
LITTOINEN, KAARINA
Varttuneempi lukija otti yhteyttä Kaarina-lehden toimitukseen kummastellakseen, miksei bussimatkan jatkoyhteydestä Turun keskustasta Littoisiin ole informoitu paremmin. Lukijan mukaan Fölin kartoissa ja Turun Sanomien isossa jutussa runkolinjauudistuksesta on jätetty Littoinen pois karttakuvasta.
Jo entuudestaan jupinaa on kuultu siitä, että ylipäätään linjaa pitää vaihtaa. Aiempi 2-linja Littoisiin päättyy nyt Kohmoon, jossa bussia pitää vaihtaa linjaan numero 600. Ennen Littoisiin pääsi suoraan Turun kauppatorilta ja takaisin.
Testasimme kahteen otteeseen, kuinka bussimatka Turusta vaihtoyhteydellä Littoisiin sujuu. Samalla haastattelimme ihmisiä, ja kysyimme käyttökokemuksia myös lehtemme Instagram-tilillä. Seitsemän kertoi myöhästyneensä jatkoyhteydestä, kolme koki vaihdossa olleen jokin muu ongelma, ja vain yksi kertoi vaihdon olleen sujuva.

Kuinka se sitten sujui?
Ensimmäinen toimittajan testaama kerta oli runkolinjan toinen käyttöpäivä 2. heinäkuuta. Kauppatorilta iltapäivällä Kohmoon suuntaava linja 2 oli myöhässä muutaman minuutin, joten Vanhalta Hämeentieltä kyytiin noustessa oli katsottava Fölin reittioppaasta, ehtiikö vielä tarjottuun jatkoyhteyteen.
Vaihto on jo valmiiksi ajoitettu minuuttiin, eli Kohmontien pysäkille pitäisi jäädä samalla seisomalla kuin Littoisten linja 600 saapuu paikalle. On luotettava siihen, että myös linja 600 on myöhässä, tai katsottava sovelluksesta, missä kohtaa kyseinen bussi lipuu. Tämä lienee ikäihmisille iso haaste, kun se nuorempaakin sapettaa.
Kohmon päätepysäkiltä linja 600 starttaa juuri kohti Littoista bussista 2 ulos astuessa. Vain perävalot näkyvät. Juostessa epätoivoisena kohti seuraavaa pysäkkiä ehtii saada hikiliikuntaa helteessä ja peukutuksen pysäkiltä, jonne muut kyytiläiset jäävät odottamaan seuraavaa jatkoyhteyttä. Siihen on aikaa puolisen tuntia.
Päätän lopulta kävellä kohteeseen Littoisten uimarannalle, mikä ei kaikille ole vaihtoehto.
Rannalla kysyttäessä uutta runkolinjaa ovat jo ensimmäisenä päivänä testanneet kaverukset Luca Gyldén ja Viljami Viitanen. Heillä ongelmia ei ollut, vaan vaihto oli sujuva. Muut jututetut eivät olleet käyttäneet heinäkuun uudistuksen jälkeen bussia lainkaan – eikä osa tulisi käyttämäänkään linjaa vaihdon takia. Bussimatkat Turun keskustaan tulevat ainakin harvenemaan, eräs rouva kertoi nimettömänä.

Toinen kerta toden sanoo?
Toinen testikerta ajoittuu seuraavalle viikolle, sunnuntaihin 13. heinäkuuta. Tätä ennen on haettu kirjastosta telineen viimeinen Fölin paperinen aikatauluvihko. Ei pidä paikkansa, etteikö isosta sisälehden kartasta löytyisi linjaa numero 600 sen reitiltä, mutta kovin pienellä präntillä numero on painettu. Ikäihminen tarvitsee suurennuslasin nähdäkseen numeron. Takasivun kartasta linjan näkee paremmin, mutta aikataulut pitää osata etsiä 2-linjan osalta sivuilta 39–40 ja linjan 600 osalta sivuilta 291–293.
Jollei osaa tai halua käyttää Fölin sähköistä reittiopasta, on optimaalin vaihtoajan laskemisessa työtä. Mutta voiko sähköisen reittioppaan tarjoaman reitin aikataulutukseen luottaa?
Odottaessa bussia numero 2 jälleen Vanhalla Hämeentiellä on viisi minuuttia myöhässä. Lopulta bussi kaartaa pysäkille, ja kuljettaja onnistuu kirimään aikataulussa. Siitä huolimatta on selvää, ettei reittilaskuri toimi tällä yhteydellä alkuunkaan. Nyt ei Kohmon päätepysäkille saapuessa näe edes bussin 600 perävaloja, sillä se on lähtenyt jo monta minuuttia sitten. Helteessä ei jaksa odottaa 17 minuuttia seuraavaa bussia, joten tulee turvauduttua jälleen apostolinkyytiin.

