Uusien liikennejärjestelyjen käyttöönotto viivästyy Kirjalansalmen sillalla – Varasiltasuunnitelma on valmistunut, mutta rakentamistoimiin ryhdytään vain pakon edessä

0
Kirjalansalmen uusi silta valmistunee loppuvuodesta 2025. Kuva: TS-arkisto/Juha Paju-Heikkilä

Raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva liikennejärjestely otetaan käyttöön Kirjalansalmen sillalla vasta maaliskuussa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan uudet järjestelyt oli tarkoitus ottaa käyttöön helmikuun alussa, mutta aikataulu venyy liikennevalokojeiden pitkän toimitusajan vuoksi.

Raskaan liikenteen odotusalueiden maanrakennustyöt saatiin suurelta osin valmiiksi ennen joulua. Tällä hetkellä asennetaan liikennevalotekniikkaa ja muita liikenteenohjauslaitteita.

Kaarinan puolella Saaristotielle on rakennettu yksi ylimääräinen kaista Lauttarannantien liittymän jälkeen ajoradan ja jalankulku- sekä pyöräilyväylän väliin. Nykyisestä oikeanpuoleisesta kaistasta tulee raskaan liikenteen odotuskaista. Muu liikenne kulkee molempiin suuntiin odotusalueen vasemmalla puolella olevilla kahdella kaistalla.

Paraisten puolella raskaan liikenteen odotustila on rakennettu pellolle ennen Riihipellontien liittymää. Odotusalue on pituudeltaan lyhyempi, mutta siihen tulee neljä vierekkäistä kaistaa. Näin ollen odotustilaa on sillan molemmin puolin kokonaisuudessaan yhtä paljon.

Yksisuuntaisen raskaan liikenteen liikenteenohjaus on tarkoitus hoitaa liikennevaloilla. Valojen keskinäisen pitkän etäisyyden vuoksi sillalle tarvitaan teknisesti monipuolisempi liikennevaloratkaisu, ja siksi tekniikan toimitusaika on tavallista pidempi, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ely) tiedotteessa kartoitetaan.

”Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti. Sillan kunto on edelleen huolestuttava, vaikka uusia rakenteellisia vaurioita ei ole havaittu.”

Varasilta maksaisi 4–6 miljoonaa

Syksyllä käynnistettiin myös varasillan suunnittelu uuden Kirjalansalmen sillan itäpuolelle. Varasiltasuunnitelma on nyt valmistunut. Sen rakentamisesta ei ole tehty päätöstä, eikä sellaista ole pöydälläkään, ely-keskuksen tiedotteessa kerrotaan.

Nyt tehtävät rajoitustoimet eivät välttämättä täysin pysäytä sillan vaurioiden etenemistä. Varasilta on suunniteltu valmiiksi, jotta tarvittaessa sen rakentaminen voidaan käynnistää nopeasti.

Varasillan rakentaminen kestäisi arvioiden mukaan noin puoli vuotta. Mikäli rakentamiseen päädytään, on tämänhetkinen kustannusarvio noin 4–6 miljoonaa euroa.

Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti. Sillan kunto on edelleen huolestuttava, vaikka uusia rakenteellisia vaurioita ei ole havaittu. Seuraava tarkastus sillalla on tammikuun loppupuolella.

Sillan monitorointilaitteet osoittavat, että sillalla on edelleen ajettu yksittäisiä huomattavia ylikuormia. Asetettuja rajoituksia on äärimmäisen tärkeää noudattaa sillan liikennöitävyyden turvaamiseksi. Myös raskaan liikenteen ajoneuvojen 60 metrin vähimmäisetäisyysvaatimusta on syytä noudattaa, tiedotteessa alleviivataan. Samalla ely-keskus kuitenkin teroittaa, että sillalla on turvallista liikennöidä.