Liikenne sujuu, mutta vaaran paikkoja on hiukan siellä täällä: ”Aika villiä menoa”

0
Hovirinnantien, Lautakunnankadun ja Laarikadun risteysalue on vaarallinen, useassa verkkokyselyn vastauksessa todetaan. Kuva: Julian Rauhaniemi

Valtaosa Kaarina-lehden verkkokyselyyn vastanneista on havainnut vaaratilanteen tai ollut itse moisessa osallisena Kaarinan liikenteessä. Selvästi yli puolet vastaajista ajattelevat silti liikenteen sujuvan Kaarinassa hyvin.

Vaaran paikkoja löytyy kuitenkin laajalta säteeltä. Asenteissakin olisi parantamisen varaa.

Verkkokysely julkaistiin viime viikon keskiviikkona. Vastauksia tuli kaikkiaan liki 150.

69 prosenttia vastanneista (yhteensä 40) toteaa liikenteen sujuvan Kaarinassa mallikkaasti. 18 vastaajaa on puolestaan päinvastaista mieltä.

39 vastaajaa (74 %) on havainnut vaaratilanteen kaarinalaisliikenteessä. 14:ää vaaratilanteet ovat karttaneet.

”Villiä menoa”. Näin kuvaillaan liikennekäyttäytymistä lähellä Valkeavuoren koulukeskusta. Kuva: Julian Rauhaniemi

Villiä menoa

Avoimessa kysymyksessä pyydettiin konkreettisia esimerkkejä mahdollisista vaaran paikoista ja läheltä piti -tilanteista. Oman osansa kritiikistä saivat sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät.

Vaaratilanteita aiheuttavat skuutit ja pyöräilijät, jotka eivät osaa tai välitä säännöistä, eräässä vastauksessa kiteytetään.

Pyöräilyä ja potkulautailua jalkakäytävillä, erityisesti Lautakunnankadulla ja Puntarikadulla, vaikka nykyään on selkeät liikennemerkitkin laitettu, toisessa annetaan esimerkiksi.

Valkeavuoren koulukeskuksen ympäristö nousee esille useissa pohdinnoissa.

Koulukeskuksen paikkeilla on villiä menoa, kun mennään vaikka minkälaisilla kulkupeleillä yhtään muuta liikennettä seuraamatta ja nopeusrajoituksista välittämättä. Suojatien yli pyyhkäistään sivuille katsomatta. On kyllä ihme, ettei siinä ole sattunut onnettomuuksia. Olisi syytä olla joskus poliisin katsomassa sitä menoa, eräs vastaaja päivittelee.

Syyllistävä sormi ei osoita ainoastaan nuorisoa kohti.

Valkeavuoren koulun nurkilla on aika villiä menoa aamuisin, kun aikuiset kurvailevat kiireisinä ja lapset vasta menossa kouluun.

Suojateiden turvallisuus – tai turvattomuus – huolestuttaa monia.

Suojatieturvallisuus aivan pohjalukemissa. Lenkkeilytän koiraa huomio-oranssissa heijastimilla varustetussa takissa, ja meinataan päälle ajaa. Sama ongelma kesälläkin, muuan mietintö kuuluu.

Jotkut autoilijat eivät noudata nopeusrajoituksia eivätkä suojatiesääntöjä, edes koulujen lähellä. Pyöräilijät eivät osaa väistämissääntöjä vaan ajelevat suojateille sivuilleen katselematta. Lapset skuuttien tai sähkömopojen kanssa aiheuttavat vaaratilanteita itselleen ja muille, toisessa alleviivataan.

Raadelmaantien ja 110-tien risteys lähellä moottoritieliittymää on ongelmallinen. Se on ruuhka-aikaan hankala etenkin tästä vinkkelistä vasemmalle kääntyville. Kuva: Julian Rauhaniemi

Punainen on uusi vihreä

Useissa vastauksissa tuodaan ilmi autoilijoiden piittaamattomuus nopeusrajoituksista ja valo-ohjauksesta.

