
Kaarinalaislähtöiset Miikka Lautkoski ja Kim Allen-Mersh hyppäsivät tuntemattomaan vuodenvaihteessa.
Kaksikko perusti Autent-nimisen yrityksen, joka on erikoistunut brändi- ja mainosvideoihin. Yhtiö on rekisteröity Kaarinaan.
Yrityksen nimi ei valikoitunut sattumalta: Autent pyrkii autenttisuuteen.
– Haluamme tuoda mainontaan, markkinointiin ja brändäykseen oikealta ja aidolta tuntuvaa sisältöä, Lautkoski ja Allen-Mersh kiteyttävät.
Sisällöissä tähdätään paitsi realismiin myös tarinallisuuteen.
– Kerromme tarinoita, joilla on katsojaa muuttava vaikutus, parivaljakko toteaa päämääräkseen.

Pakettidiili
Lautkoski ja Allen-Mersh tutustuivat Turun ammattikorkeakoulussa vuonna 2016.
– Bondasimme koulussa tosi nopeasti. Löysimme ainutlaatuisen ja yhteisen luovan aallonpituuden, ja taiteellisen opinnäytetyönkin teimme yhdessä, he mainitsevat.
Lautkoski ja Allen-Mersh opiskelivat elokuvalinjalla. Lautkoski on erikoistunut ohjaamiseen ja käsikirjoittamiseen, Allen-Mersh kuvaamiseen.
Kaksikon ammattitaito ei rajoitu vain edellä mainittuihin osa-alueisiin. Autent tarjoaa asiakkailleen nimittäin pakettidiilin.
– Konseptointi, käsikirjoitus, elokuvaus, ohjaus, äänisuunnittelu, leikkaus, värimäärittely, Lautkoski ja Allen-Mersh luettelevat työvaiheita.
– Kaikki alkuideoinnista lopputuotteeseen, Allen-Mersh viittaa.
Autent käyttää tarvittaessa freelancereita projekteissaan.
– Esimerkiksi puvustukseen ja lavastamiseen, Allen-Mersh havainnollistaa.
– Pienessä työryhmässä on puolensa. On aitoja kohtaamisia ja tiivistä dialogia. Ne taas ruokkivat luottamuksen syntymistä, hän miettii.
Projektien kestossa on runsaasti varianssia.
– Valmis tuote voi syntyä muutamassa päivässä tai useassa kuukaudessa. Se on kiinni monesta asiasta.

Perfektionistinen ala
Autent aloitti toimintansa tammikuun alussa. Ensimmäiset kuukaudet ovat olleet inspiroivia.
– Olemme päässeet kiinni tekemisen meininkiin, ja useita asiakassuhteita on jo luotu, Lautkoski aloittaa.
– Asiakkaat ovat antaneet meille laajan taiteellisen vapauden, ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputuotteisiin. Se on huojentavaa myöntää näin perfektionismiin taipuvaisena ihmisenä, hän naurahtaa.
Mainosvideot ovat Autentin päätuote.
– Tyylimme on elokuvallinen ja dokumentaarinen, Lautkoski ja Allen-Mersh painottavat.
Parivaljakolla on intohimoa myös fiktiota kohtaan. Lautkoski on ohjannut kuusi lyhytelokuvaa, joista kaksi Allen-Mersh on kuvannut.

Vanhan koulukunnan asiakashankintaa
Miten nuori yritys on onnistunut löytämään asiakkaita haastavassa markkinatilanteessa?
– Olemme lähestyneet potentiaalisia asiakkaita valmiilla ideoilla ja he ovat innostuneet niistä, Allen-Mersh kertoo.
Vaikka Autentilta saa kattavan kokonaispaketin, syntyy valmis tuote avoimessa yhteistyössä asiakkaan kanssa.
– Toimimme eräänlaisina kuraattoreina. Ruokimme asiakkaan mielikuvitusta ja etsimme kiinnostavinta tarinaa, Lautkoski kuvailee.
Tällä erää Autentilla on asiakkaita esimerkiksi Turun ja Salon seuduilla sekä Helsingissä.
– Mitään maantieteellisiä rajoitteita ei ole. Olemme valmiita menemään maailman ääriin oikean tarinan perässä, satoi tai paistoi, Allen-Mersh alleviivaa.

Tekoäly: uhka vai mahdollisuus?
Lautkoski ja Allen-Mersh ovat pitkän linjan kaarinalaisia. Allen-Mersh tosin vietti pari nuoruusvuottaan Australiassa.
Molemmilla on jo liki kymmenen vuoden kokemus videotuotannoista ja mainonnasta. Mutta mitä seuraavalta vuosikymmeneltä on odotettavissa?
– Veikkaan, että jokainen luovalla alalla työskentelevä on läpikäynyt omat kriisinsä generatiiviseen tekoälyyn liittyen, Lautkoski puntaroi.
Onko tekoäly enemmän uhka vai mahdollisuus? Ja kuten jo kysyttyä: mikä on tilanne kymmenen vuoden kuluttua?
– On selvää, että tekoäly kykenee tuottamaan uskottavaa sisältöä. Uskon toisaalta, että dokumentaarinen ote säilyttää ja jopa kasvattaa arvoaan. Meillä on vahva luotto aitouteen ja sen tarpeeseen, Lautkoski muotoilee.
Tekoäly on vähintäänkin oiva apuväline.
– Olemme olleet innoissamme siitä, miten uudet tekoälytyökalut ovat tehostaneet etenkin esi- ja jälkituotantoa, Lautkoski ja Allen-Mersh paljastavat.
Kuvaaminen on sen sijaan tarkkaa ja raakaa käsityötä – edelleen.
Käynnissä oleva tekoälyloikka on teknologinen kehitysvaihe, jossa elokuvantekijöidenkin on pysyttävä mukana.
– Tuleeko tekoälyllä tuotetusta sisällöstä oma genrensä? Lautkoski kysyy.
– Inhimillisyydellä voi erottautua edukseen, mutta lopulta tarina on se, joka merkkaa. Minkälaisten tarinoiden haluamme itsessämme elävän? hän päättää.