
PIIKKIÖ, KAARINA
Alko on lanseerannut uuden Kuppikunnat-sivuston, joka on herättänyt asiakkaissa hilpeyttä. Kesäkampanjassa tutkaillaan, miten Suomi on jakautunut viinitottumusten suhteen.
– ”Mummo hei, mihin kuppikuntaan kuulut?” lapset kysyvät kassalla, kun huomaavat tämän julisteen, nauraa palvelupäällikkö Minna Sahlström Piikkiön Alkossa.
Laajan myymäläverkon ansiosta Alkolla on Sahlströmin mukaan mahdollisuus vertailla suomalaista juomakulttuuria, tottumuksia ja eroja.
– Kampanja on tehty pilke silmäkulmassa, mutta perustuu täysin Alkon oikeaan myyntidataan. Paikalliset ominaispiirteet kiinnostavat kuluttajaa ja tuovat hyvää keskustelua. Ymmärrämme asiakkaitamme, Sahlström hymyilee.
Tasakuppi
Kaarinan ja Piikkiön Alkojen tilastot löytyvät yhdessä Kaarina-nimen alta. Tulosten mukaan Kaarina on Tasakuppikunta, jossa juodaan yhtä paljon puna- ja valkoviiniä. Punaisissa ostetuin maa on Chile, valkoisissa Saksa, kuohuviineissä Italia ja roseviineissä Ranska. Kuppikunnan mukaan Kaarinassa ovat erityisesti suosiossa italialaisen Basilicatan alueen viinit muuhun Suomeen verrattuna. Mistä tämä johtuu?
– Piikkiössä ei ole yhtään Basilicatan viiniä, Kaarinassa näköjään yksi. Mutta eteläisen Italian ja Apulian alueen viinit ovat suomalaiseen makuun runsauden ja pehmeän hedelmäisyyden ansiosta. Sopivat moneen tilanteeseen, niin ruokiin yhdistettynä kuin seurusteluviiniksi. Kesällä niitä on helppo yhdistää grillattaviin, mausteisiin ruokiin.
Alkon tuotehaun myymäläkohtaisesta valikoimasta selviää, että kyse on Aglianico-rypäleisestä punaviinistä, eli harvinaisemmasta kotoperäisestä lajikkeesta, jota viljeltiin jo Rooman valtakunnan aikana. Ilmeisesti harvinaiset lajikkeet kiinnostavat muitakin asiakkaita kuin Pietari Paakkolaa?
– Kyllä, niillä on se oma ostajakuntansa. Piikkiössäkin harvinaisempia on. Piikkiön Teemu ja Harri ovat osanneet rakentaa tosi hyvin valikoimaa. Sitten täällä on näitä alkotoiveita. Yritämme kuunnella asiakkaita, kun on pieni myymälä ja tutut asiakkaat, Sahlström kertoo heitä samalla palvellen.

Kesä ja some vaikuttavat ostokäyttäytymiseen
Kysynnässä somen voima on nuorilla valtava. Nuoret sukupolvet hakevat Sahlströmin mukaan paljon natu- eli alkuviinejä, ja viinejä erikoisemmista maista, kuten Georgiasta. Lisäksi kesä vaikuttaa oitis ostokäyttäytymiseen.
– Huomaa, että kesällä suositaan raikkaita ja kepeitä tuotteita. Muun muassa valkoviinit ja roseet, valikoima niissä kasvaa ja uudistuu. Unohtamatta alkoholittomia, joissa meillä on erinomainen valikoima.
Kaarinan ja Piikkiön Alkojen kesäsesongista Sahlström uskoo, että aika samoilla linjoilla mennään.
– Toki Kaarinan valikoima on suurempi ja kattavampi. Piikkiössä, niin kuin Alkossa muutenkin, panostetaan todella paljon huippupalveluun, asiakkaiden tuotetoiveisiin ja kesän trendeihin. Asiakkaat ovat tuttuja, ja haluamme palvella pienessä myymälässä henkilökohtaisen hersyvästi. Meille on kiva tulla!