
Kaarinan pääkirjaston lastenosasto on muuttunut toiminnalliseksi näyttelytilaksi, kun esillä on kuvittaja-kirjailija Sanna Pelliccionin Onni on olla -näyttely.
Perinteiset säännöt on heitetty romukoppaan. Kaikkeen saa koskea, ja se on jopa suotavaa.
– Onni on olla on yhdistelmä perinteistä näyttelyä ja leikkitilaa. Toivon sen olevan monelle lapselle ensikosketus kulttuuriin, Pelliccioni kiteyttää.
Näyttely perustuu Pelliccionin omaan Onni-kirjasarjaan, ja tilasta löytyy kirjoista tuttuja paikkoja ja maisemia. Perheen pienimmät pääsevät leikkimään Onnin keittiössä ja seilaamaan pikkupursilla sekä pahvilaatikkolaivalla.
– Kokonaisuus on hyvin värikäs ja virikkeellinen, mutta saamani palautteen mukaan se on rauhoittanut lapsia leikkimään, Pelliccioni iloitsee.
Onni-kirjasarjalla on pitkä elinkaari. Ensimmäinen teos ilmestyi vuonna 2007, ja seuraava on järjestyksessään jo kahdeskymmenes.
– Sarjaa ei tarvitse tuntea leikkitilassa viihtyäkseen, Pelliccioni painottaa.

Tikku-ukkoja ja pölkkyfontteja
Sanna Pelliccioni loi ensimmäisen Onni-kirjan omalle lapselleen.
– Kuvitan teokseni tarkoituksella tikku-ukkomaisesti, jotta tapahtumat aukeavat taaperoillekin, Pelliccioni kertoo.
Tekstissä käytetään niin sanottua ”pölkkyfonttia”.
– Toivon, että kirjani auttavat lukemaan oppimisessa, Pelliccioni perustelee.
Onni-kirjat sopivat Pelliccionin mukaan erityisen hyvin 0–8-vuotiaille.
– Mutta olen kuullut, että varttuneemmatkin lapset lukevat niitä, jos ovat sarjaan kiintyneet, hän huomauttaa.
Kirjoissa kuvataan tavallista arkea ja lapsen elämän ihanuutta.
– Ihmisen kasvu ja kehitys on aina kiinnostanut minua, Pelliccioni mainitsee.
– Teoksissani käsitellään yhteiskunnallisia ja haastaviakin aiheita, kuten luonnonsuojelua, mielenosoittamista ja maahanmuuttajiin tutustumista, hän jatkaa.

Merkittävä ehdokkuus
Onni on olla -näyttely on kiertänyt Suomea noin puolentoista vuoden ajan. Helsingin Kanneltalossa se rikkoi 9 000 kävijällään näyttelytilan kuukauden kävijäennätyksen. Sittemmin lavasteet ovat käyneet esimerkiksi Espoossa, Tampereella ja Hämeenlinnassa.
Sanna Pelliccioni kokee, ettei lastenkulttuuria arvosteta yhteiskunnassamme tarpeeksi.
– Se on rakenteellinen ongelma. Työtä tekevä aikuinen on aina keskiössä, Pelliccioni alleviivaa.
– Lapsille suunnattuja näyttelyjä on esillä kovin vähän. Ei niitä ole liiaksi suurissakaan kaupungeissa, hän lisää.
Pelliccioni toivoo näyttelynsä tuottavan ylisukupolvisia kokemuksia.
– Että isovanhemmat kävisivät lastenlastensa kanssa leikkimässä ja lukemassa, hän kuvailee.
Pelliccioni nimettiin vastikään Astrid Lindgren Memorial Award -palkintoehdokkaaksi. Kyseessä on kansainvälinen palkinto, joka jaetaan kirjailijalle, kuvittajalle tai muulle lasten- ja nuortenkirjallisuuden asemaa ja lukemista edistävälle taholle.
Vuonna 2002 perustettu huomionosoitus on maailman suurin lasten- ja nuortenkirjallisuuden palkinto. Sen arvo on 5 miljoonaa ruotsin kruunua (noin 432 000 euroa).
Pelliccioni on kuvittanut esimerkiksi Eppu Nuotion lastenkirjoja. Nuotio on puolestaan suunnitellut Onni on olla -näyttelyn äänimaailman.
Onni on olla -näyttely Kaarinan pääkirjaston lastenosastolla 23. marraskuuta saakka.