
Teksti: Jari Malm
NIT Naval Interior Team sai kehittämästään Hiilijalanjälki-palvelusta Sustainability Award -palkinnon Ship Interiors Expo -messuilla Lontoossa. Piikkiöläisyritys on erikoistunut risteilijöiden ja muiden matkustaja-alusten sisustusalueiden kokonaistoimituksiin.
NIT Naval Interior Teamin suunnittelujohtaja Juhani Määttänen kertoo, että tuomaristo nosti Hiilijalanjälki-palvelun neljän finalistin joukkoon, joista voittaja valittiin yleisöäänestyksellä.
Hiilijalanjälki-palvelun avulla NIT voi laskea asiakkaalleen täsmällisen hiilijalanjäljen esimerkiksi risteilijän ravintola-alueen rakentamiseen. Laskennassa otetaan huomioon kaikki käytettävät materiaalit ja rakennustyö mukaan lukien jopa sähkötyöt ja eristeasennukset.
– Hiilijalanjälki pienenee esimerkiksi sillä, että vaihdetaan keinokuituinen kokolattiamatto villamattoon tai sisustukseen käytettävä neitseellinen alumiini kierrätysalumiiniin, Määttänen kuvailee.
– Laivoissa käytetään satoja eri materiaaleja, joihin voidaan vaikuttaa. Niiden lisäksi laskennassa otetaan huomioon muun muassa paloturvallisuus.

Taustalla valtava tietokanta
Toimitusjohtaja Sebastian Lagerlöf jatkaa, että Hiilijalanjälki-palvelu on jo pilotoitu Meyer Turun kanssa rakenteilla olevassa Mein Schiff 7 -risteilijässä.
EN 15804 -standardiin perustuva palvelu nojaa valtavaan tietokantaan, ja palvelua on kehitetty yhdessä VTT:n kanssa. Vastaavaa toista laivojen sisutustilojen laskentapalvelua ei ole koko maailmassa.
– Uskomme, että laskentapalvelumme lisää suomalaisen laivanrakennusalan kilpailukykyä. Palvelulle on varmasti kysyntää, koska telakat ja risteilyvarustamot tavoittelevat hiilineutraaliutta jo tälläkin hetkellä.
Määttänen lisää, että ympäristöystävällisyyden lisäksi Hiilijalanjälki-palvelulla voidaan vaikuttaa myös rakentamisen kustannuksiin. Säästöjä saadaan oikeilla materiaalivalinnoilla ja tehostamalla työn suorittamista.

Projekteissa mukana satoja työntekijöitä
NIT Naval Interior Team on kansainvälinen konserniyhtiö, jonka pääkonttori on Piikkiön keskustassa. Yritys on erikoistunut laivojen suunnittelu- ja rakennustoimituksiin avaimet käteen -periaatteella. Toimitukset ovat enimmäkseen risteilijöiden ravintola-, spa- tai miehistöalueiden kokonaistoimituksia, joihin kuuluvat myös tekniset taustatyöt. Konsernin liikevaihto on noin 42 miljoonaa euroa.
Lagerlöf laskee, että yrityksen palkkalistoilla on tällä hetkellä 113 ihmistä, mutta oman väen lisäksi NIT käyttää projekteissaan isoa joukkoa alan yrityksiä ja tavarantoimittajia.
– Meillä on yhdessä projektissa noin 200 alihankkijaa. Kun lasketaan mukaan niiden työtekijät, jossain projektissamme voi olla mukana jopa 500 ihmistä.
NIT:n omaa tuotantoa edustaa konserniin kuuluva Leo Steel Oy, joka toimii Turussa. Yritys valmistaa muun muassa metallikaiteita ja -kalusteita.