Uusi potilastietojärjestelmä heikentää kiireettömän hoidon saatavuutta hetkellisesti Kaarinassa, Littoisissa ja Piikkiössä

0
Varha suosittelee, että kiireettömät ajanvarausasiat hoidetaan vasta maalis-huhtikuun vaihteessa, jos mahdollista. Kiireellisissä asioissa toivotaan yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse. Kuvituskuva: TS/Lennart Holmberg

Kaarinan, Paimion ja Sauvon sote-keskuksissa otetaan käyttöön Varhan uusi yhteinen potilastietojärjestelmä. Käyttöönotto tapahtuu viikolla 10 (3.–7.3.).

Muutos hidastaa toimintaa tilapäisesti helmikuun alusta maaliskuun loppuun, ja kiireettömän hoidon saatavuus on hetkellisesti normaalia huonompaa, Varhan tiedotteessa todetaan.

Tavoitteena on, että uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto vaikuttaisi mahdollisimman vähän asiakkaiden ja potilaiden saamaan palveluun, tiedotteessa painotetaan.

Omakanta auttaa myös muutoksen keskellä, joskin reseptit saatetaan uusia hieman hitaammin. Kuva: TS-arkisto/Lennart Holmberg

Potilastietojärjestelmän muutos voi hidastaa myös esimerkiksi reseptien uusimista, joten asiakkaiden toivotaan uusivan tarvittavat reseptit hyvissä ajoin ennen potilastietojärjestelmän vaihtumista.

Reseptit voi uusia tuttuun tapaan Omakannan tai terveyskeskuksen hoidon tarpeen arvioinnin kautta. Myös laboratoriotulosten ja röntgenkuvien vastaukset ovat nähtävissä Omakannassa.

Varha suosittelee, että kiireettömät ajanvarausasiat hoidetaan vasta maalis-huhtikuun vaihteessa, jos mahdollista. Kiireellisissä asioissa toivotaan yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse.

Muutosalueella sijaitsevat Kaarinan terveyskeskus ja Paimion terveysasema sekä Littoisten, Piikkiön ja Sauvon sotepisteet.

Pegasos-Omni360-potilastietojärjestelmä otetaan Varhassa käyttöön alue kerrallaan syksystä 2024 alkaen. Yhtenäistämistyöt pyritään viemään maaliin kuluvan vuoden aikana.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisellä helpotetaan tiedonkulkua ja työn tekemistä Varhan alueen sote-palveluissa. Yhtenäiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät mahdollistavat myös tehokkaamman asiakasohjauksen. Lisäksi sote-palveluja käyttävät kansalaiset saavat paremman ja yksinkertaisemman asiointikokemuksen, Varhan tiedotteessa korostetaan.