Tien varressa noköttää digitaalinen taulu, joka suo autoilijalle vihreän hymyn tai punaisen surunaaman. Kyseessä on nopeusnäyttötaulu, joita Kaarinassakin on useita.
Nopeusnäyttötauluja ei arasteta samalla tavoin kuin peltipoliiseja. Kun nopeusvalvontakamera välähtää, tietää se suurella todennäköisyydellä liikennevirhemaksua, tuttavallisemmin ylinopeussakkoa. Mutta kuinka moni tietää, että nopeusnäyttötaulujenkin dataa tilastoidaan?
Kaarina-lehti pääsi tarkistelemaan kahdeksan Kaarinassa sijaitsevan nopeusnäyttötaulun laskelmia. Kertoma on karua: esimerkiksi Pyhän Katariinan tiellä Piispanlähteen koulukampusten läheisyydessä yli 70 prosenttia kuljettajista ajaa ylinopeutta. Alueella saa ajaa 40 kilometrin tuntinopeutta, mutta monilla mittari liikahtaa viidenkympin toiselle puolelle. Kuluvan vuoden kesä-syyskuussa korkein mitattu nopeus tieosuudella oli peräti 131 kilometriä tunnissa.
Pyhän Katariinan tielle suunnitellaan Kaarinan ensimmäisiä peltipoliiseja. Mikäli investointi menee läpi kaupungin budjetissa, on sille saatava hyväksyntä myös poliisilta.
On tavallista puhua niin sanotusta sallitusta ylinopeudesta. Auton mittaristo näyttää hiukan enemmän kuin mitä todellinen nopeus on, monet perustelevat. Muutkin ajavat hiukan sallittua kovempaa, joten miksen minäkin.
Poliisin elokuussa julkaisema tiedote on yksiselitteinen. ”Sallittua ylinopeutta ei ole”, sen otsikko kuuluu. Ylinopeudella ajaminen – on sitä sitten viisi tai 50 kilometriä tunnissa – on aina lainvastaista, tiedotteessa korostetaan.
Enemmistö kuljettajista kuitenkin luottanee siihen, ettei puskan takana kyttäävää poliisia kiinnosta, mikäli ylinopeus on alhainen. Haetaan isoa saalista, mikä saattaakin pitää yleisesti paikkansa.
Pyhän Katariinan tien ylinopeustilasto on huolestuttava – siitäkin huolimatta, että ylinopeudet ovat valtaosin lieviä. Niin kiire ei voi olla, ettemmekö ehtisi turvata koulutietä tulevaisuutemme tekijöille.