
Kaarinan kaupunkikehityslautakunta hyväksyi Koristontien ja Pohjanpellonkadun asemakaavan muutoksen kaavaluonnoksen kokouksessaan 9. lokakuuta. Asemakaavan muutoksella nykyisten teollisuusrakennusten alueet on tarkoitus muuttaa pääosin asumis- ja palveluasumiskäyttöön. Lisäksi Pohjanpellonkadun linjausta muutetaan ja Pellonmäentien risteyksen paikkaa siirretään.
Kaavaluonnoksessa alueelle on suunniteltu kuusi kerrostaloa, joista osa on viiden ja osa neljän kerroksen taloja. Luonnoksessa on määritelty rakennusalat myös talojen viherkattoisille talousrakennuksille ja autokatoksille. Suunnittelualueella asuu nykyisellään kymmenisen henkeä. Asemakaavan toteutumisen myötä asukasmäärä kaava-alueella kasvaa 240–300 henkeen.
Kaarinan kaupunginarkkitehti Taina Riekkinen kertoo, että asemakaavan muutosprosessi on käynnistetty yksityisten maaomistajien pyynnöstä. Hän arvioi, että kaavamuutos tulee lautakuntaan hyväksyttäväksi ensi vuoden aikana ja rakentaminen voi alkaa vuosien 2025 ja 2026 aikana.
– Eteneminen riippuu siitä, kuinka paljon luonnoksesta tehdään muistutuksia. Maanomistajat taas päättävät mahdollisen rakentamisen aikatauluista. Vanhat teollisuusrakennukset voidaan toki purkaa jo ennen kaavan hyväksymistä, sillä se ei vaadi kaavamuutosta, Riekkinen selittää.

Pitkään haaveiltu muutos
Kaavaselostuksessa todetaan, että teollisuusrakennusten korttelialueiden yleisilme on ankea, rakennukset ovat osin tyhjillään ja kiinteistöjen korjausvelka näkyy taajamakuvassa. Nykyisissä teollisuusrakennuksissa toimii muun muassa kahvila- ja lounasravintola TL Cafe, kangaskauppa Jätti-Rätti, muuttopalvelu M&M Niemi sekä pienkonekorjaus ja -vuokrauspalvelu SRI.
Kyseessä on Riekkisen mukaan pitkään puheissa ollut ja paljon haluttu kaavamuutos.
– Alueen kaavoitus on osa Kaarinan kaupunkiseudun kasvua ja keskustan kehittämistä. Kaavamuutoksen myötä kaupunkirakenteesta irrallaan ollut kasvava alue saadaan mukaan kehitykseen, Riekkinen sanoo.
Pohjanpellonkatu on osa Turun kaupunkiseudun pyöräilyverkostoa. Riekkinen kertoo, että kadun linjauksen muutoksella tielle saadaan oma pyöräilyväylä, mutta sen toteutustapaa ei ole vielä päätetty. Tien suoristamisella ja leventämisellä pyritään siihen, että liikenne alueella mahtuu kulkemaan paremmin.
Seuraavaksi kaavaluonnos asetetaan nähtäville osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti ja siitä pyydetään lausunto Varsinais-Suomen Ely-keskukselta. Kaavaluonnoksesta voi tehdä kirjallisen muistutuksen sen nähtävillä olon aikana.