Lenteleviä kiviä ja sinkoutuvia nastoja: ”Aika raju talvi”

0
Marko Vataja vaihtaa autolaseja yli 30 vuoden kokemuksella. Kuva: Joonas Sillanpää

Teksti: Joonas Sillanpää

Kevään koittaessa alkaa tuulilasien vaihdossa vuoden merkittävin sesonki. Talvirenkaiden nastojen ja irtokivien aiheuttamat halkeamat ovat yleisin syy tuulilasin vaihdolle. Toisinaan lasi vaihdetaan myös kuluman vuoksi. Useimmin lasinvaihtoon tullaan kuitenkin lasin rikkouduttua.

‒ Tänä talvena on kiviä lennellyt varmaan enemmän kuin nastoja, kun on ollut niin paljon hiekoitusta. Aika raju talvi, pohtii Kaarinan Autolasin yrittäjä Marko Vataja.

Kulunutta talvea voi sääolojen puolesta tosiaan kuvailla rajuksi. Sen vaikutusta lasinvaihtojen määrään ei vasta viime kesänä Kaarinan Piispanristillä aloittanut Vataja kuitenkaan pysty varmuudella sanomaan.

‒ Tilanne eskaloituu oikeastaan vasta helmikuun jälkeen. Niin se on aina ollut. Olemme varautuneet siihen, kertoo Vataja.

Auton tuulilasin vaihto on myös turvallisuuskysymys. Eikä vain halkeamien osalta, vaan myös kuluman. Valon taittuminen lasin pinnassa voi pienten naarmujen vuoksi aiheuttaa merkittävää näköhaittaa. Se voi olla jopa hylkäyksen syy katsastuksessa.

Yrittäjä Marko Vatajan poika Vili on isänsä opissa lasinvaihtotöissä. Kuva: Joonas Sillanpää

Tekniikkaa myös autolaseissa

Vataja on aloittanut työt lasien vaihdon parissa jo yli kolmekymmentä vuotta sitten. Tuosta ajasta työ on muuttunut paljon. Lasien kiinnitysmekanismissa on vuosien saatossa tapahtunut kokonaisvaltainen muutos.

‒ Silloin kun olen aloittanut nämä hommat, lasit olivat pääsääntöisesti kumitiivistelaseja. Nykyään kaikki ovat liimalaseja, paitsi joissain rekoissa on yhä tiivistelaseja, Vataja kertoo.

Laseissa on nykypäivänä mukana myös paljon teknologiaa ‒ on lämmittimiä, sadetunnistimia sekä kameroita. Erilaisten ominaisuuksien ja niiden yhdistelmien vuoksi yhteen automalliin voi olla kymmeniä erilaisia lasivaihtoehtoja.

‒ Ennen sai kysyä auton omistajalta, että minkä värinen lasi ja haluaako yläreunan tummennuksen. Nykyään katsotaan rekisterinumeron kanssa, mikä lasi on tehtaalla laitettu ja mennään sillä. Se toimii hyvin, mutta niissäkin on virheitä, tuumaa Vataja.

Lasin pintaan laitettava liimapinta on Vatajan mukaan lasinvaihtajan signeeraus. Kuva: Joonas Sillanpää

Teknologia tuo myös vaihtotyöhön lisää vaiheita ja huomioitavaa. Esimerkiksi kamerallinen tuulilasi pitää kalibroida, ja tuulilasiin tulevat johdot vaativat erityistä huolellisuutta hajonnutta lasia irrotettaessa.

Huolellisuus onkin Vatajan mukaan lasinvaihtotyössä kaiken a ja o. Huolimattomuus voi kostautua myöhemmin. Lasin alle jäävä pinta voi esimerkiksi ruostua, jos sitä vaurioittaa vaihdon aikana. Eräs tärkeä ja vaativa osuus lasin vaihdossa on liiman levittäminen uuteen lasiin.

‒ Se on vähän niin kuin signeeraus, Vataja kuvailee.