
Teksti: Perttu Hemminki
Turun kehätien eritasoliittymä Piikkiön Kirismäessä valmistui pari vuotta sitten. Liittymä on iso ja hieno, mutta sen rakentamisessa tehtiin virheitä, joita on jouduttu nyt paikkailemaan.
Parhaillaan alueella toteutetaan uutta paalulaattaa Varsniityn risteyssillan molemmille puolille. Kyse on miljoonaluokan hankkeesta.
Liikenne on kesäkuusta saakka madellut alueella poikkeusjärjestelyin. Näin jatkuu mahdollisesti lokakuun lopulle saakka.

Ongelmia jo viime vuonna
Viime vuoden loka-, marras- ja joulukuussa Turun kehätien ramppi moottoritielle Helsingin suuntaan oli suljettuna liikenteeltä rampin korjaustöiden johdosta. Rampin alle jouduttiin rakentamaan pohjapato estämään pohjaveden valumista rampin rakenteisiin ja eritasoliittymän pumppaamoon.
Se ei vielä ollut erityisen vakavaa, mutta uusia huolia oli jo näköpiirissä. Mittauksissa havaittiin, että uuden rampin alla olevan paalulaatan tukiseinät olivat alkaneet hivenen liikkua.
Siihen oli selkeä syy. Vaikka tehtiin uusi silta, olivat tulopenkereet ja paalut samat kuin vuonna 1995 rakennetussa vanhassa sillassa.
”Päätimme sulkea risteyssillan, ettei mitään vakavampaa tapahtuisi.”
”Jotain saattaisi sortua”
– Vanhan paalulaatan alla olevat 20 metriä korkeat betonipaalut alkoivat taipua. Silmämääräisesti sitä ei havaittu, mutta mittaukset kertoivat asianlaidan, sanoo projektipäällikkö Juha Sillanpää Väylävirastosta.
– Oli muodostumassa riski, että jotain saattaisi aikaa myöten sortua. Päätimme sulkea risteyssillan, ettei mitään vakavampaa tapahtuisi.
Työn tilaajan eli Väyläviraston näkemyksen mukaan kyseessä on rakentajan vastuu ja takuutyönä tehtävä korjausurakka. Sen hinta on noin 1,5 miljoonaa euroa.
Mitä olisi voinut tehdä toisin?
– Uudet paalut olisi pitänyt laittaa.

Vastuita setvitään vielä
Juha Sillanpää, ovatko Väylävirasto ja rakentaja yhtä mieltä näistä vastuisiin liittyvistä seikoista?
– Vastuukysymyksiä setvitään vielä.
Julkisin varoin kustannetuissa merkittävissä tie- ja siltahankkeissa on Sillanpään mukaan lähes poikkeuksetta viiden vuoden takuu.
Onko Piikkiön Kirismäen tapaus täysin ainutlaatuinen?
– Ei täysin. Muitakin samantyyppisiä tilanteita on joskus ollut.
”Minkäänlaista kielteistä palautetta ei ole tullut.”
”Työt aikataulussa”
Piikkiön Kirismäen risteyssillan paalulaattoja ynnä muita korjaustöitä urakoi Oteran Oy.
Yhtiön väylärakentamisen Varsinais-Suomen alueen työpäällikkö Kimmo Kanerva kertoo töiden olevan täysin aikataulussa ja valmistuvan lokakuun loppuun mennessä.
– Molemmille puolille siltaa tulee uusi paalulaatta vahvoin teräspaaluin.
Kanervan mukaan liikenne soljuu alueella edelleen varsin hyvin, eikä esimerkiksi tilapäisiin valo-ohjauksiin ole tarvinnut tukeutua.
– Piikkiöläisten liikkuminen on saattanut töiden johdosta hieman vaikeutua, mutta minkäänlaista kielteistä palautetta ei ole tullut.
Alueella on työmaa-aikaiset kiertotiet sekä Raision että Helsingin suunnasta Piikkiöön ajettaessa.
Piikkiön suunnasta ei ole myöskään mahdollista liittyä moottoritielle Turun suuntaan Varsniityn siltapaikan korjaustöiden aikana. Tällöinkin kiertotie kulkee Pukkilan eritasoliittymän kautta.