
PIIKKIÖ
Ely-keskuksen siirrettävät nopeusnäyttötaulut kertovat karua kieltä autoilijoiden ajonopeuksista. Taajamissa nopeusrajoitusten noudattaminen on pikemminkin poikkeus eikä sääntö, sillä mittauspaikkojen keskinopeudet nousevat pääsääntöisesti yli nopeusrajoitusten. Myös reilut ylinopeudet ovat kasvaneet entisestään. Viime vuonna esimerkiksi 40 km/h alueilla 15 prosenttia kuljettajista ajoi yli 52 km/h, selviää Varsinais-Suomen Ely-keskuksen seurantatuloksista.
Voisi melkein sanoa, että mitä alhaisempi nopeusrajoitus on, sitä useammin se ylitetään. Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang arvelee tämän johtuvan tottumuksesta.
– Ilmeisesti katsotaan, että viittäkymppiä on helpompi noudattaa, sillä se on yleisrajoitus eikä siitä esimerkiksi taajaman sisällä tarvitse erikseen ilmoittaa. Siihen on paremmin totuttu kuin neljäänkymppiin, jota moni voi pitää hiljaisena nopeutena, Klang pohtii.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen alueella reilut ylinopeudet ovat kasvaneet entisestään. Viime vuonna 40 kilometrin tuntinopeuden alueilla 15 prosenttia ajoneuvoista ajoi yli 52 km/h. Lähde: Ely-keskus.
Ylinopeuksia kaikilla mittauspisteillä
Ely-keskus on tehnyt nopeusseurantaa Piikkiönalueella vuodesta 2020 alkaen. Tänä vuonna nopeuksia mitataan Hepojoentiellä, Hadvalantiellä, Rungontielläsekä 110-tien varressaPuostan alueella.
Alueen nopeusmittauspisteiden tulokset ovat pääosin peräisin vuodelta 2022. Tämä johtuu siitä, että vuonna 2023 nopeusnäyttötaulut joutuivat useissa paikoissa ilkivallan kohteeksi, eikä kaikista mittauspisteistä saatu tuloksia, ja vuoden 2024 mittauksista ei vielä ole saatavilla koostetta. Tämän vuoden tulokset summataan yhteen vuoden lopussa ja analyysi niistä on tulossa alkuvuonna 2026, Klang lupaa.
Mittaustuloksista on laskettu keskinopeudet sekä niin sanottu V85-nopeus, eli nopeus, jonka 85 prosenttia kuljettajista alittaa ja vastaavasti loput ylittävät. Tuloksien tarkastelu osoittaa, että suurimpia ylinopeuksia ajetaan Piikkiössä Hepojoentien varrella lähellä Yhtenäiskoulua, jossa 40 km/h nopeusrajoituksen alueella 15 prosenttia kuljettajista kiihdytteli yli 51 km/h. Hadvalantiellä, jossa vanhainkodin ja leikkipuiston edustalla on myös 40 km/h nopeusrajoitus, ajoi 15 prosenttia kuljettajista yli 49 km/h. Rungontiellä 50 kilometrin tuntinopeuden alueella mittarilukemat nousivat samansuuruisella osalla kuljettajista 58 kilometriin tunnissa.
– Ei tulla ajatelleeksi, että taajama-alueilla korkea ylinopeus on todella tappava. Jos neljänkympin alueella ajetaan kuuttakymppiä ja törmää jalankulkijaan, on siinä lähes 100 prosentin todennäköisyydellä lopputuloksena kuolema, Klang sanoo.
Vaikka 50 kilometrin tuntinopeuden alueilla nopeusrajoitusta noudatetaan alhaisempia nopeuksia tunnollisemmin, kasvoi vuonna 2024 keskinopeus edellisiä vuosia korkeammalle. Lähde: Ely-keskus.
Nuoret kuskit onnettomuusalttiita
Eniten vakavia liikenneonnettomuuksia tapahtuu 15–17-vuotiaille nuorille. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen alueella puolet näistä onnettomuuksista tapahtuu mopolla tai moottoripyörällä. Hieman vanhempien nuorten eli 18–20-vuotiaiden kohdalla henkilöauton osuus onnettomuuksissa kasvaa lähes 70 prosenttiin. Jopa joka viides liikennekuolema ja joka kolmas henkilövahinkoon johtanut onnettomuus tapahtuu 15–24-vuotiaille.
Klangin mukaan kyse on sekä tiedostetusta että tiedostamattomasta riskinotosta ja piittaamattomuudesta liikennesääntöjä kohtaan.
– Tämä korostuu varsinkin nuorten miesten keskuudessa, jossa korkeat testosteronitasot saavat tuntemaan itsensä kuolemattomaksi. Silloin on suuri tarve näyttää kavereille, että osaa temppuja ja pystyy ajamaan kovaa. Osoitetaan miehisyyttä täysin väärällä tavalla, eikä ymmärretä, että niitä tilanteita ei saa otettua uudestaan, jos omalla ajotavalla aiheuttaa kaverinsa kuoleman.
Syitä tähän Klang etsisi nuorten kokemattomuuden lisäksi Suomen ajokortti- ja ajo-opetusjärjestelmästä.
– Nykyinen koulutus on aivan liian lyhyt, jotta siinä ehdittäisiin saada aikaan asennemuutos, Klang kiteyttää.
– Lisäksi nuorten kuljettajien ajokortin saamisen poikkeuslupajärjestelmä pitää korjata. Kyseessä ei ole enää poikkeusjärjestelmä, jos 90 prosenttia hakijoista saa kortin. Ajoluvan pitäisi koskea vain niitä ajoja, joihin poikkeus on haettu, ei yö- ja huviajoa, hän lisää.