Kaarinan maksuttoman joukkoliikenteen kokeilu on sujunut hyvin. Ilman ongelmia ei ole selvitty ja siksihän tätä nyt kokeillaan, jotta opitaan jatkossa miten kannattaa toimia.
Osin positiiviseksi ongelmaksi on ilmaantunut, että kaikki halukkaat eivät ole autoihin mahtuneet. Autojen vaihto suurempiin busseihin ei hoidu käden käänteessä, koska tällaista kalustoa ei ole olemassa. Päätettiin lisätä pienbussi toisen perään.
Kokeilun yksi perusajatuksista oli saada autoihin lisää matkustajia. K-linjat ovat kustantaneet 850 000 euroa vuodessa lipputulojen ollessa 100 000 euroa. Kuntataloudelle kokeilun kustannukset ovat siis varsin vaatimattomat, ja ne korvautuvat yleisellä toimeliaisuudella keskustaajamassa. Myös saattoliikenneongelmat vähentyvät koulujen ympäristössä.
Aikoinaan tein vastaavan aloitteen yhteisessä joukkoliikennelautakunnassa Turussa. Virkamiehet olivat ilmeistään päätellen kauhuissaan ja vastaukseksi tuli, että matkustajamäärät lisääntyvät niin paljon, että kalliiksi tulee. Näyttivät olevan osin oikeassa, kun nyt Kaarinan tilannetta teknisessä lautakunnassa käsiteltiin.
Matti Alander (kok.)
Kaarinan kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsen