Malla Rannikko-Laine on unelmatyössään, mutta mitä Varsinais-Suomen edunvalvontajohtaja käytännössä tekee?

0
Littoislainen Malla Rannikko-Laine valittiin Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajaksi viime joulukuussa. Virkaa toimittavana edunvalvontajohtajana hän toimi marraskuusta 2023 alkaen. Kuva: TS-arkisto/Jukka Vaso

Teksti: Perttu Hemminki

Kaarinalainen valtiotieteiden maisteri Malla Rannikko-Laine valittiin joulukuun puolessavälissä Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajaksi.

Tehtävään haki 15 henkilöä. Rannikko-Laineen katsottiin olevan soveltuvin virkaan.

Kokoomustaustainen Rannikko-Laine ei ole uusi kasvo Varsinais-Suomen liitossa. Hänen työuransa liiton edunvalvonnassa alkoi jo vuonna 2016.

Marraskuun 2023 alussa hänet valittiin Varsinais-Suomen liiton vt. edunvalvontajohtajan tehtävään.

– Olen viihtynyt tässä työssä todella hyvin. Helsingin vuosina unelmani oli saada joskus työskennellä täällä kotimaakunnassa Varsinais-Suomessa. Eli unelmahommaa, jossa kaikki työpäivät ovat erilaisia, Rannikko-Laine hymyilee.

Malla Rannikko-Laine kotinurkillaan Littoisten monitoimitalon pihamaalla.

Länsirataa ja Saaristomerta

Halikosta kotoisin oleva, vuodesta 2015 Kaarinassa asunut Malla Rannikko-Laine suoritti VTM-tutkinnon Turun yliopistossa vuonna 2010 ja työskenteli sen jälkeen Kunnallisalan kehittämissäätiössä sekä kirkkonummelaisen Raija Vahasalon ja salolaisen Pertti Hemmilän eduskunta-avustajana.

Sen jälkeen työura on jatkunut Varsinais-Suomen liitossa.

Hänen edunvalvontatehtävänsä keskiössä ovat viime vuosina olleet muun muassa Länsirata eli Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva osittain kaksiraiteinen junayhteys sekä Saaristomeren suojelu.

Valtio-oppia ja politiikan tutkimusta opiskellut Rannikko-Laine asuu tätä nykyä perheineen Littoisissa.

”Kyse on monesti siitä, että maakunnalle tärkeisiin hankkeisiin tarvitaan kipeästi valtion rahoitusta.”

Poliittista vaikuttamistyötä

Malla Rannikko-Laine, mitä on maakunnallinen edunvalvonta muutamaan virkkeeseen tiivistettynä?

– Se on poliittista vaikuttamistyötä, jossa ajetaan oman maakunnan ja sen kuntien etua kansallisen päätöksenteon ja budjetoinnin kokonaisuudessa. Kyse on monesti siitä, että maakunnalle tärkeisiin hankkeisiin tarvitaan kipeästi valtion rahoitusta. Samalla tarvitaan vahvat perustelut näiden hankkeiden rahantarpeelle ja kiireellisyydelle.

– Usein on esillä esimerkiksi merkittäviä tie- ja väylähankkeita tai maakunnallisesti tärkeitä koulutusavauksia.

– Täällä Varsinais-Suomessa meidän kärkikirjauksiamme ovat tällä hetkellä Länsirata ja Saaristomeri. Rahoitusta saivat juuri myös Kaarinan läntinen ohitustie ja E18 kehätie Raision keskustan kohdalla.

”Lähijuna on tällä suunnalla ihan realismia, mutta Länsiradan on edettävä samalla.”

Ajankohtainen lähijuna

– Lähijuna – erityisesti valtion osallistuminen lähijunaliikenteen kustannuksiin – on juuri nyt todella ajankohtainen kysymys, Malla Rannikko-Laine sanoo.

Traficom on vastikään tehnyt asiassa mielenkiintoisia avauksia koskien muun muassa henkilöjunaliikenteen kilpailuttamista laajassa mittakaavassa.

