
Kaarina-lehden lukija lähestyi toimitusta juttuvinkillä, jossa hän ihmetteli, miksei annettua moitetta ole julkaistu Kaarinan kaupungin digitaalisessa palautepalvelussa.
Palaute koskee tiestön talvikunnossapitoa. Lukija kertoo summanneensa, miten aurauksia laiminlyötiin pitkin talvea, joillain osuuksilla jopa kuukausien ajan.
Lukija mainitsee antaneensa palautteen omalla nimellään ja yhteystiedoillaan. Hän toivoi sitä julkiseksi, mutta kaupungin käsittelyn jälkeen se olikin merkitty yksityiseksi.
Lukijalle toimitettu nettilinkki ei johda mihinkään. Toimituksen avatessa linkin lävähti ruutuun viesti: ”Valitettavasti palautteesi ei ole julkinen tai sitä ei löydy järjestelmästä”.

Oma suodatin
Kaarinan kaupungin paikkatietopäällikkö Sami Kääriäinen toteaa sekä palautteen että vastauksen asiallisiksi.
– Voi olla, että palaute on jäänyt vahingossa ruksaamatta julkiseksi, hän pohtii.
Toisaalta viranhaltijat saavat käyttää omaa harkintaansa. Kaikkia palautteita ei välttämättä ole tarpeen julkistaa.
– Palautteita tulee valtavasti. Viimeisen vuoden aikana niitä on jätetty reilut 2 000, Kääriäinen aloittaa.
– Käsittelijä käyttää omaa suodatintaan: onko palautteessa ja sen vastauksessa sellaista tietoa, joka hyödyttää suurta yleisöä?
Valtaosa palautepalvelun kautta annettavista palautteista koskee katuja ja liikennettä. Kun vuoden aikana palautteita on jätetty kaikkiaan reilut 2 000, niistä yli 1 400 liittyy edellä mainittuun kategoriaan.
Kääriäinen huomauttaa, että mikäli palautteessa annetaan kritiikkiä esimerkiksi urakoitsijaa kohtaan, viesti välittyy eteenpäin mutta ei välttämättä näy palvelussa julkisena.
– Jos tietyn tieosuuden kunnossapidosta tulee runsaasti kritiikkiä, tiedotamme urakoitsijaa ja asia selvitetään.
”Vastausnopeudessa lienee petraamisen varaa.”
Laaja kirjo
Kaarinan kaupungin palautepalvelun kautta voi välittää kiitoksia, kommentteja, kysymyksiä, moitteita ja toimenpide-ehdotuksia. Kategorioita on yhteensä viisitoista: katujen ja liikenteen lisäksi muun muassa ympäristöasiat, ikäihmisten palvelut, kirjasto ja kulttuuri, sosiaalipalvelut sekä varhaiskasvatus, koulutus ja nuoret.
Jokaisen kategorian alta löytyy monenlaisia aihealueita. Vesihuoltoon liittyvän palautteen voi täsmentää koskevan hulevesiä, sopimusasioita, veden laatua tai vaikkapa viemäreitä ja paloposteja.
Palautteen sijainnin voi osoittaa kartalla tai osoitetiedoin. Lomakkeen lähetyksen yhteydessä kysytään, saako palautteen julkaista vai ei.
Kukin palaute ohjautuu palvelun kautta tiedoksi asianosaiselle viranhaltijalle. Palautteisiin pyritään vastaamaan niin pian kuin suinkin.
– Vastausnopeudessa lienee petraamisen varaa, Kääriäinen myöntää.
Kaikkiin palautteisiin ei vastata. Jos viesti on kirjoitettu loukkaamistarkoituksessa, ei sille ole tarpeen antaa vastakaikua.
– Palautteet ovat hyvin kirjavia, Kääriäinen sanoittaa.
Kaiken kaikkiaan palautepalvelu on kuitenkin kaupungille oiva työkalu.
– Meidän ei yksinkertaisesti ole mahdollista käydä läpi esimerkiksi jokaista kevyen liikenteen väylää. Kun meille ilmoitetaan mahdollisista vaaran paikoista, on siitä hyötyä kaikille, Kääriäinen päättää.
Palautepalvelu löytyy nettiosoitteesta kaarina.trimblefeedback.com.