Kaarinan maksuttomat bussivuorot ruuhkautuivat – lisäbusseja jo ajossa

0
Ilmaiset bussikyydit ovat innostaneet kaarinalaiset joukkoliikenteen käyttäjiksi. Pienemmät autot K2-linjalla ovat täyttyneet ruuhkaksi asti. Kuva: Jan Sundman.

Joulukuun alusta maksuttomiksi muuttuneet Kaarinan sisäiset Fölin K-linjat ruuhkautuvat varsinkin aamuisin. Tiivein matkustustunnelma löytyy keskustan, Piispanristin ja Voivalan väliä ajavasta K2-linjasta.

– Meillä oli tiedossa, että näin voi käydä. Ruuhkaisuus koskee normaaleja koulupäivien aamuja, eli vuorot, jotka ajavat Valkeavuoren koulun ohi kello kahdeksan ja yhdeksän aikaan, kertoo kaupungin tekninen johtaja Jyrki Haapasaari.

Haapasaaren mukaan sisäisten linjojen matkustajamäärät nousivat jo marraskuussa lumen ja kylmien säiden saapuessa. Ilmaisten kyytien aikana määrät ovat nousseet entisestään. K2-linjaa ajavat bussit ovat 20-paikkaisia, mikä tuo oman haasteensa tilanteeseen

– Joinain aamuina matkustajia on ollut yli 30 niin, että myös seisomapaikat ovat olleet täynnä, eikä kaikkia kyytiin tulijoita ole voitu edes ottaa mukaan, Haapasaari sanoo.

Sosiaalisessa mediassa huolta on nostanut erityisesti se, että kouluun matkaavat lapset eivät ole mahtuneet bussin kyytiin, vaan heidät on jätetty pysäkille odottamaan seuraavaa. Haapasaari kertoo, että kaupunki on jo reagoinut tilanteeseen lisäämällä bussien määrää.

– K2-linjan kello kahdeksan ja yhdeksän aamuvuoroihin on lisätty toinen bussi, eli siellä ajaa nyt kaksi bussia peräkkäin tämän lukukauden loppuun asti, hän sanoo.

Kampanjan jatko vielä auki

Haapasaari kertoo, että ruuhkautuminen koskee tällä hetkellä pääosin juuri linjaa K2. Muut sisäiset linjat vetävät hyvin ja niillä pystytään ajamaan isommilla autoilla. Valkeavuoren kampus sen sijaan on ison oppilasmääränsä vuoksi haastava pienelle linja-autolle.

Kyseiselle linjalle ei ole mahdollista vaihtaa isompaa bussia, sillä se ei mahdu kaikille reitin teille. Ruuhkautuneista linjoista keskusteltiin myös teknisen lautakunnan kokouksessa tiistaina 10. joulukuuta: bussien lisääminen aamun ruuhkaisimmille lähdöille sai kannatusta.

Haapasaari ei vielä spekuloi kampanjan jatkoa vuoden vaihteen jälkeen. Linja-autoja ei kuitenkaan voida lisätä loputtomasti.

– Katsotaan, miten tilanne etenee. Toki tämä ei ollut täysi yllätys, kun maksuttomuutta on nyt markkinoitu. Kaupungilla on oikeus keskeyttää kampanja tai rajoittaa maksuttomuutta. Jos ilmaiset bussikyydit aiheuttavat ongelmia kouluvuoroihin, voidaan ne lopettaa kaikilta, hän pohtii.

Haapasaari on kuitenkin tyytyväinen kaarinalaisten innostukseen joukkoliikennettä kohtaan.

– Tätä tavoiteltiinkin. Moni muutos lähtee lapsista ja nuorista, heidän mukanaan tapa kulkeutuu koteihinkin, hän päättää.