Kansa on puhunut, mutta se myös tottuu
Palatessa uimarannalta Kohmoon busseja 2 ja 600 kruisailee liikenneympyrässä jopa kolmin kappalein. Yksi on paikalla ilman kuljettajaa, joka arvatenkin on vessassa. Bussijonossa seisovalla Ainolla on selvä mielipide runkolinjauudistuksesta, joka Instagramiin lähetettyjen viestienkin perusteella on monelle ”kuraa”.
– Nyppii aika paljon tämä. Minulla tulee koulumatkaa lisää 15 minuuttia ”about” (noin), hän harmittelee.
Vasta tämä kerta oli ensimmäinen uudistetun linjan käyttökokemus.
– Tämä kakkosbussi oli tässä kun tulin.
Seuraava neito jonossa ei tahdo kommentoida nimellään, mutta kertoo bussiyhteyden yleisesti olevan kiva, kun pääsee keskustaan. Kokemuksissa puhuukin paljon se, mistä kohtaa on nousemassa kyytiin, mihin suuntaan ja kumpaan bussiin.
Kolmas asiakas ei reagoi lainkaan kysymykseen ja neljäs, toiselle pysäkille saapunut eksyneen näköinen matkailija kieltäytyy vastaamasta. Sosiaalinen media tuntuukin olevan helpoin väylä lausua mielipiteensä runkolinjauudistuksesta.

Asioilla on aina kaksi puolta
Linja-autonkuljettaja Muhammad Palani saapuu pysäkin viereisestä vessasta iloiten. Kerrottuaan asiakkaille, että olisivat he voineet mennä bussiinkin odottamaan, hän huojentuu, ettei bussinkuljettajien tarvitse enää odottaa riittävän pitkää taukoa vessa-asiointiin.
– Minun mielestä runkolinjauudistus on ihan paras meille. Mutta he eivät ole tyytyväisiä, Palani osoittaa bussiin nousevia asiakkaista huumorin pilke silmäkulmassaan.
Palani kertoo, että linja 600 on loistava, koska sillä pääsee nyt nopeammin Varissuolle ja Skanssiin.
– Vähän alkuun kaikki eivät osaa, mutta menee 2–3 kuukautta, niin kaikki tottuu. Tällä pääsee hyvin myös Prismaan, Palani jatkaa.
Harvoin tulee nähtyä yhtä tyytyväisen näköistä linja-autonkuljettajaa. Taukotilanteen helpottumisella on selvät vaikutukset työhyvinvointiin.
– Paljon paremmin pääsee nyt vessaan, Palani kiittelee uudelleen.

Föli vastaa palautteeseen – kuljettajia ohjeistetaan
Tavoitimme Fölin vs. suunnittelupäällikön Jouko Tervosen kommentoimaan vaihtoyhteyksien aikataulutusta Littoisiin. Palautteita aiheesta on tullut myös Fölille.
– Juurikin sen tyyppisiä, että vaihdot eivät ole toteutuneet. Varsinkin Littoisten suunnan vaihdoissa on ollut tilanteita, että linjan 600 bussi on lähtenyt ennen kuin linjan 2 bussi on ehtinyt päätepysäkille, Tervonen kertoo sähköpostitse.
Reittioppaassa on Tervosen mukaan oletuksena 1,5 minuutin vaihtoaika. Tällöin yhteyden toteutuminen ei aina onnistu, sillä ehdotus perustuu linjojen laskennallisiin ajoaikoihin.
– Todellinen ajoaika voi vaihdella hyvinkin paljon riippuen liikennetilanteista, matkustajamääristä ja muista seikoista. Reittioppaan ehdotuksia saa paremmiksi, jos reittioppaan asetuksista asettaa vaihtoajan 5 minuuttiin. Tällöin vaihtelut linjan ajoajassa eivät vaikuta niin paljon kuin tuolla vaihtoajan oletusarvolla.
Tervonen kertoo, että aikataulukirjan kartoissa muiden kuin runkolinjojen numerot ovat pienemmällä fontilla.
– Kartoilla on rajoitettu koko, joten niillä näkyvä alue on suhteellisen laaja, jotta saataisiin reitit mahdollisimman kattavasti kartalle. Linjanumeroiden kokoa on pidetty sellaisena, että ne eivät haittaa reitin hahmottamista. Linjan aikataulun yhteydessä on reitti kuvattu katu kadulta.

Föli ei ole suoranaisesti esittänyt Turun keskustasta linjalle 2 vuoroja, joilla olisi vaihtoyhteys Littoisiin.
– Linja 2 kulkee näin kesäaikataulun voimassa ollessa suurimman osan päivää kymmenen minuutin välein, joten yhtä vuoroa aikaisemmin kuin reittioppaan ehdottamat vaihdot onnistuvat paremmin. Myös vaihtoajan asetuksen muutos auttaa vaihtojen toteutumisessa. Perusaikataulukaudella linjalla 2 on arkisin suurimmaksi osaa päivää 7–8 minuutin vuoroväli.
Tervonen sanoo, että Föli voi tiedottaa liikennöitsijöiden kautta ohjeistusta kuljettajille odottamisesta Kohmossa, jos päätepysäkille tuleva bussi on näkyvissä. Hän muistuttaa, että Littoisista linjalla 600 on mahdollista vaihtaa myös Varissuolla keskustaan kulkeville linjoille 3 ja 4.
– Kohmo ei ole ainoa mahdollinen vaihtopaikka Littoisten ja Turun välisessä liikenteessä.