Paraistenväylää aletaan rakentaa vuonna 2026, jos ”kaikki menee nappiin”

0
Valtioneuvoston on määrä hyväksyä Turun kaupunkiseudun MAL-sopimus joulukuussa. Tällöin Paraistenväylän toteutuminen on taas askeleen lähempänä. Kuva: TS/Juha Paju-Heikkilä

Kurkelan ja Kuusiston välille suunniteltu uusi maantieosuus – tuttavallisemmin Paraistenväylä – otti aimo loikan eteenpäin, kun hallitus antoi hankkeelle siunauksensa, toisin sanoen rahaa.

Paraistenväylän kokonaiskustannusarvio on tällä erää 113,2 miljoonaa euroa. Kaarinan maksuosuus on vielä hieman auki: alun alkaen summa oli 6,2 miljoonaa euroa, mutta neuvottelujen aikana valtio nosti sitä 11,2 miljoonaan euroon. Kaarinan tinkaus toi yli miljoonan euron huojennuksen, ja nyt osuus on korkeintaan kymmenen miljoonaa euroa. Mahdolliset kustannussäästöt voivat keventää panosta edelleen.

Rakennustöiden käynnistymisajankohta on useasta muuttujasta kiinni. Eräissä arvioissa on väläytelty jopa loppuvuotta 2025, mutta Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Rajala pitää realistisempana, että kuokka iskeytyy maahan vuonna 2026.

– Jos kaikki menee nappiin, Rajala korostaa.

”Sillan ja koko hankkeen rakennussuunnitteluun mennee lähes vuosi.”

Vaiheittain

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sai Paraistenväylän tiesuunnitelmasta kaikkiaan 44 muistutusta. Viimeiset viranomaislausunnot toimitetaan lokakuun aikana.

– Suunnitelmat etenevät Väyläviraston tekniseen tarkastukseen ja sieltä Traficomiin. Hyväksymispäätöksen mukana ne asetetaan vielä kertaalleen nähtäville, Varsinais-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Matti Kiljunen kertoo seuraavista askelmista.

Jos kaikki etenee suunnitellusti, Traficom hyväksyy tiesuunnitelman ennen vuodenvaihdetta. Kaarinan kaupungin on rustattava vastaavasti oma allekirjoituksensa niin sanottuun MAL-sopimukseen.

Mahdolliset valitukset ja oikeuskäsittelyt voivat vaikuttaa aikatauluun. Toisaalta ne eivät välttämättä estä hankkeen käynnistämistä.

– Näin on esimerkiksi silloin, kun kyse on jonkin yksittäisen kohteen toteutustavasta. Hanketta voidaan edistää vaiheittain. Taustalla kuitenkin on hyväksytty yleissuunnitelma, Kiljunen toteaa.

”Heihin, jotka asuvat vaikutusalueella, otetaan mahdollisimman nopeasti yhteyttä.”

Pakkolunastuksia?

Kun rakennusvaihe lähestyy, siirtyy päävastuu Väylävirastolle. Tällöin kokonaisuudesta tehdään rakennussuunnitelma, ja myöhemmin Väylävirasto kilpailuttaa urakoitsijat.

Julkisuudessa on esitetty näkemyksiä, joiden mukaan työt alkaisivat Kuusistonsalmen ylittäväksi kaavaillusta Auvaisbergin sillasta.

– Sillan ja koko hankkeen rakennussuunnitteluun mennee lähes vuosi, Matti Kiljunen pohtii.

Pekka Rajala ei kiistä saati myönnä, että silta olisi ensimmäisenä Väyläviraston ja rakentajien työlistalla.

– On vielä liian aikaista sanoa. Sitä pohditaan sitten aikanaan.

Rajala arvioi, että keskustelut maanomistajien kanssa voisivat alkaa jo ensi vuonna. Mahdollisia pakkolunastuksia hän kommentoi vain yleisellä tasolla.

– Heihin, jotka asuvat vaikutusalueella, otetaan mahdollisimman nopeasti yhteyttä. Tiesuunnitelman on kuitenkin saatava ensin lainvoima.

Matti Kiljunen (etualalla) ja Päivi Liuska-Kankaanpää huhtikuisessa yleisötilaisuudessa. Taustalla Martti Kokoi ja Laura Liimatainen. Kuva: KaLe-arkisto/Julian Rauhaniemi

Kaavat hyväksyttäviksi

Kaarinan kaupunki on tarkistellut asemakaavojaan tiesuunnitelman edellyttämällä tavalla. Muutoksia on tehty väleillä 110-tie–Uudenmaantie, 110-tie–Ahdintie ja Ahdintie–Kuusistonsalmi.

– Olemme saaneet kaavoista kaksi muistutusta, Kaarinan kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpää tietää.

Kaava-alueilla tehdään vielä muutamia teknisiä tarkastuksia.

– Tavoitteena on saada kaavat hyväksymiskäsittelyyn ennen vuodenvaihdetta, Liuska-Kankaanpää valottaa.

– Kokonaisuuden kannalta on tietenkin paljon kiinni siitä, miten asiat etenevät ely-keskuksessa ja Väylävirastossa, hän lisää.

Toimijoiden välinen vuoropuhelu on ollut Liuska-Kankaanpään mukaan hedelmällistä.

– Edistämme tätä hanketta yhdessä, hän kiteyttää.

Grafiikka: TS/Ante Johansson

MIKÄ?

Paraistenväylä

  • Kurkelan ja Kuusiston välille suunniteltu uusi tieosuus.
  • Ajatuksena on rakentaa kolmen kilometrin verran uutta kaksikaistaista tietä välille Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Nykyinen Kurkelantie nelikaistaistetaan vanhan ykköstien ja Kartanontien välillä.
  • Kuusistonsalmen ylittäväksi kaavaillaan liki 400-metristä Auvaisbergin siltaa.
  • Uuden väylän tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää päästöjä vilkkaan Saaristotien varrella ja purkaa ruuhkia Kaarinan keskusta-alueella.
  • Hankkeen tämänhetkinen kustannusarvio on noin 113,2 miljoonaa euroa.

Juttua korjattu 2.10.2024 kello 11.53. Poistettu virheellinen tieto kiertoliittymistä. Tiesuunnitelmassa kiertoliittymiä ei enää ole, vaan ne on muutettu valo-ohjatuiksi liittymiksi.