Paraislainen barokkifestivaali rantautuu Kaarinaan: ”He, jotka uskaltautuvat paikalle, hurmaantuvat”

0
Mats Lillhannus on toiminut Barokin labyrinteissä -festivaalin taiteellisena johtajana viime vuodesta lähtien. "Haluamme hälventää sitä harhaluuloa, että meidän festivaalimme tapahtuisi jossain kaukana saaristossa", hän kiteyttää. Kuva: Julian Rauhaniemi

Paraislainen Barokin labyrinteissä -musiikkifestivaali laajenee tänä syksynä Kaarinaan.

Täkäläinen konsertti kuullaan tulevana perjantaina (27.9.) Kaarina-talon salissa, kun esiintymään saapuvat Tatu Ahola (sello), Mikko Ikäheimo (luuttu) ja Lassi Kari (violone).

Konsertti kantaa nimeä Violoncello Bolognese, ja se vie kuulijansa 1600-luvun Bolognaan.

– Italia, ja Bologna, on sekä sellon että barokkityylin synnyinseutua. Paikallisten joukossa oli äärimmäisen taitavia ja aktiivisia soitinrakentajia, Barokin labyrinteissä -festivaalin taiteellinen johtaja Mats Lillhannus valaisee.

– Sello nousi Bolognassa takarivin säestyssoittimesta parrasvaloihin. Kaarina-talon konsertin ohjelmisto rakentuu varhaisimpien sellosävellysten ympärille, hän jatkaa.

Ahola, Ikäheimo ja Kari tulkitsevat perjantaina Domenico Gabriellin, Giuseppe Jacchinin ja Giovanni Bononcinin tuotantoa.

Mikko Ikäheimo on suorittanut musiikin maisterin tutkinnot kitarasta ja luutusta. Perjantaina (27.9.) hän konsertoi Kaarina-salissa.

Helpot neuvottelut

Paraislaisella barokkifestivaalilla on jo verrattain pitkät perinteet: ensimmäisen kerran se soi nimittäin vuonna 2006.

Mantereelle musiikkiriehan taustajoukot pyrkivät yksinkertaisesta syystä – tavoittaakseen suuremman yleisön.

– Haluamme houkutella konsertteihimme enemmän kiinnostuneita kuulijoita, ja Kaarina tuli heti mieleemme. Kaupunki sijaitsee sopivasti Turun ja Paraisten välissä, ja tänne on helppo tulla. Totta kai haluamme hyödyntää myös Kaarina-talon hienoa salia, Mats Lillhannus selostaa perjantaisen estradin kupeessa.

Pirkanmaalainen varhaisen musiikin karnevaali, Sastamala Gregoriana, vetää Lillhannuksen mukaan väkeä ympäri Suomen.

– Haluamme hälventää sitä harhaluuloa, että meidän festivaalimme tapahtuisi jossain kaukana saaristossa, Lillhannus kiteyttää.

Hän kuvailee neuvotteluja kaarinalaisten kanssa helpoiksi.

– Meidän otettiin avosylin vastaan, Lillhannus kiittelee.

Tatu Ahola valmistui musiikin maisteriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta pääaineenaan barokkisello. Hän on ollut vierailevana soolosellistinä muun muassa Helsingin barokkiorkesterissa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa sekä Ensemble Nylandiassa. Kuva: Sampo Jaakkola

Torstaista sunnuntaihin

Barokin labyrinteissä käynnistyy jo torstaina (26.9.) Nuovi Venti -konsertilla Paraisten Agricola-kappelissa. 1600-luvun alun musiikkia esittävät Sofia Fernholm (nokkahuilu) ja Aura Visala (sello, laulu) sekä Kaarinaankin rantautuvat Tatu Ahola ja Mikko Ikäheimo.

Keisari Fredrik Suuren hovimusiikkia kuullaan lauantaina Paraisten VPK-talossa. Pirkanmaan barokkiyhtye saattaa kuulijat berliiniläiseen hoviin, ja esiintyjät ovat tavattavissa jo ennen konserttia Meet the Artist -tapahtumassa.

Edellä mainittu ei ole festivaalin ainoa hovivierailu, sillä sunnuntaisessa päätöskonsertissa piipahdetaan Habsburgien keisarihovissa Wienissä. Keisari Ferdinand II:n hovisäveltäjän Giovanni Valentinin sävellykset kajahtavat ilmoille Paraisten kirkossa Cappella Imperiale -yhtyeen sekä Pirkanmaan barokin tulkitsemina.

”Minulle avautui maailma, josta en ole koskaan toipunut.”

Helposti lähestyttävää taidemusiikkia

Mats Lillhannus on toiminut barokkifestivaalin taiteellisena johtajana viime vuodesta lähtien.

– Esiintyjänä olen kuitenkin ollut mukana useita kertoja, hän huomauttaa.

Varhainen- tai barokkimusiikki on monelle vieras käsite, Lillhannus pohtii.

– Klassinen musiikki on terminä tutumpi, lukeutuvathan aikakauden (noin 1750–1820) tunnetuimpiin säveltäjiin esimerkiksi Mozart ja Beethoven.

– Barokki on helposti lähestyttävää taidemusiikkia. He, jotka uskaltautuvat paikalle, hurmaantuvat, Lillhannus lupaa.

Hän itse innostui varhaisesta musiikista lukioikäisenä Vaasassa.

– Koulussani oli musiikkilinja, ja yhtyelaulaminen alkoi kiinnostaa. Vaasan ruotsalaiseen seurakuntaan tuli samoihin aikoihin nuori kanttori, joka tunsi suurta intohimoa varhaista musiikkia kohtaan. Hän perusti ryhmän, jossa soitettiin renessanssi- ja barokkimusiikkia. Minulle avautui maailma, josta en ole koskaan toipunut, Lillhannus naurahtaa.

Lillhannus luki itsensä musiikkitieteen maisteriksi ja loi uran sekä solistina että yhtyelaulajana. Äänialaltaan hän on tenori.

Taiteellinen johtaja toivoo festivaalin laajennuskokeilun olevan menestyksekäs.

– Odotamme innolla ja jännityksellä, miten onnistumme. Yhden konsertin perusteella en kuitenkaan tekisi liian jyrkkiä johtopäätöksiä. Haluamme nähdä, miten tapahtuma juurtuu Kaarinaan.

 

Barokin labyrinteissä -festivaali Paraisilla ja Kaarinassa 26.–29. syyskuuta. Konsertit ovat maksullisia.