä eikä huomioi riittävästi asiakkaan palvelutarpeiden kirjoa, kiireellisyyttä tai erilaisia lähtökohtia ja kyvykkyyttä sähköisten palvelujen käyttöön.

Kelan suunnitelmista kertoi ensimmäiseksi Yle Turku.