
Kesä on käsillä, ja monen nuoren kalenterissa ammottaa tyhjää. Työtä saatetaan hakea kymmenistä paikoista, mutta vastaukset tuottavat usein pettymyksen. Näin kävi myös kolmelle kaarinalaiselle nuorelle.
Kaikkialta tuli sama vastaus: ”Valintamme ei valitettavasti osunut sinuun”. Kahdeksasluokkalaiset Urho Koiranen, Saku Siivonen ja Veikka Siirala kertovat lähettäneensä työhakemuksia useisiin paikkoihin tuloksetta.
Kolmikko päätti, ettei kesää vietetä peukaloita pyöritellen. Ratkaisuksi he perustivat kevytyrityksen, joka tarjoaa pihatyöpalveluja Kaarinan alueella.
Idea yrittäjyydestä syntyi opinto-ohjaajan tunnilla, jolla esiteltiin yrittäjyyttä, ja samassa yhteydessä mainittiin Kaarinan Kehityksen tarjoama nuorten yrittäjyysseteli. Se sytytti kipinän, joka kasvoi nopeasti pihatöitä tarjoavaksi kevytyritykseksi. Yrityksen nimeksi valikoitui Pojat pihaan.
Pihatyöt olivat pojille helppo valinta.
– Meillä oli aluksi kolme ideaa: siivous, pihatyöt ja ikkunanpesu. Pihatyöt vaikutti kaikista vaihtoehdoista monipuolisimmalta, Siivonen kertoo.
”Mukavaa on, että saa tekemistä kesälle, ja pihatyöt ovat hauskoja kavereiden kanssa.”
Pensaita, nurmikoita ja ensimmäinen keikka
Pojat kertovat, että työt suuntautuvat Kaarinaan ja lähialueille, ja kulkeminen hoituu tilanteen mukaan: joko pyörällä tai kyydillä, jos työhön tarvitaan enemmän välineitä.
Nuorten yritys tarjoaa palveluja laidasta laitaan: ruohonleikkausta, kitkentää ja pensaiden siistintää. Ensimmäinen keikka on jo takana, ja se jäi mieleen.
– Kivaa oli se, kun pääsi oikeasti työn makuun. Olimme toki jo harjoitelleet omilla pihoilla, Siirala mainitsee.
Työpäivät rytmittyvät muun elämän mukaan, ja jokaiselle jää aikaa myös rippikouluun sekä kesän muihin menoihin. Asiakkaita on löytynyt naapurustosta ja tutuista. Toiveissa on, että sana leviää myös laajemmalle.
– Mukavaa on, että saa tekemistä kesälle, ja pihatyöt ovat hauskoja kavereiden kanssa. Ei tule tylsää, Koiranen sanoo.
Asiakkaita etsitään muun muassa Instagramin, Facebookin ja TikTokin kautta. Pojat kertovat kuvanneensa videoita ja ennen–jälkeen-kuvia valmiista työnjäljestään.
Mainoksia aiotaan jakaa myös perinteisesti flaijereilla, ja haaveissa on käyttää yritykselle myönnettyä yrittäjyysseteliä omalla logolla varustettuihin työvaatteisiin tai tarvittaviin välineisiin.

Oletettua helpompaa
Pojat kertovat olleensa aidosti yllättyneitä siitä, miten helppoa kevytyrittäjänä aloittaminen oli. Isot kynnykset osoittautuivatkin lopulta mataliksi.
– Ajattelin, että aloittamisessa olisi hirveästi eri vaiheita ja esimerkiksi pankkiin pitäisi mennä juttelemaan, mutta kaikki saatiinkin hoidettua netin kautta, Siirala hämmästelee.
Vanhemmilta on saatu vähän apua käytännön asioissa, mutta muuten kolmikko kertoo hoitaneensa kevytyrityksen perustamisen omin voimin.
– Vaikeinta on ehkä työn hinnoittelu, Siirala miettii.