Teksti: TS/Viivi Laakkonen

Joulu on rauhoittumisen aikaa, se kokoaa ihmiset yhteen ja täyttää mielen hyvällä tahdolla ja antamisen ilolla. Jotta joulun lämpöinen sanoma ei unohtuisi liikenneruuhkassa, koostimme oppaan siitä, milloin Varsinais-Suomen teille ei kannata lähteä jonottamaan.

Jos tien päälle lähtee, se kannattaa tilastojen valossa tehdä aamulla kello viiden ja yhdeksän välillä. Kello kymmenestä eteenpäin liikennemäärät kasvavat rytinällä ja huipussaan ruuhkat ovat iltapäivällä yhden ja neljän välillä. Seuraava vähäliikenteisempi ikkuna avautuu iltaseitsemältä. Poikkeuksena jouluaatto, jolloin huiput ajoittuvat kello 11–14 välille.

– Mikäli ruuhkia haluaa välttää, kannattaa lähteä liikkeelle aikaisin aamulla. Fiksuahan se on lähteä matkaan virkeänä ja valoisaan aikaan, jolloin tietkin on saatu aurattua mahdollisen lumipyryn jälkeen. Mutta sehän tarkoittaa sitä, että kaikki ovat liikkeellä samaan aikaan, Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang komppaa tiivistettyä ohjenuoraa.

Tiivistelmä perustuu Fintrafficin automaattisilta mittauspisteiltä viimeisen seitsemän vuoden ajalta kerättyihin päiväkohtaisiin liikennemääriin 22.–26. joulukuuta. Pisteet ovat Raision Haunisissa Turun kehätiellä, Liedon Ravattulassa valtatiellä 10, Raision keskustassa valtatiellä 8, Auran Säästökalliossa valtatiellä 9 ja Salon Isokylässä valtatiellä 1. Kaava pätee jokaisella mittauspisteellä ja kaikkina tarkastelupäivinä.

 

Ylivoimaisesti pahimmat ruuhkat syntyvät päivään katsomatta Turun kehätielle. Liikennemäärät peittoavat jopa jouluaattona muiden pisteiden pahimmat huiput.

Jos suinkin mahdollista, sinne lähtöä kannattaa välttää 22. joulukuuta 11–18 välisenä aikana. Pahimmillaan ruuhka on iltapäivällä kolmen ja neljän välillä, jolloin itään päin ajaa jopa 1 935 autoa tunnissa ja länteen päin 1 761 autoa. Seuraava huippu on 23. joulukuuta kello 11–17 sekä itään että länteen ajettaessa.

Sumppukohtia suurelle liikennemäärälle tehdyltä kehätieltä löytyy Klangin mukaan kaksi. Ensimmäinen tulee itään päin tultaessa vastaan valtatie 10:n risteyksessä Ravattulassa.

– Siellä on liikennevalot vastassa. Jos siinä on iso liikennemäärä, se aiheuttaa jonoutumista. Toinen sumppukohta on Raision keskustan liikennevalot. Kun liikennemäärä on riittävän iso, se alkaa kerryttää jonoa.

Joululiikenteen määrät kuulostavat Klanginkin korvaan suurilta, mutta pelkillä solmukohdilla ruuhkat eivät selity. Selitys on yksinkertainen.

– Sehän on vielä melkein Turun paikallisliikennettä. Sieltä siirrytään naapurikuntiin, käydään jouluostoksilla Myllyssä, siirrytään hautausmaille, aattona käydään joulurauhanjulistuksessa ja joulupäivänä lähdetään sukuloimaan. Onhan siinä liikennettä, Klang summaa.

Matkalle malttia ja joulumieltä

Tänä vuonna joululiikenne jakautuu normaalia pidemmälle ajanjaksolle, sillä joulupyhät osuvat keskelle viikkoa. Klang uskoo tämän helpottavan ruuhkia.

Perinteisesti liikkeelle on lähdetty 22. joulukuuta, mutta menoliikenne alkaa Fintrafficin mukaan näkyä pääteillä jo torstai-iltana 19. joulukuuta. Vilkkainta se on näillä näkymin lauantaina 21. joulukuuta. Paluuliikenteen vilkkain päivä osuu liikenne-ennusteiden mukaan tapaninpäivälle 26. joulukuuta. Toiset paluuruuhkat nähdään lauantaina 28. joulukuuta.

– Se tasoittaa tosi paljon liikennemääriä, kun edessä on viikonloppu ja sitten tulee joulu. Etätöiden ansiosta matkustustottumuksetkin muuttuvat. Liikkeelle voi lähteä jo aiemmin ja tehdä sen yhden päivän etätöitä vaikka mummolassa, Klang kuvailee.

Vanhat ruuhkatilastot auttavat Klangin mukaan ennakoimaan tulevia huippuja. Viimeisen seitsemän vuoden aikana muiden mittauspisteiden suurimmat ruuhkahuiput ovat osuneet 22. joulukuuta valtatielle 10 Hämeenlinnan suuntaan ajettaessa kello 15–17 välisenä aikana ja valtatielle 8 Poriin päin ajettaessa kello 15–17 välisenä aikana, 23. joulukuuta valtatielle 1 Turkuun päin ajettaessa kello 13–16 välisenä aikana ja 26. joulukuuta valtatielle 1 Helsinkiin päin ajettaessa kello 12–14 välisenä aikana.

 

Pahojen liikenneruuhkien syntyyn Klang ei usko.

– Pohjoiseen vievä kasitie ja Tampereen ja Keski-Suomen suuntaan menevä ysitie vetävät aika hyvin. Ja kasitiellä on ohituskaistapareja, josta pääsee tarvittaessa talvellakin ohittamaan vähän hitaammat.

Matkalle hän kehottaa ottamaan varoiksi mukaan malttia ja joulumieltä.

– Voi olla hetkittäistä ruuhkautumista ja keskinopeus voi laskea. Ettei tulisi aggressiota, vaikka joutuisikin vähän odottamaan. Lounaisessa Suomessa pitää olla pissapojat täytettynä, pyyhkimet kunnossa ja talvirenkaat alla.

Oikoreitit kannattaa unohtaa reitin suunnittelussa.

– Päätieverkko hoidetaan tehokkaammin ja liikenteen sujuvuus on parempi. Vaikka reitille tulisi hieman kiertoa, niitä pitkin pääsee perille turvallisemmin ja melkein yhtä nopeasti. Kannattaa myös ladata kännykkään Fintrafficin sovellus, josta löytyy esimerkiksi kelikameroiden, tankkausasemien, tiesäävaroitusten, ruuhkapaikkojen ja talvikunnossapidon tiedot, Klang vinkkaa.