Raidevälillä Turku–Salo lähijunaan kytkeytyvät vahvasti Länsirata ja kaksiraiteisuus.

– Lähijuna on tällä suunnalla ihan realismia, mutta Länsiradan on edettävä samalla, Rannikko-Laine näkee.

Tähän mennessä Länsirata on saanut EU:lta 80 miljoonaa euroa. Rahaa toivotaan saatavan lisää vielä tällä rahoituskaudella. Päähuomio alkaa kuitenkin olla jo seuraavalla, vuonna 2028 alkavalla rahoituskaudella.

Kaksiraiteisuus etenee yhtä kaikki Turun Kupittaan suunnalla. Ja jos Länsirata vauhdittuu, niin melko pian muuallakin.

– Kupittaa–Nunna ja Salo–Hajala ovat seuraavina vuorossa, Rannikko-Laine uskoo.

Ratasuunnittelu on jo kaikilta osin valmis.

Rannikko-Laine korostaa myös Turun lentokentän uusia mainioita yhteyksiä ja jatkoyhteyksiä. Hän kehottaa varsinaissuomalaisia lentämään Helsingin sijaan Turusta aina kun se on mahdollista.

Malla Rannikko-Laine ”toimistokuvassa”.

FAKTA

Näin edunvalvontajohtaja valittiin

  • Varsinais-Suomen liittoon kuuluvat kaikki 27 varsinaissuomalaista kuntaa. V-S liitto on maakuntansa keskeinen edunvalvontaorganisaatio ja aluekehitysviranomainen.
  • Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus valitsi Malla Rannikko-Laineen Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajaksi viime joulukuussa.
  • Valinta toteutui suljetun lippuäänestyksen myötä. Viidentoista hakijan joukosta loppusuoralla olivat myös Timo Kaunisto Loimaalta ja Sini Ruohonen Turusta.
  • Toiselle sijalle valinnassa jäänyt entinen keskustan kansanedustaja Timo Kaunisto on valittanut päätöksestä.
  • Kokoomustaustainen Malla Rannikko-Laine tunnetaan takavuosilta myös Kaarinan kuntapolitiikasta.

Vesiensuojelussa Saaristomeri edellä

Varsinais-Suomen liitto ja Turun kaupunki ovat liittyneet kumppaneiksi Euroopan unionin maatalouspolitiikan uudistamiseen tähtäävään CAP-keskustelualoitteeseen. Baltic Sea Action Groupin lanseeraama aloite korostaa maatalouden ratkaisevaa roolia aikamme suurimpien haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen, luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen ja ruokaturvan ratkaisemisessa.

– CAP on EU:n ja sen jäsenvaltioiden tärkeä maatalouden ohjauskeino, jonka uudistaminen on mahdollisuus niin maatalouden kannattavuudelle kuin kestävyydelle. Saaristomeren ravinnevalumien vähentämiseksi tarvitaan tukipolitiikkaa, joka kannustaa vesiensuojelun vaikuttavuuteen, Malla Rannikko-Laine sanoo.

Saaristomeri on yksi Euroopan herkimmistä merialueista, ja sen rehevöitymistä aiheuttavat erityisesti maatalouden ravinnevalumat.

Euroopan unionin yhteinen maatalouspolitiikka eli CAP (Common Agricultural Policy) on EU:n keskeinen työkalu, jolla tuetaan maataloutta ja maaseudun kehittämistä sekä vastataan ympäristöhaasteisiin.

EU:n maatalouspolitiikka voi tarjota uusia, merkittäviäkin mahdollisuuksia ohjata viljelykäytäntöjä, jotka vähentävät ravinnekuormitusta, tukevat hiilen sidontaa maaperään ja parantavat maaperän kuntoa.

– Viljelijöille tulee tarjota porkkanaa ja mahdollisuutta kokeilla ja innovoida, eli mennä jatkossa tulokset – ei keinot – edellä, Rannikko-Laine toteaa.