Saaristo Festivaalin taru loppuu – tilalle uusi, vielä nimetön festivaali

0
Saaristo Festivaalin jalanjäljissä jatkaa ensi vuonna uusi, vielä nimetön festivaali. Muutos saa kritiikkiä entiseltä järjestäjältä, Loud'n Live Promotionsin Kalle Keskiseltä. Kuva: Saga Holmström.

Hovirinnan rannan perinteinen kesäfestivaali saa uuden järjestäjän. Ensi vuonna vielä nimettömän festivaalin tuottaa United Festivals Oy. Aiemmin tapahtumaa Saaristo Festivaalin nimellä on luotsannut Loud’n Live Promotions Oy.

United Festivals Oy:n hallituksen puheenjohtaja Henri Kulmala kertoo, että uuden järjestäjän myötä on luvassa muutoksia.

– Alueen sisäänkäynti pysyy samana, mutta päälavan paikkaa asemoidaan uudestaan, jotta alueesta saadaan toimiva. VIP-alue ja -terassi tulee rantaravintola Kaarnaan, sekä promoja sovitellaan siten, että kaikkialta on hyvä näkyvyys päälavalle, Kulmala selventää.

Kulmala sanoo, että United Festivalsin tavoitteena on nostaa festivaalin tasoa. Sen suuremmasta laajentamisesta ei kuitenkaan ole kyse, vaikka tiedotteessa tapahtumaa suurfestivaaliksi tituleerataankin.

– Tarkoitus on pitää festari kaksipäiväisenä eli pe–la. Lähdetään kuitenkin nyt mukaan ekaa kertaa, niin pidetään jalat maassa eikä harpota liikaa, Kulmala sanoo.

Tapahtumalle 5000 kävijän päivätavoite

Perinteinen Saaristo Festivaali on Kulmalalle tuttu tapahtuma, jossa hän kertoo olleensa mukana joka vuosi.

– Ei se taloudellisesti varmastikaan ole ollut mikään kultakaivos, mitä tämä festaribisnes ei muutenkaan ole, vastaa hän kysymykseen tapahtuman taloudellisesta kannattavuudesta.

United Festivalsilla on kuitenkin hihassaan Kulmalan mukaan yksi ässä: yritys toimii läheltä, Turusta. Tämä tarkoittaa, että myös tekniikka, varastot ja työntekijät löytyvät läheltä.

– Ei voi sanoa, että festivaalin järjestäminen on helppoa, mutta se on sujuvaa näin, hän selittää.

United Festivalsin vastuulla on Kaarinan festivaalin lisäksi 11 muuta festivaalia, jotka painottuvat pitkälti Varsinais-Suomen alueelle. Kaarinan tapahtuman kävijämäärätavoitteeksi on asetettu 5000 kävijää päivässä, mutta myös 4000 kävijän päivänumerot olisivat Kulmalalle mieleen.

– Pyrimme siihen, että tästä tulisi DBTL:n jälkeen meidän toiseksi suurin tapahtuma. Ajankohta on hyvä, sillä tapahtuma aloittaa festarikesän ja myös moni artisti aloittaa silloin kauden, hän summaa.

Tulevalle festivaalille haetaan nimeä kilpailussa yrityksen sosiaalisen median kanavien kautta. Tarkoituksena on julkaista uusi nimi kuluvan syksyn aikana.

”En olisi kollegalta osannut odottaa tällaista toimintaa”

Loud’n Live Promotionsin toimitusjohtaja Kalle Keskinen ei ole mielissään tavasta, miten festivaalien järjestäjää on vaihdettu. Hän kirjoittaa tiedotteessaan, että tieto järjestävän tahon vaihtumisesta saapui viikko sitten.

– Ensi kesän tapahtuma olisi ollut jo 16. kerta Saaristo Festivaalille ja meille kymmenes kerta festivaalin järjestämiselle. Nyt sitten ollaan tilanteessa, että aloimme perua tapahtumaan jo buukattuja artisteja, hän kirjoittaa tiedotteessa.

Kehuja ei saa myöskään uusi järjestäjä, United Festivals.

– Täytyy sanoa, että en ole aiemmin törmännyt tilanteeseen, että tällä tavoin otetaan paikka toisen liiketoiminnalta. En olisi myöskään kollegalta osannut odottaa tällaista toimintaa. United Festivalsille, jolla on alueella jo kahdeksan festivaalia, tulee nyt yksi lisää, millä kilpailla muiden omien tapahtumiensa kanssa. Tästä syystä on myös selvää, että Kaarinassa järjestettävän festivaalin ohjelmiston taso tulee laskemaan, Keskinen toteaa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän