
Kaarinassa sähköpotkulautaillaan toista kesää. Vuokrasähköskuutteja Kaarinan keskustaan tarjosi viime vuoden keväällä ensimmäistä kertaa Tieristä sittemmin Dottiksi nimensä vaihtanut yritys. Sen jälkeen myös punaisilla skuuteilla operoiva Voi on laajentanut toimintasädettään Kaarinan lukiolle, Krossiin ja Hovirintaan saakka. Lisäksi Ryden vihreillä skuuteilla voi ajella Turusta Piispanristille asti.
Pisimmälle itään pääsee Dottin (entinen Tier) kalustolla, Voivalaan asti. Katukuvassa vuokraskuutit ovat kuitenkin Kaarinassa vielä suhteellisen harvinainen näky.
– Alkukesän epävakaa sää on vaikuttanut ajomääriin. Viime vuonna touko–kesäkuu oli hyvin lämmin verrattuna tähän vuoteen. Ajomäärät ovat tällä hetkellä hyvässä nousussa, kertoo Tier Mobility Finlandin Public Policy Manager Juho Lindgren sähköpostitse.
Lindgrenin mukaan Dottilla on Kaarinassa skuutteja noin sata kappaletta. Voin Public Policy Manager Hannu Oskala taas kertoo, että Kaarinan matkamäärät ovat satoja päivässä.
– Moni tulee Kaarinaan laudalla myös Turusta täydentäen julkisen liikenteen palvelutarjontaa, Oskala kirjoittaa sähköpostivastauksessaan.
Pysäköintiä kehitettävä
Kesäkuun puolessa välissä voimaan tullut lakimuutos, joka kieltää sähköskuuttien käytön alle 15-vuotiailta, on Juho Lindgrenin mielestä hyvä asia.
– Olemme jo useamman vuoden ajan toivoneet promille- ja ikärajaa lainsäädäntöön ja hyvä, että se on vihdoin sinne saatu. Uusi ikä- ja promilleraja on selkeä, mutta vaatii vielä paljon kommunikaatiota ja valistusta. Muutamissa kaupungeissa on ollut jo esimerkiksi poliisien tehoratsioita, hän kirjoittaa.
Kaikki Kaarinan alueella vuokrasähköpotkulautoja tarjoavat yritykset edellyttävät kuljettajalta vähintään 18-vuoden ikää, joten uuden ikärajan ei teoriassa pitäisi vaikuttaa niiden käyttömääriin.
Pienemmässä kaupungissa ja vähäisillä ajoneuvomäärillä vuokraskuutit eivät yleensä aiheuta erityisempiä ongelmia. Yleisin haaste Lindgrenin mukaan on pysäköinti. Hän toivoo, että kaupungit kehittäisivät sähköpotkulautojen pysäköintiä varaamalla niille omia pysäköintipaikkoja.
– Joissain kaupungeissa pysäköintiä on kehitetty esimerkiksi maalatuin ruuduin, joka parantaa tilannetta, mutta näissäkin kaupungeissa pysäköintipaikkoja on kuitenkin vähemmän kuin lautoja, Lindgren kirjoittaa.
– Ongelma aukeaa ehkä parhaiten, kun ottaa esimerkin muista liikkumismuodoista. Kuvitellaan tilanne, että kauppojen pihoissa, uimarannoilla tai keskustassa ei olisi ainoatakaan merkittyä pysäköintipaikkaa autoille. Miten järjestäytynyttä pysäköinti silloin olisi? hän jatkaa.
Lakimuutos asetti rajat
Kesäkuun 17. päivä astui voimaan lakimuutos, joka asetti sähköpotkulaudalla tai muulla kevyellä sähköajoneuvolla ajamisen ikärajaksi 15 vuotta. Samalla kypäräsuositus, joka aiemmin on koskenut vain pyöräilyä, laajennettiin koskemaan myös sähköpotkulautojen ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen käyttäjiä.
Kevyille sähköajoneuvoille säädettiin myös promilleraja, joka on 0,5 promillea. Poliisilla on oikeus pysäyttää päihtyneeltä vaikuttava kuljettaja ja suorittaa puhallus- tai sylkitesti.
Ensimmäinen päivä elokuuta alkaen vuokrattavia sähköpotkulautoja tarjoavien yritysten tulee hankkia kunnan myöntämä mikroliikennelupa. Luvalla kunta voi säätää rajoituksia esimerkiksi ajonopeuksiin, käyttöaikaan ja pysäköintiin.
Lähde: Traficom