Autoilijat ja raskaan liikenteen kuljettajat ajavat huomattavaa ylinopeutta Verkakaarella, jossa 50 km/h-nopeusrajoitus. Tiellä liikkuu paljon koululaisia läheiseen Kotimäen kouluun. Kovat nopeudet vaarantavat tielläliikkujien ja etenkin pienten koululaisten liikenneturvallisuuden, yksi valistaa.

Pyhän Katariinan tiellä ajetaan koulujen ja päiväkodin edessä hurjia nopeuksia. Hidasteita tai kameravalvontaa! toinen toivoo.

Oletetun räikeitä ylinopeuksia on havainnoitu laajalti keskustan alueella. Jo edellä mainittuun Verkakaareenkin viitataan useamman kerran.

Punaista päin painetaan vastausten perusteella hieman risteyksessä kuin risteyksessä.

Saaristotien ja 110-tien risteyksessä ajetaan punaisia päin ja usein todella törkeästi. Monta läheltä piti -tilannetta tullut nähtyä ja muutama koettuakin.

Tultaessa Krossikeskukselta ja käännyttäessä Littoisten suuntaan on välillä vastaantulevilla vihreä ja välillä punainen valo. Osittain tästä johtuen risteyksessä ajetaan myös huomattavan paljon vanhoilla vihreillä. Olisikin suotavaa, että valo-ohjausta korjattaisiin.

Samaista toimenpidettä toivotaan suoritettavaksi Piispanristilläkin.

110-tien ja Piispanristintien valo-ohjaus pitäisi saada nopeammaksi. Nyt autoja seisoo ruuhka-aikana, varsinkin Prisman suuntaan. Kaupan pihasta tulevat eivät pääse turvallisesti risteykseen, jos liikenne seisoo.

”Liikenneympyröissä tuntuu välillä, että yritetään tahallaan ajaa pyöräilijän ja jalankulkijan päälle”, eräs vastaaja sivaltaa. Kuva: Julian Rauhaniemi

Ei mitään hajua

Liikenneympyrät herättävät tunteita laidasta laitaan.

Liikenneympyröissä tuntuu välillä, että yritetään tahallaan ajaa pyöräilijän ja jalankulkijan päälle, eräs vastaaja sivaltaa.

S-marketin edessä olevan liikenneympyrä on vaarallinen. Pysäkillä seisova bussi peittää näkyvyyden jättäen taakseen kaikki mahdollisesti suojatielle tulevat. Siinä jää vielä joku auton alle, toinen pelkää.

Joillain ei ole kyllä mitään hajua, miten liikenneympyröissä kuuluu ajaa, kolmas korostaa.

Liikenneympyröitä toivotaan toisaalta lisättävän.

Raadelmaantien ja 110-tien risteys lähellä moottoritietä kaipaisi liikenneympyrää. Ruuhka-aikaan hankala etenkin vasemmalle kääntyville.

110-tien liittymät, pitäisi olla kiertoliittymiä! Tennishallin luona pitäisi olla korokkeet suojateillä!

Liikennetöyssyjä alkaa olla erään vastaajan mielestä ”ihan liikaa”. Kuva: Julian Rauhaniemi

Poimintoja avoimista vastauksista

”Alikulkutunnelit ovat vaarallisia lähes kaikkialla Kaarinan keskustan lähettyvillä. Voisivatko kulmia peilaavat liikennepeilit ratkaista ongelman?”

”Voivalantien nopeusrajoituksia ei noudata kuin harva.”

”K-Supermarketin parkkipaikalta poistuminen Pyhän Katariinan tielle, vaikea risteys. Sama juttu Lidlin nurkalla Hesburgerille päin.”

”Kartanontiellä ajetaan pääasiassa aika lujaa. Useampia läheltä piti -tilanteita todistanut Kartanontien ja Vaakunatien risteyksessä.”

”Keskustassa kadun varrella vielä jonkin verran korkeita pensaita, jotka estävät näkyvyyden. Autoilijana minulla on ollut muutamia yllättäviä tilanteita, kun jalankulkija, skuuttaaja tai pyöräilijä tuleekin eteen puskan takaa.”

”Aika sumppu on Raadelman risteys, kun autoja tulee neljältä suunnalta eikä valoja saatikka liikenneympyrää ole.”

”Alkaa olla ihan liikaa liikennetöyssyjä.”