
Hovirinnan koulun 2B-luokkahuoneen seinillä kaikuvat tsemppaavat sanat ja hyvät teot. Samanniminen rap-biisi on nimittäin luotu yhdessä lauluntekijä Mitja Erjossaaren eli Midiksen kanssa koulujen lukuviikolla. Lyriikat ovat peräisin koululaisten omista kokemuksista, ja laulu kertoo kuluneesta lukuvuodesta.
– Se on aikamoinen korvamato, sanoo kouluvaarina toimiva Jorma Horjamo, jonka ideasta rap-biisin tekeminen lähti.
Luokan oman rap-biisin tavoitteena on tukea ja innostaa oppilaiden kiinnostusta suomen kieleen ja lukemiseen. Toisena kielenään suomea opiskeleville lapsille räppäys tarjoaa myös uuden tavan tutustua suomen kielen koukeroihin.
Opettaja Sanna Justen kertoo, että koulussa kyllä lauletaan paljon muutenkin kuin vain musiikin tunneilla. Nyt on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun biisin luomisessa ollaan mukana alusta alkaen.
– Suomen ja englannin kielen kirjoissa on paljon valmiita lauluja ja räppiäkin, mutta tällaista, jossa on mukana ulkopuolinen musiikintekijä, ei ole ennen tehty, Justen kertoo.

Päätösjuhlassa lavalle
Tsemppaavat sanat ja hyvät teot -biisin sanoitus on siis lasten ja Midiksen käsialaa. Kappaleen sävellys ja sovitus taas on ollut Midiksen ja Valtteri Lipastin vastuulla. Niinpä koululaiset kuulevat kappaleen valmiina ensimmäistä kertaa haastatteluaamuna. Sen jälkeen alkaa kova harjoittelu. Töitä on tehtävä, sillä tarkoituksena on esittää kappale koko koululle kevään päätösjuhlassa.
– Sanat tulevat teille lukuläksyksi. Eli huomenna täytyy osata lukea paperista ja kevätjuhlassa täytyy osata ulkoa. Sinne ei enää lappuja mukaan oteta, opettaja Justen ohjeistaa.
Harjoittelu aloitetaan lukemalla sanat yhdessä ääneen. Sen jälkeen Midis pyöräyttää musiikin päälle ja lapset pääsevät testaamaan, miten sanat soljuvat biitin tahtiin. Ei kestä kauaa, kun kertosäe jo kajahtaa vakuuttavasti ja ensimmäiset räppilyriikatkin alkavat sujua.
Midis antaa vinkkejä onnistuneeseen rap-suoritukseen.
– Tärkeää on artikuloida selkeästi ja muistaa välissä hengittää. Jos ei rivien välissä vedä henkeä, niin happi loppuu nopeasti, hän vinkkaa.
Tunnin lopulla kertosäe tulee jo paperista lunttaamatta ja ilmassa on iloista innostusta. Opettaja lisää hiukan painetta kertomalla, että lukuvaari Jorma tulee kuuntelemaan valmiin esityksen kevätjuhlaan. Horjamolla on kuitenkin vahva luotto luokan onnistumiseen.
– Teidäthän voi lähettää vaikka Euroviisuihin, hän hymyilee lapsille.
