
Teksti: Eeria Niskakoski
Valkeavuoren alakoulun nelosluokkalaiset sujauttavat tablet-laitteita pulpetteihinsa, juuri ennen Digitutkijat-työpajan alkamista. Miia Päiviö, työpajan kouluttaja ja MLL:n Varsinais-Suomen piirin koordinaattori, on opettamassa mediataitoja nelosille 106. kertaa.
Hankkeen tavoitteena oli tarjota työpaja 75 prosentille suomenkielisistä nelosluokista, ja Varsinais-Suomessa Valkeavuoren jälkeen tämä tavoite on saavutettu.
Nykyiset 10-vuotiaat ovat kasvaneet koko lapsuutensa digitalisoituneessa yhteiskunnassa, ja he alkavat itsekin käyttää yhä enemmän mediaa. Heille opetetaan hyvinvointia tukevaa ja turvallista mediankäyttöä sekä digikaveri- ja medialukutaitoja. Ajankohtaista on esimerkiksi ruutuajan rajoittaminen ja mediankäytön vaikutukset muuhun elämään.

Kriittisyyttä ja kaveritaitoja
– Neloset ovat jo hyvin kartalla mediamaailmasta ja avoimia myös kertomaan kokemuksiaan, Päiviö toteaa.
Nuoret ovat todenneet juttelevansa tuntemattomille netissä sekä saaneensa huijausviestejä. Myös ikärajat puhututtavat. Siksi onkin tärkeää opettaa jo nuoresta alkaen kriittisyyttä mediasisältöjen todenmukaisuutta kohtaan sekä oman yksityisyytensä suojaamista.
Kun nuoret oppivat tunnistamaan epäilyttäviä tilanteita, he osaavat välttää niitä mutta saavat samalla valmiuksia pärjätä tilanteissa, joissa tapahtuu jotain ikävää.
– Netissä on paljon ihmisiä, joista osa voi haluta meille pahaa. Kaveritaitoja opitaan usein myös kantapään kautta, Päiviö huomauttaa.
Luokassa mediataitoja harjoiteltiin ryhmätöiden ja konkreettisten esimerkkien sekä tarinallisuuden kautta. Yhdessä tehtävässä oppilaat arvioivat, kannattaako tekstiviestillä tullutta linkkiä painaa.
Ryhmissä nuoret pohtivat, mitä hyötyä ja haittaa digilaitteista voi olla nukkumisen, oppimisen tai kaverisuhteiden kannalta. Neloset tunnistivat myös tekoälyn tuottamista kuvista virheitä, joita valokuvissa ei olisi.

Tärkeää ja hauskaa
Neloset lähtivät innokkaasti mukaan ryhmätöihin. Osa tehtävistä tuntui haastavilta, mutta yläkoululaiset tukioppilaat olivat onneksi neuvomassa.
Venla Kuuluvainen, Tytti Hannula, Jere Hynynen ja Teemu Himanen kertovat aiheiden olevan jo entuudestaan tuttuja, sillä niitä on käsitelty koulussa aiemminkin. Neljännellä luokalla mediakasvatusta on kirjattu opetussuunnitelmaan ainakin ympäristöopissa ja äidinkielessä.
Hannula ja Kuuluvainen mainitsevat, että etenkin nettikiusaamista on käsitelty paljon, myös koulun KiVa-tunneilla. Nelikko koki työpajan tärkeäksi ja hauskaksi. Vaikka aiheet olivat tuttuja, he oppivat uutta, kuten arvioimaan mediankäytön hyötyjä ja haittoja.
– Liikuntaan saa intoa esimerkiksi musiikkia kuuntelemalla, Hynynen pohtii.
