Benjamin Sylvestersson ei ole vielä edes täysi-ikäinen, mutta valloittaa silti maailman tunnetuimpia kilparatoja: ”Odotan innolla, että pääsen taas ratin taakse”

0
Benjamin Sylvesterssonin kuluva kilpailuvuosi alkoi loistavasti. Portugalissa hän sai nousta kakkoskorokkeelle. Kuva: GT4 Winter Series

AUTOURHEILU Paraisilta kotoisin oleva 17-vuotias Benjamin Sylvestersson on rakentanut kansainvälistä kuljettajauraansa suurelta yleisöltä piilossa.

Systemaattinen ja suunnitelmallinen työ alkaa tuottaa tulosta: alkavalla kaudella Sylvestersson ajaa Saksan ADAC GT4 -sarjaa. Sopimuksen hän on solminut sarjan kärkitiimeihin kuuluvan FK Performancen kanssa.

Nuoremmalla iällä kansainvälisiä karting-sarjoja tahkonnut paraislainen suuntasi kansainvälisiin ratasarjoihin vuonna 2023. Sarjaksi valikoitui Italiassa ajettava Mini Challenge Academy, joka tarjoaa kuljettajilleen tasaväkisen kaluston.

– Kävin testaamassa Miniä ensimmäisen kerran marraskuussa 2022. Testien jälkeen sain paikan Academysta kaudelle 2023. Sarjan alaikäraja oli 16 vuotta, joten minulta jäi kaksi ensimmäistä osakilpailua ajamatta, Sylvestersson aloittaa.

– Ajoin kymmenen kilpailua kauden aikana ja tuloksena oli viisi voittoa, neljä kakkossijaa ja yksi kolmossija. Loppupisteissä jäin yhden pisteen päähän sarjan voitosta, hän jatkaa.

Sylvestersson pääsi kauden aikana tutustumaan esimerkiksi Monzan, Imolan, Mugellon ja Vallelungan legendaarisiin ratoihin.

Benjamin Sylvestersson tahkosi nuorempana kansainvälisiä karting-sarjoja. Sittemmin ajokkien hevosvoimat ovat kasvaneet melkomoisesti. Kuva: Sylvestersson Racing

Hevosvoimainen loikka

Sylvestersson vakuutti Academy-tiimin osaamisellaan. Kauden päätteeksi hänelle tarjottiin testiä BMW M4 GT4-luokan autolla.

Loikka Ministä 550 hevosvoiman tykkiin oli hurja, mutta Sylvestersson teki kellontarkkaa työtä.

– Testit menivät heti todella hyvin ja päätettiin jatkaa samassa tutussa tallissa uudella kalustolla.

Italian GT4-sarjassa ajettiin viime kaudella kymmenen kilpailua. Sylvestersson nousi jokaisessa podiumille, kolme kertaa niistä korkeimmalle. Sarjan loppupisteissä hän oli toinen.

– Täytyy olla tyytyväinen, hän kiteyttää.

Kauden lopulla Sylvestersson kävi ajamassa yhden ADAC GT4 -sarjan osakilpailun Itävallan Red Bull Ringillä. Kyseessä on maailman kovatasoisin GT4-sarja, mutta paraislainen osoitti kuuluvansa kärkikastiin myös siellä, kolkutellen sijoitusta kympin sakkiin.

Onnistunut näytös poiki kutsun BMW:n tehtaalle tehdaskuljettajatesteihin.

– Testeissä oli fysiikkatestit, simulaattorilla ajoa sekä paljon erilaisia haastatteluja. Olin testeihin kutsutuista nuorin. Testit menivät omalta osaltani todella hyvin, mutta vain yhden kauden kokemus vaativasta luokasta ei vielä riittänyt saamaan paikkaa BMW Academyssa. Ensi vuonna toivottavasti päästään uudestaan kokeilemaan, Sylvestersson toteaa.

”Pitkän tähtäimen tavoitteena on päästä tehdaskuljettajaksi ja ajaa ammatiksi Hypercaria tai GT3-luokan autoa. Yksittäinen unelma on voittaa Le Mansin 24 tunnin ajo”, Sylvestersson kertoo. Kuva: GT4 Winter Series

Ranskalainen kestävyysajo viehättää

Kuluvan kauden ensimmäinen kilpailu ajettiin tammikuussa Portugalin Portimaossa. Kyseessä oli Winter Series 2025 -sarjan osakilpailu, joka toimii Sylvesterssonille testikilpailuna kesää varten. Viikonloppu sujui loistavasti.

– Tavoitteeni oli olla viiden joukossa. Vaikka takamatkalta lähdettiin, lauantain henkilökohtaisessa sprinttikilpailussa löysin hyvän vauhdin heti lähdöstä ja ajoin maaliin toisena. Oli hienoa aloittaa kausi podiumilla, Sylvestersson iloitsee.

ADAC GT4 -sarja ajetaan DTM-sarjan yhteydessä, mikä tarkoittaa suurta näkyvyyttä. Lisäksi kaikki kilpailut televisioidaan suorana.

– Odotan innolla, että pääsen taas ratin taakse. Katsojia on todella paljon ja kaikki tehtaat seuraavat sarjaa tarkasti. Haluan taistella itseni sarjan loppupisteissä viiden parhaan joukkoon.

Seuraavan kerran Sylvestersson ajaa joko Winter Series -sarjan osakilpailussa Barcelonassa maaliskuussa tai huhtikuun alussa ADAC GT4 -sarjan virallisissa testeissä ennen sesongin alkua.

– Pitkän tähtäimen tavoitteena on päästä tehdaskuljettajaksi ja ajaa ammatiksi Hypercaria tai GT3-luokan autoa. Yksittäinen unelma on voittaa Le Mansin 24 tunnin ajo, Sylvestersson päättää.